У таких випадках безоплатні поставки продовольства, одягу, медикаментів, техніки, всього що не відноситься до «летальної зброї» є гуманітарною допомогою. Так само до гуманітарної допомоги можуть ставитися і благодійні перерахування грошових коштів та послуги постраждалим.
У зв'язку з тим, що поставки гуманітарної допомоги мають відповідні преференції при митному оформленні та оподаткуванні, то в цій сфері потрібен адекватний і зрозумілий для всіх контроль, який би виключав можливі зловживання і корупційні ризики.
Але на жаль, в цьому питанні ми маємо певні проблеми. Одна з них полягає в тому, що в Законі України «Про гуманітарну допомогу» не зовсім чітко прописані функції спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги - центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення (Міністерство соціальної політики). А інша в тому, як це саме Міністерство соціальної політики здійснює свою діяльність відповідно до цього закону.
Оксана Сухорукова, виконавчий директор БО БФ «СВОЇ»: «Розуміючи, що статус «гуманітарна допомога» при отриманні вантажів з-за кордону може бути привабливим для різного виду схем «мінімізації» податків та приховування імпорту товарів для подальшого продажу, громадськими активістами було проведений аналіз виконання вимог законодавства Робочою групою при Міністерстві соціальної політики.
В результаті аналізу були виявлені проблеми як в складі самої Робочої групи, так і в формі здійснення нею своєї діяльності. Робоча група визнавала гуманітарними вантажами ті, по яких не визначено кінцевий набувач, тобто вони не були адресними; вантажі, отримувались від організацій-донорів, які мають ознаки сумнівності.
Взагалі не існує прозорого, затвердженого нормативно переліку документів для визнання вантажів гуманітарними та включення до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги. Існує лише рекомендований перелік таких документів. На практиці таке обертається в те, що для одних організацій цей перелік не є рекомендований і тому недодержання цього переліку не вважається за порушення. В той час для інших організацій такі саме недоліки є підставою для невизнання вантажів гуманітарними. Такий стан речей приводить фактично до ручного керування процесом визнання вантажів гуманітарними, а тому містить велику корупційну складову.
Закон України «Про гуманітарну допомогу» прийнято ще в 1999 році, але до цього часу немає форми звітності отримувачів гуманітарної допомоги та не розроблено Порядку її заповнення. Крім того, звітність здається в паперовому вигляді одному із спеціально уповноважених органів - на вибір. Може так відбуватись, що один місяць звітність надається в Обласну державну адміністрацію, а в інший місяць - в Мінсоцполітики. Тому мова йде за відсутність будь-якого контролю за розподілом та використанням гуманітарних вантажів. Хоча, у відповідності до Закону контроль за даним напрямком визначено саме за Мінсоцполітики.
Згідно з Законом, спеціально уповноважений орган з питань гуманітарної допомоги забезпечує широку гласність у висвітленні всіх аспектів своєї діяльності, щодо отримання, розподілу та використання гуманітарної допомоги. На практиці інформації щодо розподілу і використання гуманітарної допомоги знайти не можливо. Відсутній вільний доступ представників ЗМІ та громадських організацій на засідання Робочої групи».
Для вирішення всіх цих питань в рамках урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції» Мінсоцполітики запланувало захід: «Мінімізація корупційних ризиків під час визнання вантажів гуманітарною допомогою шляхом удосконалення законодавства та посилення контролю за розподілом та використанням гуманітарної допомоги».
Щоб даний захід мав реальний антикорупційний ефект, в ньому були сформульовані етапи здійснення і визначені терміни їх виконання. У розробці даних етапів взяли активну участь громадські активісти та експерти коаліції «Реанімаційний пакет реформ».
Було вирішено:
Етап 1 - розробити та затвердити перелік документів, необхідних для визнання вантажу гуманітарною допомогою;
Етап 2 - забезпечити публічного та відкритого доступу до відомостей про набувачів гуманітарної допомоги шляхом розміщення вказаних відомостей на сайті Мінсоцполітики;
Етап 3 - визначення конкретних строків для оприлюднення протоколу засідання Робочої групи та видання наказу Мінсоцполітики про визнання вантажів гуманітарною допомогою;
Етап 4 - вжиття заходів для розроблення та затвердження Міністерством фінансів України порядку бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги та відповідної звітності;
Етап 5 - розробити сучасний законопроект у сфері гуманітарної допомоги.
