Облудні прогнози «покращення»
Поданий Кабміном «проект» передбачає зростання ВВП у 2014 р. на 3% до цьогорічних планових показників. Звідки така тенденція – незрозуміло. На думку експертів МВФ, насправді ВВП-2014 зросте максимум на 1%.
Бізнес України уже котрий рік помирає під тиском корупції та податкового визискування. Відтак промислове виробництво 17 місяців поспіль демонструє падіння. Причому ця тенденція виявилася задовго до зриву Угоди про Асоціацію та Євромайдану. А уже після цих подій надходить ще більше негативних сигналів для ринку – український бізнес боїться працювати в своїй державі, виводить звідси свій капітал, іноземні інвестиції скорочуються. За рахунок чого в таких умовах має рости ВВП?
Нагадаю: цей самий Кабмін зверстав бюджет-2013, виходячи з планового зростання ВВП на 3,4%. Реально ж його «зростання», за підсумками трьох кварталів, склало «мінус» 1%. МВФ очікує річного реального показника ВВП України-2013 у щонайменше «мінус» 0,3%.
Нереальні «доходи» і «реальний» дефіцит
Законопроектом пропонується зафіксувати доходи дербюджету-2014 в розмірі 392,4 млрд. грн. Це зростання в 5,9% до плану бюджету-2013. Але ж і цей план не виконаний, і не буде виконаний! Так, за три цьогорічних квартали держбюджет виконаний за доходами на 69%. Це, нагадаю, було до вбивчих для економіки рішень влади повернутися спиною до Євросоюзу і розбивати голови студентам.
В наступному році режим передбачає цілком нереальні цифри надходжень від податків (325,07 млрд. грн, зростання на 7,7%) та приватизації (17 млрд. грн. зростання на 56%). Для порівняння: план приватизації-2013 виконаний лише на 9,2% (!) Зауважу, що, для «натягування» вищеназваного плану податкових надходжень, влада має намір продовжувати утискати аграріїв-експортерів шляхом неповернення їм ПДВ. А також не повертати різницю між належними й реально сплаченими авансом податками всім підприємствам. Якщо цього, дай Боже, не станеться, – план податкових надходжень-2014 не має шансів на виконання.
Окрім цього між доходами та витратами державного бюджету є дірка в 59,5 млрд. грн. (у 2013 році – 35 млрд.) Це лише офіційна цифра бюджетного дефіциту. Прихований рівень дефіциту можна сміливо вважати вдвічі більшим. Тут є кілька застережень. По-перше, дефіцит – це основна причина інфляції, яка у 2014 році неминуче «з’їсть» більшість анонсованих соціальних «покращень». По-друге, дефіцит треба покривати: або емісією грошової маси, або за рахунок державних запозичень. Якщо під другим мати на увазі обіцяні Януковичу в Росії 15 млрд. доларів., то можна сміливо прогнозувати або різке збільшення реального дефіциту, або швидку втрату незалежності заради балансування «бюджету покращення». Адже ці гроші видаватимуться за бажанням Путіна в залежності від «слухняності» української сторони.
Доходи з неіснуючих джерел
Гірше нереальних планів доходів лише доходи з нереальних джерел. Уряд «покращенців» наголошує, що зверстав свій «проект» 2014 на основі московських домовленостей Януковича з Путіним від 17 грудня. Згідно з ними, Росія нібито зобов’язалася придбати держоблігації України на 15 млрд. доларів, та надати їй знижку на газ до рівня 268,5 дол. за тис. кубометрів. В обмін на яку саме зраду національних інтересів – поки не відомо. Однак те, що ці гроші, швидше за все, підуть не в реальний сектор економіки, а на проїдання, уже ні в кого не викликає сумнівів. А це для економіки України - бомба сповільненої дії.
Водночас уже зрозуміло, що ці домовленості діють (начебто «діють») лише до кінця січня, а надалі мають пролонгуватися щомісяця. Водночас «уряд» уже домовляється з Москвою про зниження українських тарифів на транзит газу до Європи – явно не в бік зростання. А це тяжкі удари по ліквідності напівзбанкрутілого «Нафтогазу України» (в який «бюджетом»-2014 заплановані чергові вливання грошей).
Окремою «мутною» історією є вкладення в українські держоблігації з російського державного «Фонду національного добробуту» нібито 15 мільярдів. Ця сума не визначена угодою цілком, а буде (нібито буде) вкладатися частками. Наразі Україна гарантовано отримає лише 3 млрд. з розрекламованих кремлівською пропагандою 15-ти. Причому російський урядовець уже заявив, що Москва завжди зможе вимагати погашення цієї позики «за найжорсткішими юридичними процедурами».
Взагалі правова база путінського «Фонду національного добробуту» забороняє такий обсяг і вид інвестування. Тому російський уряд зараз готує для подання в Госдуму законопроект спеціально під «порятунок Януковича». Отже, «уряд» Миколи Азарова розраховував держбюджет-2014, виходячи з джерел, гарантованих максимум на перший квартал.
