ГоловнаБлогиБлог Миколи Голомші

Електронні декларації як ознака випереджальної цивілізаційності Майданної держави

Процес запуску електронної звітності українського чиновництва ще до часу «Х», тобто офіційного початку декларування статків, вже супроводжувався масою паркетних та публічних скандалів. Стосувалися вони переважно термінів запровадження та технічних моментів, пов’язаних з етичністю роботи нової системи звітності. Зрештою, перший «млинець» декларування був представлений суспільству, західним експертам та отримав підтримку (хоча і без захвату).

Фото: prioritet.org

Наступні півроку (до початку нового періоду звітування), за логікою, мали бути витрачені відповідними інституціями та посадовими особами держави для відшліфування всіх геопозиційно-технічних моментів в роботі системи е-декларування.

Однак початок нового етапу звітування, який розпочався після нового року і мав закінчитися першого квітня, знову виявив системні - і вже катастрофічні - збої в функціонуванні єдиного Державного реєстру декларацій (національно-промислового характеру виконання, підтримки та експлуатації). А його забезпечення мало бути безперебійним, практично на рівні космічних чи атомних сфер державної відповідальності. В цій ситуації всі публічно-персональні «шишки» полетіли в голову НАЗК Наталю Корчак. Зрештою, на засіданні уряду прем’єр запропонував їй подати заяву про звільнення.

Вина голови НАЗК в неефективному функціонуванні єдиного Державного реєстру декларацій, звичайно, є. Бо вона несе безпосередню відповідальність за роботу органу і всі технічні моменти, пов’язані з цим. Маю на увазі контроль договірних відносин із виконавцем робіт, тобто державним підприємством «Українські спеціалізовні системи» (Держспецзв’язок), забезпечення інших нюансів для ефективної роботи НАЗК, включаючи комунікацію з іншими урядовими структурами, зокрема, прем’єр-міністром.

Однак в даній ситуації необхідно говорити про глобальну модель сучасного цифрового функціоналу державного рівня і такого ж рівня синергетично-партнерську (координаційну) відповідальність. Коли в серпні минулого року Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації публічно оголосила про неготовність апаратно-програмного комплексу і зберігання електронних декларацій та відмовилася його атестувати, ставши стороннім спостерігачем (законодавчо зафіксований функціонал), НАЗК публічно запевнила в готовності запустити е-декларування у встановлений термін.

Виникає питання — чому уряд (РНБО, ВРУ) тоді не призначив офіційне розслідування причин неготовності цього надважливого інноваційного управлінсько-технологічного комплексу і не встановив винуватців затягування процесу запуску електронної звітності? Чому прем’єр-міністр не поставив на особливий контроль цю проблему, адже це питання не лише державної ваги, але й взятих зобов’язань перед європейським співтовариством? Зараз ми всі разом — і держава, і суспільство — пожинає плоди такої інституційної безвідповідальності.

Якісні Інтернет-послуги як форма взаємодії держави і суспільства — це, передусім, сучасне забезпечення з боку держави тотальної реалізації прав людини, можливостей громадянина виконувати свій конституційний обов’язок. Якщо держава відмовляється (неважливо, під якими приводами і поясненнями) від виконання цієї функції, тоді вона розписується у власному небажанні забезпечувати та удосконалювати демократичні механізми Майданної України.

Перехід до цифрового суспільства - відкритого, продуктивного, перспективного — є нагальною вимогою часу. І якщо ми проголосили своєю ціллю вступ до європейського співтовариства, то чиновницький опір процесу е-декларування свідчить про наявність в системі державного управління значного прошарку сановного люду, які бояться втратити корупційну годівницю і заради цього готові нищити будь-яку демократичну ідею чи іноваційно-сервісний процес.

Успішне завершення ситуації довкола е-декларування має засвідчити не лише готовність очільників держави відстоювати Майданні цінності і реально боротися за Європу в Україні, але й продемонструвати світові демократичну зрілість українського суспільства і цивілізаційність держави.

Микола Голомша Микола Голомша , заслужений юрист України
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram