Станом на сьогодні процес трансформації ще не закінчений – він триватиме до кінця поточного року (отже всього термін проекту трансформації - 30 місяців). Однак уже зараз можна підбити перші підсумки централізації функцій, формування більш простої і прозорої організаційної структури, скорочення рівнів ієрархічності, закриття або передавання неключових функцій за межі Національного банку і відповідної перебудови внутрішніх процесів. При цьому економія коштів стала органічним продовженням реалізації змін в центробанку. За період проведення трансформації центробанк заощадить близько 7,3 млрд грн державних коштів. А після закінчення «перебудови» НБУ економитиме 1,1 млрд грн щороку.
Які статті витрат ми оптимізували?
Виведення неключових функцій за межі НБУ
Із 11 800 працівників Національного банку на початок 2014 року понад 6 000 осіб займалися діяльністю, не властивою більшості інших центральних банків світу. На балансі НБУ перебували два вищих навчальних заклади з 1 600 співробітниками та супутниковий телеканал БТБ, який планувалося використовувати для підвищення фінансової грамотності населення. НБУ інвестував 220 млн грн у його створення, а витрати на утримання телеканалу становили ще по 70 млн грн щороку.
Ані навчання студентів, ані телевізійне мовлення не є профільними для центрального банку функціями, тому ми передали телеканал БТБ Міністерству інформаційної політики України, а два ВНЗ - Міністерству освіти і науки України. Також були закриті такі підрозділи, що були в структурі центробанку: друкарня і редакція, комплекс технічного обслуговування, лікувально-оздоровчі комплекси в центральному апараті та регіонах. Нам вдалося зменшити кількість автотранспортних засобів з 550 до 300 – більшість із них передані на службу в АТО. Була переведена на аутсорсинг функція охорони (її більша частина).
Усі ці проекти з оптимізації неключових функцій після завершення трансформації дадуть змогу заощадити до 1,2 млрд грн, а щорічна економія надалі становитиме близько 580 млн грн.
Оптимізація інвестування
Раніше Національний банк багато уваги приділяв інвестуванню коштів. Він будував масштабні об'єкти, здійснював капітальні ремонти тощо. Це навряд чи можна назвати ефективним використанням коштів для виконання функцій центробанку. Ми переглянули програми інвестування в різні проекти, які раніше активно реалізовувалися Національним банком: усе будівництво було заморожене, а від нових інвестиційних проектів відмовилися. Завдяки цьому вдалося заощадити близько 1,5 млрд грн.
Ми також переглянули програми з розвитку системи роздрібних платежів – загальний ефект економії становив близько 2,9 млрд грн.
У цілому обсяг інвестиційних програм після їх перегляду скоротився: з 5,7 млрд грн до 1,3 млрд грн. Ми залишили лише інвестиції у розвиток інфраструктури IT та завершуємо модернізацію Банкнотно-монетного двору.
Адміністративно-господарські витрати
Національний банк розбудовує централізовану безбалансову структуру, тобто виводить більшість функцій з регіонів (крім функції готівково-грошового обігу та “єдиного вікна” для комунікації з центральним офісом). Територіальні управління були ліквідовані в минулому році, а більшість їх функцій тепер зосереджено в центральному апараті НБУ в Києві. Крім того, централізовано більшість статей закупівель НБУ. Оптимізація цих процесів дозволить заощадити близько 130 млн грн за час проекту трансформації.
Витрати на персонал
Наші щорічні витрати на персонал у цілому скоротилися на близько 960 млн грн на рік. Значна частина із цієї суми – результат централізації регіональних представництв і скорочення рівнів ієрархії з 11 до 4, у результаті чого кількість працівників НБУ скоротилася з 11 800 до 5 300. Зменшено також витрати на персонал непрофільних напрямів діяльності центробанку на 75% (на 420 млн грн із загальної економії 960 млн грн на рік).
Крім того, було переглянуто систему оплати праці. Якщо раніше премії в НБУ виплачувалися з нагоди свят, то тепер – за досягнення конкретних результатів роботи, КПЕ (ключових показників ефективності). На сьогодні заробітна плата складається з постійної частини (приблизно 80%) і мотиваційної частини за досягнення визначених результатів (близько 20%).
Додаткові витрати на персонал
До початку трансформації НБУ додаткові витрати на персонал становили близько 500 млн грн на рік.
НБУ, як і інші державні органи, раніше проводив політику забезпечення своїх співробітників житлом. До 2014 року була навіть відповідна стаття витрат НБУ, що стосувалася прямого інвестування в житлове будівництво для працівників банку. Ця стаття витрат була скорочена у 2014 році і НБУ більше не інвестує в житлове будівництво.
Крім того, у 2014 році закладалося понад 200 млн грн на відрахування до Корпоративного недержавного пенсійного фонду центробанку, зараз ці відрахування зменшилися до 36 млн грн на рік через оптимізацію штату і зниження ставки відрахування майже втричі.
Національний банк раніше також виплачував відсотки на залишок за поточними рахунками працівників. У планах на 2014 рік (до початку трансформації) на це було закладено 192 млн грн. Зараз НБУ зовсім відмовився від такої статті витрат.
За 30 місяців проекту трансформації економія на додаткових витратах на персонал становитиме 1,3 млрд грн.
Серед інших проектів, якими НБУ зараз займається є реформування бюджетного процесу та впровадженням проектного менеджменту, що також матиме вплив на оптимізацію витрат. Удосконалюється також і процес контролю за витратами, у результаті якого обґрунтованість витрат і очікуваний економічний ефект від них постійно та незалежно перевіряються. Це принципово відрізняється від процесу контролю за витратами, який існував раніше.
Читайте також: У Севастополі захопили вуз Нацбанку
Планується також оптимізувати витрати шляхом формування культури розумного ставлення до них. Так, зниження рівня витрат уже стане одним з показників під час отримання премії за досягнення КПЕ у співробітників підрозділів забезпечення, підрозділів-центрів кошторисної відповідальності, та відділу контролю за витратами.
Насамкінець, усі кошти, які НБУ не витратив, а це 7,3 млрд грн із квітня 2014 року до грудня 2016 року, у повному обсязі перераховуються до Державного бюджету України.