Підвищення рівня мінімальної заробітної плати Прем’єр-міністром України В.Б. Гройсманом у жовтні 2016 року співпало в часі з внесенням до другого читання проекту Державного бюджету України на 2017 рік. Як наслідок, цього дійства в бюджетний процес пішов з перекосами, в частині порядку прийняття бюджету (порушення норм Регламенту ВРУ та Бюджетного кодексу) та змінами окремих соціальних стандартів, що призвело до:
1. збільшилися видатки загального фонду державного бюджету на оплату праці державним службовцям на суму 5,8 млрд грн та частину коштів на які збільшили освітню субвенцію - 10,6 млрд грн та медичну субвенцію - 8,7 млрд грн;
2. збільшили видатки на заробітну плану в 46 з 483 бюджетних програмах (10% від загальної кількості).
Як наслідок підвищення соціальних стандартів для працівників бюджетної сфери найбільше додаткових коштів на заробітну плату отримала Державна служба з надзвичайних ситуацій (ДСНС). Їй додатково було надано 1 млрд 156 млн грн на виплату заробітної плати збільшивши при цьому фонд оплати праці до 5,1 млрд грн. Таке значне підвищення видатків не дивне, оскільки в ДСНС фактично мають працювати 63 378 осіб (штатний розпис), які отримують заробітну плату з загального фонду бюджету. Працівники, які працюють на «небезпечних» об’єктах і фінансуються за рахунок спеціального фонду не враховуємо.
В таблиці представлені дані про кількість працівників, фонд оплати праці та середню заробітну плату усіх підвідомчих установ та центрального апарату ДСНС.
Збільшення рівня заробітної плати у 2017 році в порівнянні з 2016 роком частково пояснюється впливом Закону України «Про державну службу», який ввів нові правила розрахунку та формування заробітної плати державним службовцям (протягом січня – квітня місяців розрахунок заробітної плати державним службовцям здійснювався відповідно до старого Закону). Такі зміни були уже враховані Міністерством фінансів при підготовці проекту Державного бюджету України на 2017 рік у першому читанні.
Всі подальші збільшення оплати праці державним службовцям мають інші чинники. Один з таких чинників є наказ Голови ДСНС України від 29.12.2016 року №707 «Про окремі питання грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у 2017 році Про окремі питання грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у 2017 році», яким встановлено, що починаючи з січня 2017 року:
1. виплату місячного грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у розмірі не менше 5000 гривень;
2. підвищення порівняно з 2016 роком розміру місячного грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у розмірі не менш як на 2000 гривень на одну особу;
3. виплату грошової допомоги для оздоровлення у розмірі місячного грошового забезпечення.
Цікавий факт виявився аналізуючи одну структуру (ДСНС) в частині збільшення рівня оплати праці. Різниця в середньому рівні заробітних плат між центральним апаратом ДСНС та службою Гідрометцентру становить більше 4 раз.
Можна аргументувати, що такий загальний підхід до аналізу рівня заробітної плати в інституціях можна зрівняти з аналізом середньої температури по палаті в лікарні. Так, звичайно. Проте, він заставляє задуматися про значний розкид даного показника та надає можливість робити попередні висновки щодо відсутності єдиного підходу до оплати праці в органах державної влади та необхідність детального аналізу впливу нового Закону «Про державну службу» на систему стимулювання державних службовців.
Далі буде.