У зв’язку з цим, ГО «Публічний аудит» зацікавило, чи дійсно реалізація природного газу у нашій країні монополістом є настільки збитковою діяльністю, як про це говорять.Тоді як у Європейській, світовій практиках це з точністю навпаки (E.ON Ruhrgas AG - в ФРН, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo - Республіка Польща, ВАТ «Газпром» - РФ, Chevron - США, тощо).
Закономірним є питання, чому у компанії, яка бере товар по одній ціні, продає його за іншою з націнкою, є монополістом з транспортування цього товару по території країни, монополістом зі зберігання товару в ПГС (платна послуга), утворюються збитки? Замість того, щоб сплачувати дивіденди акціонерам - тобто Державі, ця компанія створює діри як у бюджеті, так і в золотовалютних резервах, мало того, що не приносить доходу, так ще й завдає збитків.
Зважаючи на те, що, для розуміння проблематики, необхідно опрацьовувати значний обсяг даних, ми ГО «Публічний аудит» підготовлено серію статей, в кожній з яких проаналізовано окремі ринки споживання, а також ймовірні очікувані результати діяльності на них.
Отже перша публікація присвячена загальній характеристиці НАК «Нафтогаз України» та його діяльності із забезпечення газом потреб населення.
Так, газовий монополіст - НАК «Нафтогаз України» демонструє чистий збиток за 2009 рік близько 22 млрд. грн., за 2010 рік - 12,155 млрд.грн., в 2011 році прибуток у 7,763 млрд. грн., у 2012 році чистий збиток у розмірі 10,271 млрд.грн., 2013 рік НАК «Нафтогаз України» закінчила зі збитками 12,521 млрд гривень.
Більше того, підтримка ліквідності Компанії та розрахунки за його зобов’язаннями тільки в поточному році фактично «поглинуть» близько 4,5 млрд $ міжнародних резервів НБУ (чим опустять його до історичного мінімуму). Реалізований механізм залучення коштів, для зазначених розрахунків, цього начебто «самостійного суб’єкта господарювання» обійдеться Державному бюджету України в 240 млрд.грн. (облігації внутрішньої державної позики, за рахунок яких поповнено статутний капітал Компанії, випущені в обсязі 96 млрд. грн., з дохідністю 14 відсотків річних на 10 років, - детальніше див. дослідження Діяльність НАК «Нафтогаз України» як фактору впливу на вартість національної грошової одиниці).
А безпосереднім наслідком цих процесів є прискорення девальвації гривні.
Енергетична політика держави була і залишається непрозорою та недоступною для громадськості. Систематичні повідомлення у ЗМІ про ті, чи інші кроки на шляху до забезпечення публічності процесів у галузі, не відображають в ній реальний стан та скоріше носять популістичний характер.
Наприклад: на офіційному Інтернет-порталі НАК «Нафтогаз України», незважаючи на те, що добігає кінця 2014 рік, «найсвіжіша» консолідована фінансова звітність датована 2011 роком. Міністерство енергетики та вугільної промисловості України з офіційних показників діяльності у сфері газопромислового комплексу обмежується даними щодо заборгованості (вкладки: «Хід реформи», «Підприємства та компанії галузі», «Нормативно-правові акти», «Історія галузі»,- неактивні).
Більше того, Указом Президента України №448/2014 від 01.05.14 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28.04.14 «Про стан забезпечення енергетичної безпеки, у зв’язку з ситуацією щодо постачання природного газу в Україні». Відповідно до пп. «а» п.1 зазначеного рішення, Кабінету Міністрів України у строк до 20.06.14 доручено затвердити фінансові плани на 2014 рік державних підприємств, що є суб'єктами природних монополій та державних підприємств, (прим. автора - в тому числі і НАК «Нафтогаз України»); прогнозний баланс надходження та розподілу природного газу в Україні на 2014 рік.
На жаль, констатуємо, що якщо цей Указ Президента і виконаний, то доступ громадськості до нього обмежено. Відповідна постанова уряду відсутня, так само як і фінплан НАК «Нафтогаз України», баланс надходжень та розподілу природного газу в Україні на цей рік, - не затверджено.
За відсутності офіційної звітності використано доступні та максимально достовірні джерела, зокрема, Графічні матеріали, які розміщуються на WEB сторінці Компанії (далі - Графічні матеріали).
Отже, перше, з чого вирішено розпочати дослідження, це обсяги споживання Україною природного газу.
Для зручності сприйняття дані наводяться у вигляді графіків:
Природний газ для потреб населення
Положеннями статті 10 Закон Україну «Про засади функціонування ринку природного газу» зобов’язано підприємства, частка держави у статутному фонді яких становить 50 відсотків та більше, господарські товариства, 50 відсотків та більше акцій (часток, паїв) яких перебувають у статутному фонді інших господарських товариств…. продавати весь товарний природній газ, за закупівельними цінами, які щороку встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики.
