ГоловнаБлогиБлог Сергія Надала

Де брати кошти територіальним громадам на реформи?

Ключовою проблемою децентралізації та реформування місцевих громад залишається пошук коштів навіть на впровадження самих реформ. Проте ці кошти можна знайти, якщо правильно побудувати роботу місцевої адміністрації.

Фото: wiwo.de

Відкритість = ресурси

Ресурси для позитивних змін можна знайти завжди. Багато у цьому процесі залежить від місцевої адміністрації. Якщо дуже коротко окреслити формулу успішного залучення інвестицій у сферу управління містом, то вона вкладається у два простих слова:

“Відкритість = ресурси!”

Як приватному позичальнику виділяють кошти лише у тому випадку, якщо він має добру кредитну історію, якщо він може довести, що може ефективно використати кошти, що здатний їх повернути, так і місту виділяють кошти тоді, коли бачать реальні зміни, коли бачать добру волю місцевої адміністрації до діалогу. Тобто, чи більше відкритою є робота місцевої влади, тим більше довіри до неї.

Визначальний вплив на прийняття позитивних рішень щодо виділення коштів грантовими та кредитними установами мають ті принципи, на яких працює місцева адміністрація. Їх є багато, але більшість з них можна звести до кількох головних.

По-перше, основою роботи місцевої влади є не отримання вигоди, а максимально ефективне управління ресурсами з користю для громади. У бізнесі ефективність може відійти на друге місце, якщо буде матеріальна вигода.

По-друге, це підтримка самою громадою тих змін, які впроваджує місцева адміністрація. Без такої підтримки реформи відбуваються надто повільно. Сьогодні лише 4-5 % українців беруть участь у роботі різних форм громадських ініціатив. Одна з головних проблем — це переконання пересічного громадянина у складності такої участі. Тут свою роль має відіграти місцева адміністрація через створення простих інструментів взаємодії з громадою. Благо сьогодні є достатньо засобів комунікації таких, як соціальні мережі, системи електронних петицій. Не потрібно боятися зворотнього навіть негативного зв’язку. Це додатковий засіб для покращення роботи.

По-третє, це наявність чіткої стратегії, котра мала б об’єднувати усі місцеві і центральні політичні еліти. В Україні має з’явитися принцип відповідальності тих, хто іде в політику, особливо місцеву, де насправді більше господарки. Що це значить? Після виборів закінчується боротьба. Починається конструктивний діалог. Якщо є конкретні пропозиції, то їх виносять на обговорення. Позитивні враховують і реалізовують.

Усю цю діяльність оцінюють міжнародні кредитори і грантодавці. Якщо вони бачать злагоджену роботу, тоді з більшою ймовірністю приймають позитивне рішення по виділенню коштів.

Як це працює?

1. Відкритість починається з простих речей. У Тернополі було відкрито офіційні сторінки відповідних управлінь у мережі facebook, де кожен охочий у простий і зручний для себе спосіб може, як отримати інформацію, так і повідомити про проблему.

2. Тернопіль одним з перших приєднався до системи “Відкрите місто”, котра дозволяє збирати та аналізувати інформацію про конкретні господарські проблеми і оперативно вирішувати такі проблеми.

3. Ініціатива “Відкритий бюджет”, де ми спробували у простій візуальній формі розповісти про складне, тобто про те, як заробляє і витрачає Тернопіль.

4. Автоматизована система електронного документообігу, що дозволяє економити близько 28 % коштів, які раніше витрачалися на “паперову тяганину”.

5. Автоматизована система управління відображенням муніципальних даних, де у зручній формі можна знайти інформацію цікаву для підприємця, тернополян та гостей міста. Доповнює таку візуалізацію унікальна система централізованого відеоспостереження, що включає у свою мережу більше 200 вебкамер, котрі передають зображення в режимі “online”. Часто саме ця система дозволяє оперативно реагувати на безпекові відгуки.

6. Система електронних петицій, електронної черги у дитячі садки, відстеження руху громадського транспорту у реальному часі, дистанційна оплата комунальних послуг, зони вільного доступу до інтернет у громадському транспорті та публічних місцях — це далеко неповний перелік невеликих елементів того, що сприяє відкритості влади, дозволяє кожному управлінцю чути свою громаду і швидко реагувати.

Більшість цих проектів запроваджувалися на безкоштовній основі, або за співфінансування наших західних партнерів.

Що це дає?

Фактично, усі ці інструменти взаємодії між владою і громадою є тим, що допомагає нашим західним партнерам скласти свою думку про місто, щоб можна було ухвалити рішення, котре обертається конкретною вигодою для міської громади.

Цього року Тернопіль потрапив до п'ятірки найкомфортніших міст для проживання. згідно опитувань зроблених на замовлення “Міжнародного республіканського інституту”. При цьому найбільше відзначали покращення співпраці між владою і громадою. Ми змагалися з такими сильними конкурентами, як Львів та Київ. Тернопіль – став єдиним містом в Україні та одним з восьми у Європі, яке цього року нагороджене Почесною Таблицею Ради Європи.

У сукупності — це ознаки зовнішнього іміджу міста, на які орієнтуються, як представники грантових організацій, так і приватний бізнес. Зокрема, місто отримало 300 тис.євро на модернізацію газової котельні та встановлення індивідуальних теплових пунктів у одному з районів. Споживання газу має скоротитися на 80 %, а енергоефективність зросте на 15-20 %. Проект реалізовується за сприяння уряду Швеції. Євросоюз виділяє 150 тис.євро на розвиток культури у місті. Тернопіль бере участь у спільному проекті Світового банку та України щодо модернізації централізованих систем теплопостачання, що передбачає модернізацію ТЕЦ, де зараз є найбільші втрати тепла. У минулому на цей проект було виділено близько 140 млн.дол. США. У минулому місто вже реалізовувало програми з підвищення енергоефективності на загальну суму близько 15 млн.євро за сприяння ЄБРР.

Який висновок? Для реформування комунального господарства потрібні кошти, які можна отримати завдяки відкритості і прозорості роботи місцевих адміністрацій. Не чекати, коли вказівку спускатимуть “згори”, а самим шукати можливості до збільшення прозорості — це те, чим мав би перейматися зараз кожен новообраний міський, сільський, селищний голова. Адже так кожен виграє двічі. По-перше, роботу місцевої влади буде легше оцінити. По-друге, буде точно відомо, що працює правильно, а де потрібна корекція. Тернопіль готовий ділитися своїм досвідом і готовий вчитися.

Сергій Надал Сергій Надал , Міський голова Тернополя
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram