У грудні близько 20% громадян Росії називають масові акції протесту з економічними вимогами можливими, 13% готові взяти в них участь.
Про це свідчать дані опитувань на тему протестної активності, проведених у грудні "Левада-Центром".
21% росіян вважають цілком можливими акції протесту проти падіння рівня життя. 13% опитаних готові взяти в них участь, а 78% - ні. На думку 72% респондентів, мітинги з економічних причин малоймовірні.
При цьому, політичні акції протесту вважають імовірними 17% росіян, а піти на політичні мітинги готові 10% жителів Росії. Малоймовірним протест із політичними вимогами вважають 75% росіян.
Заступник директора "Левада-Центру" Олексій Гражданкін нагадав, що в Росії після подій у Києві на початку 2014 року "встановився мораторій на протестні акції". "На тлі конфронтації з заходом росіяни вважають, що треба всім згуртуватися перед обличчям зовнішнього ворога і не час влаштовувати внутрішні "розбірки" та висувати вимоги владі", - вважає Гражданкін.
На його думку, зростання протестної активності у росіян викликають радикальні дії державної влади, такі як монетизація пільг у грудні 2004 року. "Бездіяльність влади або поступове наростання наслідків дій влади не переживаються гостро, тому не викликають зростання протестної активності", - стверджує Гражданкін. При цьому він зазначив, що такий сплеск може спровокувати можлива реформа щодо підвищення пенсійного віку.
При цьому, в цілому 72% москвичів підтримують протести далекобійників (серед тих, хто чув про протести, - це 78% від загальної кількості респондентів). Гражданкін каже, що введення системи "Платон" підходить для зростання протестної активності як "різка" реформа, яку росіяни не схвалюють. "Але люди не готові йти на вулиці, тому що вважають, що зараз - не час", - каже Гражданкін.
46% тих, хто підтримує протест москвичів, "обурюють нові і нові побори, введення плати за те, що раніше надавалося безкоштовно". 39% респондентів кажуть, що їх "обурює, що збір плати за проїзд федеральними трасами передано у руки приватної компанії", а ще 39% вважають неприпустимим введення плати за проїзд фур федеральними трасами тому, що це призведе до зростання цін.
Також за даними окремого опитування "Левада-Центру" про "Платон", тільки 6% респондентів відповіли, що завдяки цій системі буде покращено утримання та ремонт доріг. 36% опитаних вважають, що робота системи на якості доріг ніяк не позначиться, а ціни в магазинах через роботу "Платона" постійно зростатимуть. 26% росіян вважають, що весь дохід від системи піде власникам дорожніх компаній. Ще 14% відповіли, що від роботи "Платона" "будуть позитивні зрушення, але через корупцію ефект буде слабким".
Опитування проводилося "Левада-Центром" 18-21 грудня у 137 населених пунктах у 48 регіонах Росії. Опитано близько 1600 осіб, старших за 18 років.
Нагадаємо, система оплати за користування федеральними трасами для вантажних автомобілів масою понад 12 тонн, що отримала назву "Платон", введена в Росії 15 листопада. Тариф за проїзд становить 1,53 рубля за кілометр, з 1 березня 2016 року він збільшиться до 3,06 рубля. Плата стягується як з російського, так і з іноземного транспорту. Зібрані з вантажівок кошти спрямовуються до Федерального дорожнього фонду. За перший рік роботи планується зібрати близько 40 млрд рублів.
Введення системи "Платон" спровокувало масові протести далекобійників.