Реалізація природного газу для задоволення потреб населення здійснюється гарантованими постачальниками за роздрібними цінами, встановленими Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики.
В такому понятті, як «споживання населення» монополіс об’єнує:
- споживання фізичних осіб, які отримують природний газ з метою використання для власних побутових потреб, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення своїх житлових приміщень.
- споживання теплогенеруючими підприємствами;
- витрати на виробничо-технологічні потреби;
Загалом, обсяги споживання цією категорією споживання склали: у 2012 році - 28 млрд. куб.м., 2013 році - 27 млрд. куб.м.
Фахівці ГО «Публічний Аудит» вирішили структуризувати ці показники у відсотковому співвідношенні, з причин описаних вище, зробити це можливо, використовуючи Прогнозний баланс надходження та розподілу природного газу в Україні на 2013 рік, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України №327-р від 29.04.13 (зі змінами внесеними на підставі розпорядження КМ №411-р від 05.06.13) (далі - Прогнозний баланс)
Відповідно до якого, передбачвся розподіл:
- населенню та для забезпечення горіння Вічного вогню, 16, 5 млрд. куб.м.;
- релігійним організаціям - 0,029 млрд. куб.м.;
- бюджетним установам та організаціям 0,93 млрд.куб.м.;
- на виробничо-технологічні потреби 3, 567 млрд. куб.м.;
- теплогенеруючим підприємствам та ТЕЦ (для виробництва теплової енергії для потреб населення) 6, 3 млрд. куб.м.;
- промисловим споживачам, усього 24,12 млрд. грн.
Найбільше зацікавлення викликав розподіл на виробничо-технологічні потреби, для зясування того що це таке, звернемось до Наказу Міністерства палива та енергетики України №264 від 30.05.03, отже - це витрати газу, які виникають на газопроводі та його елементах; це газ, що витрачається під час виконання комплексу робіт, пов'язаних з введенням в експлуатацію новозбудованих, реконструйованих або капітально відремонтованих об'єктів системи газопостачання, на опалення газорегуляторних пунктів та іншого газорегуляторного обладнання.
Ці виробничо-технологічні потреби - це фактично, втрати газу, який не використовується ні у побуті, ні у процесі провадження господарської діяльності, а витрачається в ході експлуатації ГТС, унаслідок її «відносної герметичності», а також при виконанні робіт, пов’язаних, якщо говорити простою мовою, з порушенням цієї герметичності від приєднання нових об’єктів, ремонтних робіт тощо і в будь якому випадку за нього платить споживач.
(прим.автора - застарілість газотранспортних мереж та перекачувальних станцій, цей показник має всі перспективи до зростання в подальшому, до моменту початку модернізації, покищо, нажаль, кошти витрачаються на поточні ремонтні роботи)
Зважаючи на те, що для потреб населення повинен використовуватись газ власного видобутку, ми спробували з’ясувати, які ж видобувні підприємства та в якій кількості, здійснють такий видобуток:
Так, протягом 2012 року об’єм газу власного видобутку підприємств НАК «Нафтогаз України» склав 18,209 млрд. куб.м., з яких 15,023 - це видобуток ПАТ «Укргазвидобування», 2,011млрд.куб.м. - ПАТ «Укрнафта», 1,175 - ПАТ «Чорноморнафтогаз»,
протягом 2013 року - всього 18,664, з них 15,11 млрд. куб.м. ПАТ «Укргазвидобування», 1,903 ПАТ «Укрнафта», 1,651 млрд.куб.м. - ПАТ «Чорноморнафтогаз».
Прим. автора – зважаючи на те, що у поточному році фактичний управлінський контроль за діяльністю ПАТ «Чорноморнафтогаз» в силу відомих причин НАК «Нафтогаз України» втрачено, у структурі обсягу власного добування за 2014 рік ми недорахуємось щонайменше 1,6 млрд.куб.м. газу. Довідково: Зі слів Міністра енергетики та вугільної промисловості, сумарні втрати України у наслідок анексії АР Крим, в частині газотранспортної сфери, оцінено в 300 млрд. доларів США.
Також, значна кількість досліджень та публікацій у ЗМІ свідчать, що газ, видобутий ПАТ «Укрнафта», не використовується для потреб населення, незважаючи на протилежну імперативну норму Закону, натомість спрямовується для потреб, в основному, ПАТ «Дніпроазот».
Таким чином, фактично для потреб населення використовується у поточному році природний газ, добутий ПАТ «Укргазвидобування».
Як вже згадувалось вище, тарифи на нього, як для промислових споживачів, так і для населення, встановлюються НКРЕ.
