Про Єдину інформаційно-аналітичну систему соціального захисту населення

Демографічна ситуація в Україні призвела до колосальної кількості населення, що потребує соціальної допомоги. Серед отримувачів допомоги − пенсіонери, чисельність яких вже перевищила число працюючих на 0,5 млн та 1,7 млн. біженців, що з’явились внаслідок військового конфлікту з Росією.

Фото: 2017god.org

Населення України зараз становить 42,5 млн. осіб − без урахування Криму і тимчасово окупованих областей. При цьому кількість людей, які отримують соціальну допомогу від держави − близько 16 млн. Приблизно 5,5 млн. сімей оформили субсидії на комунальні послуги в 2016 році. Сумарно, обсяг житлових субсидій в 2016 році склав 35 млрд. грн., а на 2017 рік заплановано вже 52 млрд. грн., коли кількість сімей, які отримують цю допомогу, зросте до 8-9 млн. А ще є інваліди, воїни АТО, діти-сироти, чорнобильці та інші.

Зрозуміло, що в такій ситуації не обійтися без сучасної та ефективної системи соціального захисту населення. Однак прогрес в цю сферу діяльності нашої держави ще не дійшов.

Лариса Самсонова, експерт РПР, ГО «Родина»: «Величезні черги в управліннях праці та соціального захисту населення, залежність прийняття рішень про допомогу від людського фактору, відсутність єдиної інформаційно-аналітичної системи обліку дозволяють чиновникам зловживати своїм службовим положенням, а недобросовісним громадянам своїм вразливим станом та отримувати соціальну допомогу іноді декілька разів, в різних місцях. Суми соціальної допомоги в місцевих громадах теж ніким не контролюються і не регулюються, відображаються часто тільки на папері. Невідомо де і скільки людина отримувала послуги, які види послуг були надані і як вони вплинули на якість життя. Вся ця система проїдала роками величезну дірку в бюджеті нашої країни. Впорядкування цієї сфери відкладалося з року в рік, та з часом заплутувалось ще більше».

Вирішити дану проблему вже намагалися в 2006 році в рамках проекту “Удосконалення системи соціальної допомоги” за кошти позики МБРР. Метою цього проекту було розроблення Єдиної інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення (ЄІАССЗН). Тодішнє Міністерство праці та соціальної політики отримало більше 56 млн. дол. США з яких 35 млн. дол. США пішли на закупівлю необхідного обладнання. Однак, незважаючи на витрачені кошти, ЄІАССЗН так і не було створено. Причина тому − неефективне управління проектом, що в свою чергу призвело до неповноцінного і неякісного програмного продукту, який так і не було введено до експлуатації.

09 липня 2014 року між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку було підписано нову угоду про позику для виконання проекту "Модернізація системи соціальної підтримки населення України", мета якого − сприяння проведенню соціальних реформ, спрямованих на зменшення рівня бідності та підвищення соціальної захищеності найбільш уразливих верств населення. Сума позики - 300 млн. дол. США. Час виконання - 6 років. Відповідальний за виконання - знову Міністерство соціальної політики (Мінсоцполітики).

На жаль, на цей раз реалізація проекту пройшла теж не належно. Проблеми з ефективним витрачанням коштів і укладанням контрактів виникли вже на стадії підготовчого процесу (більш детальна інформація в звіті Рахункової палати Верховної Ради України №16-2 від 23.08.2016 р.).

До всього ще мають місце і затримки з боку Комітету ВР з питань соціальної політики, що здійснює контроль виконання проекту:

- звіт Рахункової палати ВР переданий на розгляд до Комітету ВР з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення в кінці серпня 2016 року;

- Комітет ВР розглянув цей звіт та виніс по ньому своє рішення лише 18.01.2017р. (протокол № 62) - через 5 місяців!;

- контроль виконання свого рішення Комітет ВР запланував аж на грудень 2017 року – через 11 місяців!

В такий ситуації громадськість не має наміру сидіти склавши руки.

В рамках урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції» Мінсоцполітики було заплановано захід «Розроблення та впровадження механізмів громадського контролю під час розроблення та запуску Єдиної інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення, що включатиме централізовані взаємопов’язані між собою бази даних (реєстри) усіх категорій отримувачів соціальної допомоги від держави та реєстри надавачів соціальної допомоги», мета якого завершити створення та прийняти в експлуатацію ЄІАССЗН.