Все читко, просто і зрозуміло. Треба тільки взяти і втілити заплановане на папері в життя. Але стара система так просто вирішила не здаватися і «почалася карусель».
Спочатку в Мін'юсті відмовилися реєструвати наказ МСП № 1232 від 27.10.2016р. ,,Про затвердження Переліку документів, які подаються для визнання вантажів, коштів, послуг гуманітарною допомогою”, оскільки немає законодавчої основи для видання Мінсоцполітики таких наказів. І тут питання до Мінсоцполітики - невже відповідальні виконавці не знали про цю проблему? Після цього Мінсоцполітики 07.12.2016р. зробило проект постанови Кабміну з тим, щоб йому дозволили стверджувати такі переліки документів, і відправило на узгодження зацікавленим органам виконавчої влади. Зараз проект постанови все ще знаходиться на узгодженні в ДФС і від цього відомства немає ніякої інформації, коли узгодження закінчиться.
За виконання 2-го етапу Мінсоцполітики стало розміщувати інформацію о кінцевому набувачі гуманітарної допомоги, але:
- у вигляді сканованих документів, що вкрай ускладнює контроль і аналіз, якщо тільки це не стосується однієї єдиної поставки;
- на сайті це розміщено таким чином, що якщо заздалегідь не знати, де що знаходиться - знайти дуже важко.
Тобто начебто і виконали, але насправді дуже неефективно. При цьому прохання громадських активістів та експертів про допуск їх представників і ЗМІ на засідання Робочої групи Мінсоцполітики було повністю проігноровано.
28.12.2016г. Мінсоцполітики видає наказ №1648 "Про затвердження плану заходів щодо запобігання корупції у Міністерстві соціальної політики України", в якому самостійно переносить терміни запланованих етапів виконання заходу на більш пізні, і змінює самі етапи.
В результаті цих змін був видалений 3-й етап з визначення термінів засідань Робочої групи і виданню наказів Мінсоцполітики, що зберегло корупційні ризики.
Оксана Сухорукова, эксперт: «У законодавстві не встановлені терміни між засіданням Робочої групи та підписанням наказу (тобто рішення про застосування податкових пільг). Чим міністерство і користується. Наприклад, наказ по засіданню Робочої групи 12.01.2017р. вийшов 20.01.2017р. Швидше за все між засіданням Робочої групи і підписанням наказу відбувається процес "узгодження".»
Для належної розробки та затвердження порядку бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги (4-й етап) громадські активісти і експерти передали Мінсоцполітики свої пропозиції по формі звітності і порядку її заповнення, провели переговори з розробниками програмного забезпечення для здачі звітності до ДПІ. Однак відповідальні відомства зовсім не поспішають виконувати свої зобов'язання.
Денис Осмоловський, директор інформаційного агентства «Єдина служба правової допомоги»: «ДФС України проведено круглий стіл з приводу проблемних питань визнання вантажів гуманітарною допомогою, серед присутніх були представники Мінсоцполітики, волонтери та інші.
Було підняте питання щодо розробки відповідного нормативного документу Міністерством фінансів, який би регулював порядок подання звітності про отримання та розподіл гуманітарної допомоги до кінцевого набувача, цей документ також би надав можливість органам ДФС дистанційно відслідковувати процес передачі гуманітарної допомоги кінцевим набувачам через аналітичне, дистанційне відпрацювання. На круглому столі, за вимогою Голови ДФСУ прийнято рішення про створення спільної робочої групи, яке досі не реалізоване.
Представником Мінсоцполітики повідомлено, що Регламентом Мінсоцполітики не передбачено перевірку документів про розподіл вантажів.
Висновок: Мінсоцполітики самоусунулось від контролю за цільовим використанням, яке передбачено Законом, хоча функціонально не має можливості здійснювати відповідний контроль, а ДФС не активізувало системну роботу в цьому напрямку. Діяльність ДФС ситуативна, без кінцевого результату. Значна кількість кримінальних проваджень реєструється, що підтверджує факти зловживання в цій сфері, але реальних вироків майже не має - вилучені вантажі повертаються, благодійні організації, через які здійснюються тіньові операції зникають, інколи мають ознаки фіктивності.»
