16 вересня Кабінет Міністрів затвердив підвищення акцизу на цигарки - на 30%. Відповідну ставку закріплено в проекті державного бюджету на 2017 рік.
Компанії-виробники тютюнових виробів тим часом стурбовані черговим різким підвищенням акцизів на цигарки, відзначаючи, що докладні заходи потрібно впроваджувати поступово. Оптимальним для України було б щорічне збільшення акцизу на 20%, вважають представники тютюнових компаній. В іншому разі різке подорожчання цигарок призведе до збільшення рівня контрабанди в країні, а споживачі перейдуть на дешевший продукт, що, своєю чергою, також негативно позначиться на надходженнях у держбюджет.
"Уряд вкотре прийняв поспішне і незбалансоване рішення, не зваживши всіх наслідків для тютюнового ринку України", - вважають у компанії "Брітіш Американ Тобакко Україна" (British American Tobacco Ukraine). Про це повідомили в коментарі Цензор.НЕТ.
Таке значне і різке підвищення акцизу призведе до низки негативних наслідків, зазначає начальник відділу роботи з державними органами "Бритіш Американ Тобакко Україна" Юрій Рилач.
"В нинішніх фінансово-економічних реаліях української економіки споживачі надчутливі до коливань цін на тютюнові вироби. Тому ми можемо прогнозувати, що таке різке зростання ставок акцизного податку неминуче призведе до зростання частки контрабандної та контрафактної продукції на ринку України. Можливо також очікувати і падіння частки тютюнових виробів середньоцінового і преміального сегментів, оскільки споживачі, які не мають можливості платити за продукцію більше, будуть переходити на сигарети низького цінового сегмента. Обидва ці фактори неминуче приведуть до зниження податкових надходжень у державний бюджет", - підкреслює Юрій Рилач.
На думку компанії, рішення Кабінету Міністрів про підвищення адвалорної ставки акцизного податку з 12% до 15% не відповідає практиці оподаткування тютюнових виробів у Європейському Союзі і матиме негативні наслідки для всієї галузі.
Негативно сприйняли цю ініціативу Кабміну і в компанії Japan Tobacco International Ukraine (JTI).
"Ми не підтримуємо цю пропозицію, оскільки ринок ще не оговтався від різкого підвищення ставок на 40% від початку цього року, - зазначає директор Відділу корпоративних питань і комунікацій JTI Ukraine Олександр Когут. - Також ми стурбовані безсистемністю акцизної політики і тим, що бюджет наступного року знову балансують за аналогією з минулим роком, за рахунок нічим не обґрунтованого різкого підвищення акцизів на тютюнові вироби", - говорить Когут.
У компанії дотримуються думки, що довгостроковий план підвищення акцизного податку повинен бути прив'язаний до зобов'язань України відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС і повинен враховувати і досвід європейських країн, яким у середньому знадобилося близько 13 років для досягнення акцизних ставок ЄС, і купівельну можливість українського споживача.
Аналогічний погляд відстоюють і в компанії "Філіп Морріс Україна".
"Питання підняття акцизів складається з декількох підпитань. По-перше, є питання того, на скільки піднімати. І, по-друге, питання - що саме піднімати: специфічний акциз, ставка якого визначається конкретною сумою, однаковою для всіх цигарок? Чи адвалорний акциз, ставка якого визначена у відсотках від вартості, і тому є навантаженням для дорожчих цигарок?" - зазначає директор з корпоративних зв'язків компанії "Філіп Морріс Україна" Наталя Бондаренко.
Від правильних відповідей на ці питання залежить, чи вдасться знайти баланс між інтересами держбюджету (якому потрібні максимальні надходження), інтересами суспільства (громадське здоров'я) й інтересами бізнесу (якому потрібна розумна, обґрунтована і передбачувана акцизна політика), вважають у компанії.
"Однозначно правильних відповідей на ці питання не існує, проте є світовий досвід, а також рекомендації міжнародних організацій. Згідно зі світовим досвідом, занадто різке підняття акцизу, особливо в країнах з низькою купівельною спроможністю, як Україна, призводить до різкого збільшення тіньового ринку сигарет, з якого ні акцизи, ні будь-які інші податки не платяться взагалі. На нашу думку, оптимальним розміром підвищення акцизу буде його щорічне збільшення на 20%, що дозволить Україні приблизно за 10-13 років досить плавно вийти на мінімальний рівень акцизів у ЄС (90 євро за тис. штук) - що ми взяли на себе зобов'язання зробити, підписавши Угоду про асоціацію з ЄС", - зазначила Бондаренко.
"Якщо ми подивимося на європейський досвід, то побачимо, що, по-перше, Угода про асоціацію між Україною та ЄС не вимагає і не передбачає підвищення адвалору. По-друге, країни ЄС на практиці виконують рекомендації Єврокомісії та МВФ, підвищуючи специфічний акциз і одночасно знижуючи адвалорний. Протягом 2010-2016 років адвалорний компонент знизили 23 з 28 країн ЄС. А в таких країнах, як, наприклад, Швеція, Данія, Нідерланди, ставка адвалорного акцизу сьогодні становить лише 1%", - наголошує представник компанії JTI Олександр Когут.
Водночас якщо специфічна і мінімальна ставки збільшаться на 30%, а адвалорна на 3 п.п., то пачка сигарет в Україні подорожчає на 4-5 грн у середньому, прогнозує Когут.
Підвищення адвалорного компонента, за словами Наталії Бондаренко, перш за все, призводить до того, що споживачі переходять на цигарки низького цінового сегмента, з яких центральний і місцеві бюджети отримують менше податкових надходжень. А з погляду громадського здоров'я, найефективнішим інструментом знизити кількість курців є саме специфічний акциз.
"Цієї думки дотримуються і ВООЗ, і Єврокомісія, і МВФ, - зазначає Бондаренко. - Крім того, в реаліях українського тютюнового ринку є ризик, що підвищення адвалорної складової використовується як інструмент конкурентної боротьби - оскільки на захист підвищення адвалору в нас виступає тютюнова компанія, на яку через структури продуктового портфеля адвалорна складова впливає найменше порівняно з іншими гравцями ринку", - сказала представник компанії "Філіп Морріс Україна".
Різкі і значні підвищення ставок будь-яких податків завжди негативно позначаються на стані відповідного ринку і економіки в цілому, зазначає Юрій Рилач.
Він також нагадав, що виробники тютюнових виробів раніше звернулися до Міністерства фінансів України з пропозицією про впровадження 10-річного поетапного плану гармонізації податкового навантаження на тютюнові вироби в Україні відповідно до вимог ЄС, який передбачав прогнозоване щорічне підвищення мінімального акцизного зобов'язання, як це передбачено директивою, на 20% протягом 10 років.
"Незаперечною перевагою цієї ініціативи для уряду є прогнозованість податкових надходжень до державного бюджету в довгостроковій перспективі і мінімізація ризиків вибухового зростання нелегальної торгівлі. Розроблений 10-річний план ґрунтується на ретельному аналізі ринку і розумінні наслідків тих чи інших дій.
Такий план є прикладом стратегічного підходу до формування податкової політики держави, однак, на наш превеликий жаль, органи державної влади воліють концентруватися на вирішенні нагальних проблем за рахунок тієї чи іншої галузі економіки, часто ігноруючи фінансово-економічні наслідки своїх рішень", - констатує Юрій Рилач.