Так, її постановами №1851 від 30.12.13, №1830 від 27.12.12 установлено ціну на товарний природний газ власного видобутку для ПАТ «Укргазвидобування» в розмірі 349,20 грн за 1000 м3 (без урахування ПДВ).
Аналогічним чином для ПАТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз» ціну на товарний природний газ власного видобутку встановлено у розмірі 452,00 грн. за 1000 м3 без ПДВ (постанова НКРЕ від 30.12.2013 № 1852); для ПАТ «Укрнафта» у розмірі 562,50 грн за 1000 м3 без ПДВ (постанова НКРЕ від 30.12.2013 № 1853).
Тобто, виведено ціни, за якими перелічені вище добувні підприємства продають природний газ НАК «Нафтогаз України».
А тепер, зважаючи на складність сприйняття, наведемо для порівняння ціни, за якими відбувається реалізація газу для населення по категоріям до та після:
Для проведення розрахунків, припустимо, що структура обсягу споживання від зміни тарифів навряд чи змінилась.
Таким чином, 90 відсотків населення, які споживають газ протягом року в обсязі, що не перевищує 2,5 тис.м.куб., сплачують за нього за наявності лічильника, в середньому 1 135, 5 грн. за 1000 кубів, а за відсутності лічильника - 1 248 грн. за 1000 куб. м.
Середня базова ціна без податків та витрат на транспортування складає 511 та 600 грн., відповідно. Для цієї категорії споживачів подорожчання, яке відбулось, є найбільш критичним та у кінцевій вартості природного газу, у порівнянні з тарифами, що діяли до 01.05.14 склало 410 та 300 грн. на 1000 куб.м., відповідно.
Якщо врахувати дані НАК про те, що ця група споживачів використовує 90 відсотків газу, виділеного для населення, а загальний обсяг споживання населенням становить 16 млрд. куб. м., тоді категорія населення, яка споживає до 2500 куб.м. на рік, споживає у цілому за рік 14,4 млрд. куб.м.
Зазначений обсяг повністю покривається обсягами добування ПАТ «Укргазвидобування», закупівельна ціна якого становить, як вказувалось вище, 349 грн./1000 куб.м. без ПДВ, витрат на транспортування.
(прим. зі зміною тарифів для населення, логічним вбачалось би і збільшення закупівельної вартості товару у видобувного підприємства, однак з прийняттям постанови №420 від 03.04.14, якою було збільшено тарифи для населення, відпускні ціни для ПАТ «Укргазвидобування» залишились незмінними, і це при тому, що вже на той момент курс гривні до американського долара становив 11,2 грн./1 $, зазначене деструктивно впливає на розвиток власної газовидобувної галузі України).
Отже, тільки на базових цінах на товар, для 90 відсотків споживачів -населення НАК «Нафтогаз України» повинет отримати прибуток, в розмірі від 162 грн. (511-349=162) та 251 грн. (600-349=251) на 1000 куб. м.
Тобто, середній прибуток НАК на 1000 куб.м. природного газу, що видобувається ПАТ «Укргазвидобування» для потреб населення, складе у 2014 році 206 грн. на 1000 куб. м., що у річному вираженні, на всьому обсязі споживання, - 2, 884 млрд.грн.
Зазначені розрахунки та висновки зовсім не схожі на ті дискримінаційні умови, про які повідомляє НАК.
В умовах, коли мінімальна заробітна плата складає вже не 150 доларів США, а 60-80, за офіційними даними інфляція складе на кінець року 25 відсотків, а приріст цін на деякі імпортні товари перевищує 50 відсотків, підвищувати тарифи для населення є несправедливим та недалекоглядним. Нажаль, прожитковий мінімум, мінімальна зарплата та в цілому доходи українців не зростають пропорційно росту цін на товари і послуги, а також не зростають пропорційно падінню курсу гривні до долара.
Таким чином, оскільки, за відсутності коштів для оплати рахунків, реакцією буде їх несплата, а це у свою чергу призведе до зростання заборгованості.
Тому, зважаючи на те, що збитки НАК «Нафтогаз України» покриваються за рахунок коштів Державного бюджету України, який, у свою чергу, поповнюється за рахунок податків та зборів, варто розглянути можливість звільнення від оподаткування операцій з придбання постачання природного газу для потреб населення з обсягом споживання до 2500 куб.м. на рік, та звільнити кінцевого споживача - громадян, від сплати цільової набавки в розмірі 2 відсотків від вартості газу.
Це дозволить зменшити вартість природного газу на 22 відсотки для найбільш незахищених верств населення в цілому без втрат для самої компанії чи Державного бюджету України.
У наступній публікації будуть проаналізовані питання постачання природного газу промисловим споживачам та проаналізовано структуру заборгованості перед монополістом.