На сьогодні Міністерство фінансів не надає жодної інформації Мінсоцполітики про хід розробки бухгалтерського обліку.
І наостанок – 5-й етап. Спочатку планувалося розробити сучасний законопроект, що зовсім не означало відмову від наявного закону «Про гуманітарну допомогу» - його просто потрібно було доопрацювати, надавши відповідні поправки. Однак, певним чином зацікавлені чиновники МСП сприйняли це буквально, і в Комітеті ВР України у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників АТО і людей з інвалідністю на чолі з депутатом Третьяковим О.Ю. був написаний проект нового Закону «Про гуманітарну допомогу в кризових ситуаціях». Даний законопроект мав дуже велику кількість зауважень і в результаті Головним науково-експертним управлінням ВР України було визначено, що «поява у вітчизняному законодавстві ще одного, причому «первинного», законодавчого акту запропонованого змісту є необґрунтованою». Зараз МСП тільки починає діяльність з розробки концепції змін (замість самих змін, якщо розуміти дослівно) до старого закону. Терміни розробки концепції перенесені два місяці. Впровадження реальної профілактики і боротьби з корупцією доводиться чекати довше.
До всього вищесказаного доводиться додати ще і бездіяльність з боку відповідних комітетів Верховної Ради. «Незважаючи на звернення громадських організацій, Комітетом у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю та Комітетом з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення не вжито заходи щодо здійснення функції парламентського контролю, щодо порушення вимог Закону України «Про гуманітарну допомогу» органом виконавчої влади - Міністерством соціальної політики» - інформаційне агентство «Єдина служба правової допомоги».
Найбільш негативно суспільством сприймаються ситуації, коли будь-хто під виглядом гуманітарної допомоги здійснює кримінальні або корупційні операції з метою особистого збагачення. Тому дуже важлива грамотна робота державних структур і громадськості, здійснюючих контроль в цьому питанні. При цьому контроль повинен бути організований настільки ефективно, щоб допомога постраждалим і нужденним надходила своєчасно, без будь-яких затримок, одночасно з дотриманням всіх необхідних норм і законів, і без жодної корупції.
Саме тому контроль, сприяння, а де треба і відповідний тиск з боку громадськості та команди проекту РПР «Разом проти корупції» для реалізації антикорупційних реформ в країні не зупиняються і тривають.
Ключові тези статті:
Орган влади: Міністерство соціальної політики України
Антикорупційний захід: Мінімізація корупційних ризиків під час визнання вантажів гуманітарною допомогою шляхом удосконалення законодавства та посилення контролю за розподілом та використанням гуманітарної допомоги.
Термін виконання: до 1 червня 2017 року.
Статус виконання: 10%
Що вже зроблено: МСП оформлена та відправлена на узгодження в ДФС постанова Кабміну щодо дозволу йому стверджувати перелік документів, необхідних для визнання вантажу гуманітарною допомогою; МСП почав розміщувати інформацію о кінцевому набувачі гуманітарної допомоги на своєму сайті; МСП направлений лист до Мінфіну щодо розроблення порядку бухгалтерського обліку та відповідної звітності отримувачів та набувачів гуманітарної допомоги (юридичних осіб).
Що має бути ще зроблено:
- розробити та затвердити перелік документів, необхідних для визнання вантажу гуманітарною допомогою;
- забезпечити публічного та відкритого доступу до відомостей про набувачів гуманітарної допомоги на сайті МСП таким чином, щоб це давало можливість для контролю і аналізу великих об`ємів інформації;
- визначити конкретні строки для оприлюднення протоколу засідання Робочої групи та видання наказу МСП про визнання вантажів гуманітарною допомогою;
- розробити та зареєструвати зміни до Закону України «Про гуманітарну допомогу», що усувають корупційні ризики.
Існуючі перешкоди:
- має місце як організаційна проблема, так і проблема підготовки документів в самому Мінсоцполітики;
- незкоординованість у взаємовідносинах і взаємодіях Мінсоцполітики, Мінфіну і ДФС;
- недопуск на засідання робочої групи МСП представників ЗМІ та громадських організацій.