ГоловнаБлогиБлог Віктора Довганя

Євроінтеграція в транспорті: спільна робота та відповідальність

Дана стаття зумовлена не відповіддю на коментарі Голови Комітету транспорту Верховної Ради України Ярослава Дубневича, а критичною ситуацією з європейської інтеграції в галузі транспорту. Законопроекти про автомобільний та залізничний транспорт були внесені в травні 2016 року в Парламент, пройшли численні обговорення українськими та європейскими експертами та врахували зауваження від Головного науково-експертного управління, Комітетів з питань запобігання і протидії корупції, екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, Державної регуляторної служби, Антимонопольного комітету, Національної поліції, АсМАП, ВГО «ВААП», ВАТ «Укравтобуспром», Автомобільної федерації України та ПАТ “Укрзалізниця”.

Фото: Марина Бурмака

За результатами обговорення під час засідання Комітету з питань транспорту 02.11.2016 прийнято рішення про повернення законопроектів на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи і 21.02.2017 законопроекти повернуто в Кабінет Міністрів. Тобто 2 роки втрачено для того, щоб зареєструвати альтернативний законопроект, або внести зміни до урядового варіанту. Хочу наголосити, що виконання Угоди про асоціацію – це спільна відповідальність Уряду і Парламенту, і коротко проаналізувати їх положення.

У галузі автомобільного транспорту Угодою про асоціацію (Додаток 32) визначено зобов’язання імплементувати Україною 14 обов'язкових, та безпосередньо пов'язаних з ними регламентів та директив ЄС. Міністерством інфраструктури України розроблено проект Закону України «Про приведення законодавства України у сфері автомобільного транспорту у відповідність з актами Європейського Союзу», який у грудні 2015 року внесено до Верховної Ради України (реєстр. № 3713) та перевнесено у 2016 році (реєстр. № 4683) .

Слід відзначити, що термін виконання Директив №92/6/ЄЕС та №2009/40/ЄС для усіх транспортних засобів, що використовуються для міжнародних вантажних перевезень в Угоді про асоціацію встановлено протягом 1 року після набрання Угодою чинності. (відповідно до статті 486 Угоди з 1 листопада 2014 року здійснюється її тимчасове застосування до моменту набрання нею чинності).

Питання використання тахографів в транспортних засобах регламентують безпосередньо два: Регламент Ради (ЄЕС) № 3821/85 та Регламент (ЄЕС) № 561/2006, які на відміну від директив не дають простору для маневру.

Вказаний паном Дубневичем Наказ Міністерства транспорту та зв'язку України від 07.06.2010 № 340, зокрема положення щодо обладнання тахографами автобусів, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, та вантажих автомобілів з повною масою понад 3,5 тон, не може вважатись належною імплементацією вказаних регламентів та виконання Україною взятих на себе зобов'язань. Оскільки внесення ряду змін до законів та кодексу (штрафні санкції, відповідні повноваження Мініфраструктури та Укртрансбезпеки щодо ефективного механізму державного контролю та нагляду), які необхідно для забезпечення імплементації вказаних Регламентів, можливо лише на рівні закону.

Щодо наведених зауважень, які були висловлені в процесі розгляду законопроекту №4683, то більшість із них була врахована у його новій редакції. Зокрема, при наданні висновку Антикорупційного комітету стосовно того, що вимоги до погодження умов до виробництва транспортних засобів та складових частин створюють умови для здійснення корупційних дій і виникненню корупціогенних відносин і не відповідають Закону «Про приєднання України до Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі цих приписів, 1958 року з поправками 1995 року» № 1448-III від 10 лютого 2000 року, не були враховані положення Директиви 2007/46/ЕС, яка регулює питання виробництва та затвердження конструкції транспортних засобів.

Також зауваження цього Комітету про «повернення до обов’язкового техогляду цивільних автомобілів», який містив корупціогенну складову, не зовсім відповідає дійсності. Законопроектом запроваджується нова система перевірки на придатність до експлуатації транспортних засобів, абсолютно новий механізм, який апробований у країнах Європи та регулюється рядом Директив (2009/40/ЄС, 2014/45/ЄС) і є важливим для підвищення/покращення безпеки руху та не є «відродженням» старої системи техогляду.

Міністерством інфраструктури підготовлено декілька альтернативних версій законопроекту. Ми доклали усіх можливих зусиль, щоб врахувати або усунути більшість зауважень, зазначені при розгляді законопроекту №4683 і готові до відкритого діалогу для узгодження взаємоприйнятної версії законопроекту з усіма зацікавленими учасниками узгоджувального процесу.

У галузі залізничного транспорту Угодою про асоціацію (Додаток 32) визначено зобов’язання імплементувати Україною понад 11 директив та регламентів ЄС - доступ до ринку та інфраструктури, технічні умови та техніка безпеки, стандартизація рахунків та статистики, комбіновані перевезення, пасажирські перевезення – (термін впровадження - 8 років).

Міністерством інфраструктури України розроблено проект Закону України «Про залізничний транспорт», який у грудні 2015 року внесено до Верховної Ради України (реєстр. № 3650) та перевнесено у 2016 році (реєстр. № 4593) . До розробки законопроекту були залучені європейські експерти, у рамках проекту Twinning та спеціалісти ПАТ “Укрзалізниця”. Реалізація цього законопроекту сприятиме підвищенню конкурентоспроможності залізничного транспорту на внутрішньому і міжнародному ринках транспортних послуг, створить додаткові можливості залучення інвестиційних ресурсів для техніко-технологічної модернізації галузі, дозволить забезпечити реалізацію відповідних положень Угоди про асоціацію та інтеграцію залізничного транспорту України в єдину залізничну систему Європейського Співтовариства.

Підписавши та ратифікувавши Угоду про асоціацію Україна взяла на себе зобов’язання наблизити національне законодавство до законодавства ЄС та впровадити європейські стандарти, норми та вимоги. У галузі транспорту, ми маємо імплементувати близько 49 директив та регламентів ЄС, це надзвичайно амбітна та складна agenda. Для цього ми маємо дійти порозуміння, поєднати та спрямувати всі сили на виконання взятих нашої країною зобов’язань.

Міністерство інфраструктури завжди відкрите до чесного і неупередженого діалогу з усіма гілками влади, бізнесом та громадськістю, і буде докладати максимум зусиль для створення в Україні високоякісної транспортної системи європейського зразка. Ми сподіваємось, що спільними зусиллями Уряду і Парламенту ми зможемо досягти поставленої мети – стати частиною Європейського Союзу не тільки декларуючи наші прагнення а й роблячи конкретні кроки.

Я пропоную Комітету транспорту разом опрацювати всі зауваження до двох законопроектів і вийти з консолідованою версією від Уряду або депутатів, внести в порядок денний Верховної Ради та проголосувати. Україні потрібен результат – виконання Угоди про асоціацію та розвиток транспортної галузі.

Віктор Довгань Віктор Довгань , Заступник Міністра інфраструктури з питань європейської інтеграції
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram