Так і народився на світ Закон України № 5515-VI від 06.12.2012 «Про Державний бюджет України на 2013 рік». Відставивши убік обурені крики опозиції, яка вже встигла назвати бюджет «безглуздим і антисоціальним», давайте самостійно розглянемо цифри, закладені в бюджет цього року. Адже держава витрачає сплачені нами податки.
Бюджети 2012 та 2013 років у порівнянні
В очі відразу кидається невтішна ситуація з бюджетним дефіцитом. По-перше, вже за результатами 11 місяців 2012 року зафіксовано перевищення закладеного в бюджет дефіциту на 2,4 млрд. гривень, або 6,2%. Сумнівно, що в останньому місяці року бюджетне сальдо могло покращитися. По-друге, дивує, що в умовах другої хвилі світової фінансової кризи, коли практично всі країни світу активно застосовують заходи бюджетної економії, Україна запланувала для себе збільшення бюджетного дефіциту на 30,2% (11,7 млрд. гривень). Виглядає це, відверто кажучи, як мінімум безвідповідально. А при великому бажанні можна приписати можновладцям намір свідомо довести Україну до надмірного боргового навантаження, слідом за яким прийде дефолт. Або ж, як альтернативний сценарій, довести країну до такого стану, коли вступ до Митного Союзу стане для країни порятунком, а ті, хто підпише відповідний договір - рятівниками.
Ліміт держборгу, зазначений у відповідному рядку, показує суму прямого державного боргу. До неї ще необхідно додати суму гарантованого державою боргу, який на 30.11.2012 становив 95 326,1 млн. гривень. І в держбюджеті на 2013 рік передбачено, що уряд може видати державних гарантій на суму в 50,0 млрд. гривень. Іншими словами, загальний державний борг України до кінця 2013 року може досягти 628 358,1 млн. гривень (без урахування можливих погашень гарантованого державою кредитів).
Куди витратять наші податки в прийдешньому році
Народ - владі: - Дорогенька, припини мене пилити! Я ж не бюджет, можу й не витримати...
Окремим рядком хочу зауважити, що в державному бюджеті 2012 року на обслуговування державних боргів було закладено 29 582.9 млн. грн., і ще 6 152.4 млн. грн. було виділено на «поступову компенсацію громадянам втрат від знецінення грошових заощаджень» (виплати вкладникам Ощадбанку СРСР). У державному бюджеті 2013 обидві ці статті об'єднані в одну і на них виділено 34 966.5 млн. грн. Однак якщо врахувати той факт, що Кабінет Міністрів України ще в квітні 2012 року прогнозував, що в 2013 році на обслуговування державних боргів буде витрачено 35,1 млрд. гривень (постанова Кабміну України № 318 від 05.04.2012), то можна з упевненістю заявити, що в цьому році вкладники колишнього Ощадбанку СРСР обіцяної виплати компенсацій («Вітіної тисячі») не дочекаються.
Не тішить 42%-ве збільшення фінансування на покриття дефіциту Пенсійного Фонду України. Це означає, що зборів Пенсійного Фонду з зарплат працюючого населення недостатньо для забезпечення виплат пенсій усім пенсіонерам країни, і тому центральному бюджету доводиться підтримувати його через дотації. Треба сказати, що це явне невиконання обіцянок і намірів уряду.
Головний автор пенсійної реформи віце-прем'єр Сергій Тігіпко заявляв, що скорочення дефіциту Пенсійного фонду України відбудеться вже найближчим часом. Всупереч очікуванням, пряме фінансування дефіциту Пенсійного фонду зросте на 6 439,9 млн. гривень, а загальне фінансування Пенсійного Фонду (в рядку «Субвенції та додаткові дотації» 61 469,8 млн. грн. виділено йому) виросте з 64 494,1 млн. грн. до 83 233,6 млн. гривень (на 29,1%). В уряді твердять, що метою збільшення дотацій є стабілізація та подальше зростання пенсійних виплат. Дуже хотілося б сподіватися на те, що пересічний український пенсіонер дійсно відчує 30%-ве збільшення фінансування Пенсійного Фонду.
Себе, як ми бачимо, уряд не обділив. У 2013 році держава понесе на 6 333,0 млн. гривень більше видатків «на загальнодержавні функції». І хоч 5 383,6 млн. гривень з цієї суми підуть на збільшення обслуговування державного боргу, варто врахувати, що в 2013 році в країні не буде масштабних виборів, а тому на Центральну виборчу комісію виділено на 2 024,9 млн. гривень менше, ніж у попередньому році. Наприклад, видатки споживання на законотворчу діяльність Верховної Ради збільшені на 55,8 млн. грн., в тому числі на оплату праці - на 36 млн. грн. Таким чином, всього на програму буде виділено 516 млн. грн., в тому числі на оплату праці - 262 млн. грн. Сума ця в порівнянні з загальними витратами держбюджету не така вже й велика, проте підхід можновладців до питання не тішить.