Проект репресій, розкрадань і нерівності
Відгуки фінансистів про проект Азарова, як про «бюджет проїдання», занадто стримані. Насправді, «проїдатимуть» його не всі українці, а здебільшого МВС, судова адміністрація та Міндоходівзборів. Як я й прогнозував, саме асигнування для них передбачено збільшити найбільше (для МВС – аж на 2,3 мільярди грн., до 18,4 млрд. грн.). Вочевидь, раніше закуплені на «прозорих» тендерах кийки й чоботи занадто швидко зносилися об голови протестувальників на Євромайдані: виникла потреба поповнити запаси.
Законопроект також передбачає 13,302 млрд. грн.. (на 5,5 млрд. більше, ніж у 2013 році) видатків на підтримку державних вугледобувних підприємств. Ця величезна цифра страшна не лише тим, що йдеться про дотацію нереально збиткового й небезпечного виробництва, до собівартості якого включені явно неконкурентні держзакупівлі. Більше того: державні підприємства майже не купують в державних шахт дотоване державою вугілля – надаючи перевагу приватним фірмам, близьким до сина Януковича. Причому «покращення» вуглепрому триває: минулого тижня влада скасувала квоти на імпорт дешевого російського вугілля.
Пріоритети режиму стають остаточно зрозумілі, якщо врахувати, наприклад, скорочення бюджетних витрат на культуру та охорону здоров’я. Зокрема, вдвічі зменшено фінансування на реабілітацію дітей, хворих на ДЦП. Суттєво урізано фінансування і на створення й прокат вітчизняних фільмів (до 121,9 млн. грн., на 21% менше від асигнувань 2013 р., і на 32% менше від рівня 2012 р.).
Розумна людина не обманеться закладеним в бюджет Азарова підвищенням до кінця наступного року мінімальних зарплатні на 83 грн. (зараз і з 1 січня - 1218 грн.) та пенсії на 65 гривень, (до 1014 грн.) По-перше, ймовірність затримки цих виплат різко зростає – через нереальні, як показано вище, заплановані доходи держбюджету. По-друге, уряд зверстав свій проект, виходячи з курсу долара в 8,5 гривень. Отже, передвиборчі подачки малозабезпеченим будуть «з’їдені» інфляцією.
Таким чином, видаткову частину проекту держбюджету-2014 не можна схарактеризувати інакше, як «проект репресій, розкрадань і нерівності».
Місцеві бюджети
Замість того, щоб рухатись у напрямку децентралізації фінансових потоків, – в уряді пропонують іще жорсткіше централізувати бюджети. Зокрема, на 69% має зрости частка вилучень з місцевих бюджетів до Державного бюджету України (2,7 млрд. проти 1,6 млрд. грн. у 2013 році).
За попередніми розрахунками Асоціації міст України бюджетна сфера органів місцевого самоврядування у 2014 році буде забезпечена лише на 85% від реальної потреби. Експерти АМУ вважають, що найбільш катастрофічним, як і в минулі роки, буде рівень фінансування для здійснення видатків на виконання делегованих повноважень по галузях: «Державне управління» – 45,5% та «Фізична культура і спорт» – 52,2% від потреби. Це означає, що вкрай негативну практику двох минулих років виправити не хочуть. Отже, на останній квартал 2014 року бюджетникам на місцях знову не вистачить коштів на погашення захищених статей.
У проекті бюджету-2014 є лише один великий плюс. Це зафіксований на рівні 1% від доходів загального фонду обсяг Державного фонду регіонального розвитку: 3,5 млрд. грн. Натомість відсутня субвенція на соціально-економічний розвиток територій. Це повністю узгоджується із ст.24-1 Бюджетного кодексу та означає, що фінансування відбуватиметься не строго по вертикалі зверху-вниз, а у взаємозв’язку, – внаслідок якого громади самі визначатимуть об’єкти, які потрібно фінансувати.
Вкрай важливо, що чиновники нарешті зрозуміли неприйнятність попередньої практики «ручного управління» місцевими бюджетами через механізм субвенцій. Однак і тут є побоювання, що в процесі доопрацювання бюджету-2014, фонд регіонального розвитку можуть ще суттєво «порізати» на потреби провладних депутатів, щоб задобрити їх до моменту голосування бюджету в сесійній залі. В жодному разу не можна допустити цього.
Зі усього вищесказаного зрозуміло, що внесений Кабінетом Міністрів «проект» бюджету не може бути прийнятий без кардинальної переробки. В буквальному сенсі: на макулатуру. Якщо президентська більшість заляканих і підкуплених все ж проголосує за такий «документ», це буде зроблено з суто політичною метою. Режим, який втрачає залишки легітимності, прагне отримати символічну «згоду» Верховної Ради на своє подальше існування.