Верховна Рада на засіданні в четвер ухвалила в другому читанні і в цілому законопроєкт №1046 про концесію.
Його підтримали 257 народних депутатів.
У пояснювальній записці до проєкту закону сказано, що механізм концесії дозволить державі покласти на приватний сектор інвестиційні, соціальні, екологічні й інші зобов'язання на весь період концесії, зберігаючи при цьому майно в державній власності.
Водночас державний бюджет отримуватиме частку доходів від діяльності приватного інвестора у вигляді концесійних платежів.
Очікується, що застосування механізму концесії дозволить державі залучити значні приватні інвестиції для модернізації і підвищення ефективності використання інфраструктурних об'єктів, як-от морські та річкові порти, автомобільні дороги, аеропорти, інші об'єкти державної власності.
Умови концесії раніше регулювалися чотирма різними законами, які суперечать один одному. За словами депутатки Верховної Ради Роксолани Підласої, в Україні вже діє близько 150 договорів про концесію, але вони не стали успішними.
У країнах Євросоюзу, навпаки, механізм державно-приватного партнерства, в тому числі концесії, дозволив реалізувати понад 1800 проєктів на суму 365 млрд євро. "У 2013-2017 роках Туреччина залучила понад 88 млрд євро на різні проєкти - від будівництва нових аеропортів до закладів охорони здоров'я", - заявила вона.
Прийнятий законопроєкт передбачає введення прозорої процедури вибору концесіонера (концесійний конкурс, конкурентний діалог), яка відповідає міжнародній практиці, в тому числі Типовим законодавчим положенням щодо проєктів у галузі інфраструктури, що фінансуються з приватних джерел.
Документом також передбачена можливість залучення радників і незалежних експертів для підготовки проєктів ДПП у формі концесії і додаткові гарантії для концесіонерів і кредиторів, зокрема наявність у концесійному договорі права заміни концесіонера.
Крім того, передбачено спрощення процедур виділення земельних ділянок для проєктів державно-приватного партнерства в формі концесії, визначено особливості концесії на ринках, які перебувають у стані природної монополії, особливості концесії з будівництва та експлуатації автомобільних доріг.
Нагадаємо, що концесія є формою державно-приватного партнерства, в рамках якого інвестор на платній основі отримує право на будівництво об'єкта або управління ним. При цьому операційний ризик перекладається на інвестора, йому не гарантується окупність інвестицій або витрат. Дохід від користування йде інвестору.