Проте урізані витрати «на економічну діяльність» (-32,2% в той час, коли країна потребує активізації економічної діяльності - неподобство!) і «на духовний та фізичний розвиток» (-17,2% - мабуть, уряд вважає, що українці і так духовно і фізично розвинені). Звісно, що у 2013 році Україні вже не треба готуватись до Євро-2012, але ж треба усвідомлювати, що економічна діяльність українців є основою ВВП країни і державних доходів, отож необхідно підтримувати її усіма можливими методами.
Этот бюджет имеет самый большой долг за время независимости Украины. Вот почему средств для чернобыльцев нет, а вот финансирование для Генеральной прокуратуры увеличили на 150 млн., для МВД - на полмиллиарда?
— Андрей Парубий, народный депутат
І ще дуже сумнівно, що витрати «на житлово-комунальне господарство» виявляться такими низькими (у цьому мене переконує історична динаміка), а це показує, що поточна версія бюджету сира й недопрацьована. Однак нехай вас не бентежить, що «на житлово-комунальне господарство» виділено так мало (51,0 млн. гривень) - основне навантаження по цих видатках беруть на себе місцеві бюджети, в той час як на нашому «операційному столі» знаходиться центральний державний бюджет.
Натомість за власну безпеку в нашій країні можна буде менше турбуватися, більше прихильників Юлії Тимошенко та інших злочинців сядуть у тюрми (вибачте за сарказм). Адже витрати «на громадський порядок, безпеку та судову систему» збільшуються на 8,2%. Зокрема, на видатки Генпрокуратури в держбюджеті-2013 виділено 3,2 млрд. гривень. Витрати на це відомство нестримно ростуть останнім часом, збільшившись майже в 3 рази за останні 3 роки: у 2012 році на Генпрокуратуру було виділено 2,65 млрд. грн., в 2011-му - 2,27 млрд. грн., а в 2010-му і зовсім 1,2 млрд. гривень. Прямо-таки «неозброєним оком» можна побачити, як Україна перетворюється на поліцейську державу.
У двох словах про те, чого ще чекати в 2013 році:
- Ціни на сигарети чекає подальше зростання. Через зміни до акцизного регулювання мінімальне акцизне навантаження на сигаретну продукцію без фільтра зросте на 35%, з фільтром - на 18%. Вводиться авансовий платіж акцизу для виробників тютюнових виробів (з розрахунку мінімального навантаження і ставки податку в момент подання декларації) та посилюється відповідальність за фальсифікат або товар з підробленими марками.
- Є кілька послаблень для платників податку за спрощеною системою. Наприклад, для тих, хто обрав другу групу, податковим періодом буде календарний рік (замість календарного кварталу). А для 5, 6 груп платників єдиного податку відміняються обмеження за критерієм кількості найманих працівників, ставки єдиного податку при цьому знижуються з 7% і 10% до 5% і 7% відповідно.
- Соціальні виплати і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, дітей війни, ветеранів війни, ветеранів праці, жертв нацистських переслідувань та деяких інших соціальних груп будуть застосовуватися в порядку і розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2013 р. Тобто, такі виплати державним бюджетом не встановлені і не прописані, як поведе себе Кабінет Міністрів «виходячи з наявних фінансових ресурсів» - поки що загадка.
- Збільшується тиск на і без того «мертвий» український фондовий ринок. У держбюджеті на 2013 рік вводиться тривідсотковий акциз на операції з цінними паперами та похідними.
Ох, не подобається мені державний бюджет на 2013 рік. Зростаючим бюджетним дефіцитом і державним боргом, перш за все, не подобається. Бентежать збільшення фінансування Пенсійного Фонду та структур внутрішньої безпеки, урізання доходів на економічну діяльність і духовно-фізичний розвиток, більшого розміру, ніж у минулому році, «шматок пирога» для самого уряду. І не віриться мені, ох як не віриться, що більш успішної альтернативи цьому бюджету не існує.
Людині властиво домагатися поставленої мети, переконливими прикладами чого є як «Помаранчевий майдан», так і поступове зниження бюджетних дефіцитів європейських країн. За результатами аналізу держбюджету на 2013 рік я можу поставити тільки таке питання: а чи збігаються цілі уряду на чолі з Віктором Януковичем з інтересами і потребами українського народу? Повинні б, адже не свої кровні грошики він витрачає на функціонування держави під назвою Україна.