Наступ на освіту через удосконалення соціальної політики

Саме такий висновок напрошується опісля аналізу перших сторінок внесеного і розрекламованого урядом проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення окремих положень соціальної політики)” реєстр. номер 4648.

Фото: Макс Левин

Новації підтверджують розрив між задекларованим курсом на децентралізацію і посилення місцевого самоврядування і реальними змінами, котрі пропонуються від імені Кабміну до законодавчого поля.

Судіть самі. Зміни передбачають реалізацію давньої мрії всіх начальників фінансових відділів на місцях. Зокрема йдеться про те, що норма згідно якої, школи першого ступеня (та самостійні класи в них), які створювалися та ліквідовувалися відповідно до згоди місцевого самоврядного органу тепер пропонується вилучити. Тобто школи в селах закриватимуться без перешкод у вигляді якихось там місцевих рад. Рішенням одних чиновників, без участі та врахування позиції представників громади.

Окрім цього, всім давно відома проблема зі штатними розписами державних і комунальних закладів освіти. Раніше вони затверджувалися відповідним органом управління освітою на основі типових штатних нормативів від Міносвіти. І всі начфіни, при прийнятті будь якого бюджету на місцях, ремствуючи заводили пісню про те, що штати освіти мовляв роздуті і їх давно слід оптимізувати. От тепер, в разі прийняття законопроекту, всі ці штати, додатково погоджуватиме ... Як ви думаєте, хто? Не вгадали !

Їх, погоджуватиме сам Мінфін!!!

Якщо не вірите, що кожна школа погоджуватиме штатні розписи в центральному органі виконавчої влади, що забезпечує та реалізує державну фінансову політику, рекомендую почитати пропоновані зміни до ч1. Ст. 45 Закону України "Про освіту" законопроекту 4648.

Але це ще не все. Як відомо, нормативи фінансової забезпеченості для педагогічних працівників, котрі лягали у розрахункові показники Міністерства фінансів України, розраховують в тому числі на підставі "вилок" педагогічного навантаження. Останні передбачають відповідно до ст. 25 Закону України "Про освіту", відповідні доплати у відсотках до тарифної ставки, а саме:

класне керівництво - 20 - 25 відсотків;

перевірка зошитів - 10 - 20 відсотків;

завідування:

майстернями - 15 - 20 відсотків;

навчальними кабінетами - 10 - 15 відсотків;

навчально-дослідними ділянками - 10 - 15 відсотків.

І, як би той начфін департаменту не викручувався, а нижню планку вказаних надбавок мусив брати до уваги при розрахунках на кожного вчителя.

Тепер, ця стаття нарешті розв'язує руки Мінфіну, і дозволяє суттєво зменшити гроші, котрі становитимуть загальну виплату "на руки" вчителю, бо уряд пропонує:

класне керівництво: у 1 – 4 класах – до 20 відсотків, у 5 – 11 класах – до 25 відсотків;

перевірка зошитів: у 1 – 4 класах – до 15 відсотків, у 5 – 11 класах – до 20 відсотків;

завідування:

майстернями – до 20 відсотків;

навчальними кабінетами – до 15 відсотків;

навчально-дослідними ділянками – до 15 відсотків.

І найголовніше останнє речення: "...Розмір доплати встановлюється керівником навчального закладу (установи) у межах фонду оплати праці". Мовляв, не розраховуйте тепер на додаткові вливання з державного бюджету у вигляді збільшення дотації - все в межах фонду.

Прикметно, що зміни до Закону України "Про освіту" у законопроекті вдосконалювачів йдуть першими серед всіх інших законів. Так потрібний на державні потреби ресурс уряд вирішив взяти з кишені вчителів. Що ж, будемо сподіватися і все робити для того, щоб ці неприховані антиконституційні обмеження соціальних прав освітян таки не пройшли. Приєднуймося до цього, друзі!

Олександр Ганущин Олександр Ганущин , Голова Львівської обласної ради (2015-2020)
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram