ГоловнаБлогиБлог Василя Фурмана

Щодо прогнозів Уряду та проекту бюджету на 2025 р.

Нещодавно Кабінет Міністрів затвердив та передав до Парламенту проєкт Закону про Державний бюджет України на 2025 рік. Так як глибоке занурення у 50 додатків до проекту Закону потребує певного часу навіть для профільних фахівців, дискусія в медіа сконцентрувалася на макроекономічних показниках, що лежать в основі бюджету та тому, наскільки такий бюджет відповідає викликам пов’язаним з повномасштабною війною. Давайте спробуємо відповісти на обидва питання.

Фото: lcmedia.com.ua

Щодо дискусій навколо макроекономічних показників. Перш за все хочу зазначити, що макроекономічні показники, що лежать в основі розрахунку ключових статей бюджету не були секретом з кінця червня 2024 р. Саме тоді були прийняті постанова Уряду «Про схвалення основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2025—2027 роки» та Бюджетна декларація на 2025—2027 роки, на основі якої і розроблено відповідний законопроєкт. Окремі із цих показників наведено в таблиці.

Перш за все поглянемо на показник, що часто найбільше хвилює багатьох журналістів – обмінний курс. Припущення уряду щодо 10% девальвації в 2025 р. цілком відповідають очікуванням інших груп респондентів, зокрема останнім опитуванням (вересень 2024 р.) фінансових аналітиків – 44 грн/дол США через 12 місяців. Також такі припущення залишаються консистентними із збереженням привабливості гривневих інструментів заощаджень в коротко- та середньостроковій перспективі.

Щодо економічного зростання. Після обвалу реального ВВП в 2022 р. на 29% та лише помірного відновлення в 2023-2024 р.р. (на 5.3% та близько 4% відповідно) в умовах агресії, що триває, дискусія щодо розбіжності в прогнозах зростання на 2025 р. між Урядом (+2.7%) та Національним банком (+4.1%) не виглядає продуктивною. Очевидно, що жоден із варіантів не передбачає закінчення війни, а отже й стрімкого відновлення економіки. Проілюструвати це можна порівнявши ці прогнози із довоєнним обсягом випуску (графік 1).

За умови матеріалізації «песимістичного» прогнозу Уряду реальний ВВП досягне 79.7% від рівня 2021 р., «оптимістичного» прогнозу НБУ – відновиться до 81%. «Підказку» щодо того який вплив на зростання матиме «зниження рівня безпекових ризиків» дає нам бюджетна декларація Уряду на 2025-2027 р.р.: зростання за підсумками 2026 р. +7.5%, у 2027 р. +6.2%. І навіть в такому випадку українська економіка не відновиться до рівня 2021 р. Якщо припустити матеріалізацію справді негативного сценарію (довгострокове зростання на рівні 3.5%) досягнення довоєнного рівня вимагатиме ще 8 років (до 2032 р.).

Щодо різниці в прогнозах щодо зростання цін. Хтось із «експертів» може сказати, що між Урядом та НБУ відсутня координація: прогноз Уряду щодо зростання ІСЦ на 2024 становить 9.5%, а прогноз центрального банку 6.6%. Різниця майже в 1.5 рази! Але розбіжність у цих показниках викликана не протистоянням між державними органами влади, а інституційно відмінними мандатами. Уряд повинен профінансувати заплановані видатки, що зумовлені в першу чергу перебігом війни. Центральний банк – забезпечити цінову та фінансову стабільність навіть в умовах повномасштабної агресії рф. Щоб проілюструвати це поглянемо на номінальний ВВП, що з точки зору макроекономіки є добутком темпів зростання цін та збільшення обсягів реального виробництва. За підсумками 2024 р. Національний банк прогнозує номінальний ВВП на рівні 7.59 трлн грн, Уряд – 7.48 трл грн. Розбіжність становить близько 1.5%. В 2024 р. очікується номінальний ВВП на рівні 8.62 трлн грн та 8.47 трлн грн НБУ та Урядом відповідно. Розбіжність зростає на 0.3 в.п. до близько 1.8%. Тобто Уряд та НБУ приходять в одну й ту саму точку, але різними шляхами, що забезпечують краще «виконання їх інституційних завдань»: центральний банк намагається не допустити надмірного зростання цін, Уряд закласти реалістичні, але такі що сприяють зростанню надходжень, припущення щодо зростання цін в економіці.

Спробуємо відповісти на питання: наскільки такий бюджет відповідає викликам пов’язаним з повномасштабною війною? Загальна сума запланованих на 2025 рік видатків становить близько 4 трлн грн. (або 47% ВВП). Для порівняння із «нормою» – за виключенням ковідного 2020 р. за останні 5 років до повномасштабної війни з рф український бюджет в середньому розподіляв через видатки 27%-28% ВВП. Зрозуміло, що таке зростання видатків пов’язано із повномасштабною війною: на оборону буде спрямовано близько 2.2 трлн грн або 26% ВВП. І як свідчить досвід цього та попередніх років навіть ця (астрономічна по українським міркам) сума з високою ймовірністю не є остаточною та буде переглянута в бік збільшення в 2025 р. Як наслідок дефіцит бюджету (без урахування грантів у доходах) четвертий рік поспіль становитиме близько 25% ВВП. І сам дефіцит і його фінансування у мирні часи виглядали б завданням, що не можливо розв’язати без повномасштабної фінансової кризи. В умовах війни основним джерелом закриття такої потреби у фінансуванні стало зовнішнє фінансування. Його обсяг на 2025 рік заплановано в розмірі 38.4 млрд дол США, що співставно з фінансуванням за попередні періоди: за 2.5 роки з початку війни Україна отримала 98 млрд дол США фінансування від міжнародних партнерів, що становить в середньому 39 млрд дол США на рік. Проблемою залишається те, що підтвердженими з цієї суми є близько 15 млрд дол США, а решта вимагають досягнення політичної домовленості щодо використання в тому або іншому вигляді заморожених активів рф. Отже очевидним припущенням є те, що війна високої інтенсивності триватиме і в 2025 році, а видатки бюджет повинен дозволити профінансувати видатки пов’язані із її веденням.

Підсумовуючи написане вище: комусь може не сподобатися такий «похмурий» погляд у майбутнє – бюджет 2025 р. це бюджет подальшої війни. Проте я б назвав такий підхід «відповідальним». Українці не вибирали цієї війни, але повинні бути готові до її тривалого ведення. Краще вибудовувати політику (в т.ч. бюджетну) на консервативних припущеннях та мати у майбутньому справу із позитивними ризиками завершення війни ніж очікувати «зниження інтенсивності бойових дій в другій половині наступного року» та, як наслідок, вже у квітні в авральному режимі шукати джерела фінансування у разі якщо таке оптимістичне припущення не матеріалізується.

Василь Фурман Василь Фурман , Член Ради НБУ, доктор економічних наук
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram