Таку таємничість можна пояснити хіба що тим, що в цих змінах так і не враховані рекомендації експертів Ради Європи. В майбутньому, якщо уряд не змінить своє ставлення до цього питання, це загрожує повним провалом процесу люстрації в Україні. І справа не в політичній площині, а суто в юридичній.
Позиція Венеціанської комісії щодо українського Закону «Про очищення влади» є незмінною. Закон потребує суттєвого доопрацювання, він не відповідає базовим європейським стандартам дотримання прав людини. А також не відповідає критеріям люстрації, визначеним резолюціями Ради Європи.
На яких саме правках до закону і зараз наполягають експерти Венеціанки?
• Перше і основне – відповідальність по люстрації повинна бути індивідуальною. Вина кожної конкретної особи повинна бути доведена.
• Друге – це створення окремого незалежного органу, який відповідав би за проведення люстрації в Україні, а не підпорядкування цього процесу Міністерству юстиції.
• Третє – захист від розголошення інформації щодо осіб, по яких проводиться люстрацій на перевірка. До того моменту, поки така перевірка не буде завершена. Списки людей, які нібито підпадають під дію закону про люстрацію, до моменту її завершення не повинні обговорюватись публічно ані міністрами, ані депутатами, ані громадськими активістами - це елементарний захист ділової репутації та приватного життя. Не може людина бути визнаною винуватою, поки її вину не доведено в суді. Так само і в процесі люстрації. Венеціанська комісія висловлює велику стурбованість з приводу того, що в Україні процес люстрації перетворився на звинувачення в бік один одного і має велику політичну складову.
• І четверте: Венеціанська комісія не рекомендує застосовувати закон «Про очищення влади» до внесення змін та приведення його у відповідність із стандартами Ради Європи. На що українська влада не воліє звертати уваги, і процес люстрації в нашій країні, що не відповідає європейським стандартам, йде повним ходом.
За останні три місяці урядом була проведена велика імітація роботи.
Тепер до чергового засідання Венеціанської комісії, що відбудеться всередині червня, експерти Ради Європи все ж таки чекають від української сторони дій. І готові надати свої висновки щодо змін до закону про люстрацію раніше – якщо українська влада буде до цього готова. Але головна умова – зміни до закону про люстрацію повинні пройти експертизу комісії «За демократію через право» перед їх затвердженням Верховною Радою.
А поки рекомендують Україні зупинити дію закону «Про очищення влади». В іншому випадку в майбутньому ми можемо отримати сотні позитивних рішень проти України в Європейському суді з прав людини. Про що сьогодні український уряд воліє не думати.
Хоча такі приклади в історії вже були. На початку 2000 років так сталося у Сербії, яка після розпаду Югославії люструвала суддів - прийняла рішення про повну заміну всього складу суддівського корпусу, не дослухавшись до рекомендацій Ради Європи.
Новий порядок призначення суддів у Сербії був введений змінами до Конституції в 2006 році. Повноваженнями призначати суддів був наділений сербський парламент - Національна Асамблея. Венеціанська комісія виступила із жорсткою критикою такої процедури. Довгі спори щодо конституційного процесу тривали 4 роки, а в 2010-му кілька звільнених суддів направили скаргу до Конституційного Суду Сербії, який своїми рішеннями визнав, що процес не відповідав загальноприйнятим нормам і порушував право на справедливий суд. Згодом Європейський суд з прав людини поновив повністю всіх суддів на посадах.
І зараз в Сербії є досить великі проблеми із правосуддям, оскільки суди переповнені вдвічі! Переповнені саме через те, що процес люстрації судової системи відбувався не у відповідності до стандартів Ради Європи.
***
Чого очікує від процесу люстрації українське суспільство?
Щоб з органів державної влади були звільнені корупціонери, які грабували нашу країну. Нажаль, поки що цей процес проходить лише точково і не досягає конкретної мети – очищення влади.
Це відбудеться лише тоді, коли український уряд все ж таки дослухається до рекомендацій Венеціанської комісії і буде проводити люстрацію у відповідності із стандартами Ради Європи.
Поки що в Україні закон «Про очищення влади» також застосовується досить спірно, і немає жодних гарантій, що якщо ми і в подальшому не дослухаємось до рекомендацій Ради Європи, чи не отримаємо ми схожу із Сербією ситуацію.
А люстрація як ідея буде просто скомпрометована.