Першочерговим завданням новообраних місцевих рад є створення інфраструктури для впровадження змін, яка полягає у налагодженні ефективної роботи місцевої ради, комунальних підприємств, залучення громадськості до управління містом.
Для сприяння місцевим радам у провадженні змін на місцевому рівні разом з експертами Українського незалежного центру політичних досліджень, Інституту політичної освіти та іншими фахівцями у сфері місцевого управління було створено партнерство «Ефективна рада».
У рамках партнерства було розроблено та запропоновано до ухвалення органами місцевого самоврядування 12 першочергових рішень, які можна поділити на 3 сфери:
1. Рішення для налагодження ефективної роботи місцевої ради
У рамках даного напрямку було розроблено:
- регламент місцевої ради
- положення про постійні депутатські комісії
- положення про помічника-консультанта депутата місцевої ради
- типові зміни до регламенту виконавчого комітету.
Розроблені документу враховують кращі практики роботи органів місцевого самоврядування в Україні, забезпечують баланс та взаємний контроль між депутатським корпусом та виконавчими органами, відкритість та підзвітність роботи місцевої ради.
2. Рішення для налагодження ефективної співпраці місцевої ради з громадою
У рамках даного напрямку було розроблено положення про механізми місцевої демократії:
- про місцеві ініціативи
- про громадські слухання
- про електронні петиції
- про консультації з громадськістю
- про громадську експертизу
- зміни до статуту територіальної громади
Ухвалення даних документів місцевою радою створить умови для ефективної співпраці між владою та громадськості з метою вироблення рішень, спільного управління містом. Громадяни зможуть ініціювати розгляд питань, подавати пропозиції до проектів рішень, нести відповідальність за спільні проблеми.
3. Рішення для налагодження відкритої роботи місцевої ради
У рамках даного напрямку було розроблено:
- положення про порядок звітування міського голови, депутатських комісій, депутатів ради
- положення про порядок інформування про діяльність комунальних підприємств
У випадку ухвалення даних документів, діяльність комунальних підприємств, які володіють значними ресурсами, стане прозорою. У свою чергу це знизить корупційна ризики, зекономить бюджетні кошти.
Міські голови та депутати роди також виконають прямі норми законодавства щодо звітування перед виборцями, що підвищить довіру громадян до дій влади, створить умови для впровадження структурних реформ.
Що далі?
Ми переконані, що запровадження принципів ефективного врядування на практиці повинні бути реалізовані у базових документах ради. Місцеві ради повинні створити інфраструктуру, у тому числі і соціальну, для провадження реформ на місцях.
Ефективна співпраця влади та громадськості дозволить залучити додаткові ресурси, безкоштовні знання та досвід для впровадження змін.
Експерти у рамках кампанії «Ефективна рада» підготували перший базовий пакет. Найближчим часом будуть опубліковані другий пакет типових документів для новообраних місцевих рад, які зараз перебувають у процесі розробки, зокрема:
1. Положення про загальні збори громадян за місцем проживання
2. Положення про громадський бюджет участі
3. Порядок проведення конкурсу проектів громадських організацій, ОСН та ОСББ
4. Положення про наглядову раду комунальних підприємств
5. Положення про консультативно-дорадчі органи при місцевій раді
6. Інші нормативно-правові акти, які забезпечать ефективну роботу місцевих рад
Отримати оригінали документів можна за лінком.