Справа в тім, що переважна більшість із них, порушують норми Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» про те, що ДПТ не можуть суперечити Генеральному плану (стаття 19). Це ж саме нам кажуть Державні містобудівні норми. Натомість, вже прийняті ДПТ і проекти, які зараз перебувають на різних стадіях розгляду містять таку кількість порушень і відхилень, які в одній статті просто неможливо перелічити. Їх прийняття призводить до легалізації вже існуючих незаконних забудов, протиправного ущільнення житлової забудови, знищення рекреаційних зон та цілої низки інших «приємних» сюрпризів для громади.
В Бюджеті міста Києва на 2017 рік столична влада заклала майже 25 мільйонів гривень на «розробку та коригування матеріалів детальних планів та концепцій розвитку територій, містобудівних програм та іншої містобудівної документації». Тобто, до низки вже існуючих проектів у цьому році додадуться нові.
Поки що влада зі скрипом, але реалізує свої плани. Проте, враховуючи те, що резонанс від кожного конфлікту з громадою через ці документи все більший і кияни все більш чітко усвідомлюють небезпеку, яка їм загрожує, опір громади стає все більш запеклим і організованим. Переломом у протистоянні влади в особі міського голови Кличка, провладної більшості в Київраді, де переважає «Солідарність», чиновників та забудовників, в чиїх інтересах діє влада, з одного боку та громади – з іншого – може настати в Святошинському районі столиці.
Тут зараз розгортається боротьба навколо двох проектів ДПТ: «Святошин-2» та «Борщагівський-1». При цьому, другий вже розглядався земельною комісією Київради по суті, але був відправлений на обговорення в рамках робочої групи через потужний тиск громади. От тільки громада як раз вимагала відхилити його і розірвати договір зі скандальним проектантом «Терра прожект». Цей суб’єкт заслуговує окремої уваги.
Щодо проекту ДПТ «Святошин-2», то мешканці даного житлового масиву в районі станцій метро «Житомирська» і «Святошин» на південь від Проспекту Перемоги на подив влади виявилися не лише добре обізнаними, організованими і рішучими, але й наполегливими. Серйозний надлом у планах влади стався 11 квітня, коли земельна комісія після кількагодинного протистояння, маневрів, хитрощів та спроб просто втекти, змушена таки була відхилити та відправити на доопрацювання за участю Департаменту містобудування та архітектури КМДА та Святошинської РДА проект ДПТ «Борщагівський-1».
«Святошин-2» може поглибити цей надлом та розвинути успіх громади, продемонструвавши решті мешканців міста як можна ефективно протидіяти цій афері. Саме процес прийняття цього проекту може стати переломним моментом, коли громада переможе владу і забудовників та почне схиляти шальки терезів на свій бік.
22 лютого цього року екологічна комісія Київради, а 28 лютого земельна, підтримали петицію мешканців району про відхилення проекту ДПТ «Святошин-2». Все це відбулося через надзвичайний тиск громади, який відверто шокував деяких провладних депутатів, а також чиновників. На земельній комісії провладні депутати влаштували справжній цирк. Після наполягань присутніх святошинців та депутатів від «Свободи» Прохора Антоненка і Володимира Назаренка, голова комісії Олександр Міщенко та ще деякі депутати від «Солідарності» спробували просто покинути зал засідань, але громада їх не випустила і змусила продовжити засідання. В деяких інших випадках подібний трюк проходив, але не цього разу.
Слід також зазначити, що перед цим чиновники з Київради намагалися обмежити людям доступ до засідання комісії, посилаючись на те, що там тісно. Але святошинці чудово помістилися в залі засідань та в коридорі.
Що ж, власне, так обурило мешканців масиву? Щодо порушень містобудівних норм, то тут влада вдалася до цілої низки грубих порушень.
По-перше, вже на стадії громадського обговорення влада вдалася до брехні. За словами місцевих мешканців у вересні минулого року, розробник проекту ДПТ в присутності голови Святошинської РДА Олександра Каретка презентував проект в одному вигляді. Проте, через півтора місяці, їм показали наче той самий проект, але там замість школи зі стадіоном уже були нанесені 4 багатоповерхівки.
По-друге, проектом ДПТ пропонується змінити цільове призначення низки земельних ділянок. Серед них «рекреаційні території», «землі оборони», «промислові території» та «громадські будівлі та споруди існуючі рекреаційного призначення». Замість цих понять міститься визначення землі «житлової забудови».
Це прямо суперечить «Генплану 2020». Відповідно до ст. 19, Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», ДПТ не може змінювати Генплан. У листі Мінрегіонрозвитку №8/14.3-9-17 від 05.01.2017 (за підписом Директора департаменту містобудування, архітектури та планування територій С.Я. Білоус,), зазначено: «положення детального плану території мають відповідати генеральному плану населеного пункту» отже і змінювати призначення земель, зафіксоване у Генеральному плані міста Києва, на підставі детального плану території неприпустимо.
По-третє, проектом порушено вимоги ДБН 360-92 в частині закладів охорони здоров’я. Зокрема проігнорована норма таблиці 6.1, згідно якої збільшення чисельності населення мікрорайону на 1000 осіб повинно супроводжуватись збільшенням кількості ліжок у стаціонарних відділеннях лікувальних закладів на 15 шт. Так проект ДПТ «Святошин-2» передбачає збільшення населення на 36 тисяч осіб.
По-четверте, проект ДПТ «Святошин-2», всупереч рішенню Київради №12 від 15.10.1992 р., передбачає будівництво багатоповерхівки замість дитячого садочка у провулку Святошинському, 2. Скандал навколо цієї забудови свого часу сильно попсував нерви столичній владі й готовий вибухнути знову. Фактично, вказаний проект ДПТ легалізує це незаконне будівництво. Та й загалом якщо говорити про соціальну інфраструктуру, то проект просто хижацький. Тотальна житлова забудова без належного забезпечення школами і дошкільники навчальними закладами. Так, наприклад на Львівській, 15 планується звести 22 багатоповерхівки, натомість жодної школи і садка. Крім того, місцеві вимагали від влади побудувати на масиві дитячу лікарню, проте залишилися не почутими. Це те, що принесе святошинцям прийняття цього проекту.
По-п’яте, розробник «Терра прожект» пропонує здійснювати будівництво на території на місці туберкульозного диспансеру, на території якого мали місце безконтрольні захоронення інфікованого біологічного матеріалу (вул. Львівська, 3). Місцеві мешканці не можуть зрозуміти в чиїй хворій голові могла зародитися така ідея. Також їм цікаво чи не хоче сам розробник, а також чиновники КМДА жити там, де це буде зроблено та яка їх там чекає якість життя.
По-шосте, проект ДПТ передбачає знищення двох гаражних кооперативів. Власники гаражів обурюються, мовляв розробники проекту, Департамент містобудування КМДА та Святошинська районна адміністрація не вважали за потрібне навіть повідомити власників цих гаражів, не кажучи вже про врахування думки власників під час розробки проекту ДПТ.
Це лише частина порушень в цьому проекті, які цілком справедливо обурили громаду.
Зрозуміло, що такий опір не міг не вплинути на поведінку деяких навіть провладних депутатів. Дехто з них або відхрестився від підтримки проекту або навіть заявив своє «проти». Але не варто обманюватися. Їхня позиція дуже різко зміниться, якщо громада послабить свій тиск.
Враховуючи те, що сам проект ДПТ на розгляд по суті земельної комісії ще не надходив, не варто плекати ілюзій та сподіватися, що влада відмовиться від намірів таки протягнути проект ДПТ «Святошин-2» через профільну комісію та сесію міської ради. Разом з тим, враховуючи рівень організації та ступінь рішучості святошинців, зробити це буде дуже і дуже непросто.
Що ж до поведінки провладних депутатів та чиновників, то відверту зневагу до громади вони навіть не намагаються приховувати.
Цікаво те, що депутати також вдаються до ницих маніпуляцій. Так, деякі з них, хто можливо навіть попри власне небажання, мусять наче б то й підтримувати громаду, заявляють про те, що вони, як мажоритарники, виступають проти. Разом з тим, відмежовуються від своїх фракцій. Тут варто розуміти, що за новою системою, в Києві нема депутатів Київради мажоритарників. Депутати закріплені за територіальними округами, проте представляють всю київську громаду і висувалися на виборах від політичних партій. Тож, наприклад, якщо один депутат від «Солідарності» під час сесії проголосує «проти», а решта його колег (понад 50 чоловік) – «за», то зрозуміло, що навіть більшим критерієм буде те як проголосувала його фракція (це ж стосується й інших фракцій). Тоді стане очевидно, що такий депутат не намагався переконати свою фракцію стати на бік громади і дав мовчазну згоду на рішення, яке направлене проти її інтересів.
Якщо ж так буде, то стане зрозуміло, що депутати, які на словах підтримують громаду, просто займаються окозамилюванням і відверто брешуть киянам в очі.
Насправді, боротьба тільки починається. Влада буде хитрувати, обманювати або відверто погрожувати. Адже на кону великі гроші. Проте, гадаю, що саме «Святошин-2» стане отим переломним моментом, коли все те зло, яке вчинили Кличко і його господарі по відношенню до киян, почне повертатися до них бумерангом і закінчиться притягненням до відповідальності. Реальної відповідальності.
Дуже сподіваюся, що здоровий глузд і народний гнів настановить депутатів від влади на правильний шлях та відкине цілком прозаїчну спокусу заробити на містобудівній афері. Афері, яка знищує життєвий простір громади Києва. А якщо, ні то їм є кому в цьому дієво допомогти…
Як влада «розвиває» місто ми знаємо. Наприклад, це розробка і незаконне прийняття низки Детальних планів території (ДПТ), які суперечать діючому Генплану та передбачають величезну кількість забудов, які остаточно знищать життєвий простір мешканців міста. Очевидно, що в такі речі влада «інвестує» найбільш завзято і збільшення суми витрат в 2017 році по даній статті (більш, ніж вдвічі) означає лише те, що афера із ДПТ в наступному розі буде реалізовуватися з подвійним завзяттям та ще швидшими темпами. А це означає не тільки, те, що з’являться нові незаконні будівництва, а й те, що будуть легалізуватися старі.
При цьому, киянам пропонується фінансувати все це з власних кишень. Дуже вигідно для влади та забудовної мафії.
Отже, виділення коштів на розробку нових незаконних ДПТ і легалізацію вже ухвалених через новий Генплан є неприпустимою і не може бути підтримана в принципі.