На базі коаліції «Реанімаційний пакет реформ» об'єдналися громадські активісти, експерти, ІТ-компанії, представники проекту верифікації Мінфіну та менеджери проекту TAPAS для вироблення спільних дій та рекомендацій Мінсоцполітики щодо ефективного вирішення наявних проблем, а їх накопичилося величезна кількість, та узгодження бачення концепції створення ЄІАССЗН.

Лариса Самсонова, експерт РПР, ГО «Родина»: «Для того, щоб соціальна політика реалізовувалась виважено, прогнозовано і послідовно, необхідно впорядкувати всі категорії громадян, які потребують допомоги. І це не просто реєстри, яких в країні більше 500 в різних відомствах і які між собою не інтегровані. Це Єдина аналітично-інформаційна система соціального захисту населення, прив’язана до індивідуального податкового номеру людини і яка показує все, що з людиною відбувається. І саме ця система дає можливість перейти до адресної допомоги конкретній людині, якщо вона потрапила в біду. І хоча таке впорядкування на початку здається досить дорогим – саме це впорядкування згодом призведе до оцінки реальних потреб у допомозі, пільгах, виплатах, соціальних послугах. Допомога стане адресною, політика – прогнозованою».

Мінсоцполітики зі свого боку провело презентацію наявних напрацювань стосовно розробки введення ЄІАССЗН.

З метою ефективного технічного наповнення ЄІАССЗН Мінсоцполітики пропонує розділили виконання на 3 етапи:

1. централізація інформаційних систем соціальної сфери;

2. побудова системи обміну даними між інформаційними системами;

3. запровадження механізму онлайн верифікації та аутентифікації громадян, контроль інформаційної системи Мінсоцполітики та запровадження верифікації даних.

Для реалізації даного заходу Мінсоцполітики ще наприкінці лютого мало створити робочу експертну групу за участі представників громадськості та стейкхолдерів, а також затвердити покроковий план впровадження. Учасники ініціативи «Разом проти корупції» рекомендували Мінсоцполітики детально проаналізувати ризики, вивчити уроки з минулих помилок і не допускати їх у майбутньому. Однак Мінсоцполітики наразі не зважає на поради експертів.

Складається враження, що чиновників міністерства не так уже і хвилює те, що в сфері розподілу соціальної допомоги має місце безлад і порушення зі значними корупційними ризиками.

Посол США в Україні Марі Йованович каже, що «урядовці починають боротися із підставами для системної корупції, але без подальших зусиль і реформ відновлення економіки і розвитку України не відбудеться».

Без подальших зусиль як видно дійсно не обійтися, причому значних. Україна йде по шляху реформ. Не все гаразд, не все швидко, але рух є. І учасники ініціативи «Разом проти корупції» збираються сприяти цьому руху всіма силами. «Корупція ховається в тіні і лякається світла», - каже Марі Йованович. «Разом проти корупції» − це не найслабший прожектор.

Оксана Величко, координаторка ініціативи “Разом проти корупції”: «Створення Єдиної інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення − один з найамбітніших заходів проекту «Разом проти корупції». Коли систему нарешті буде впроваджено, це запустить цілу низку позитивних змін, впорядкує багато інших управлінських процесів та зекономить державні кошти. Адже тоді кожний громадянин буде облікований, реєстри між собою інтегровані, і «мертві душі» перестануть отримувати допомогу від держави.

Взагалі, в усіх міністерствах, де створювали якісь програмні продукти та системи баз даних цілі плеяди чиновників невтомно з того крали. Тому ми вирішили не відпускати на самоплив впровадження системи, а запровадити механізми громадського контролю над кожним етапом її впровадження. На жаль, Мінсоцполітики утаємничує процеси створення системи. Тому ми готуємо звернення до Прем’єр-міністра щодо сприяння у створенні міжгалузевої робочої групи із залученням представників громадськості, менеджерів проекту TAPAS, ІТ фахівців та фахівців Мінсоцполітики, МОЗу і Мінфіну, яка би напрацьовувала спільне бачення цієї системи, вимоги до неї, та супроводжувала процес її створення. Лише інформатизація та автоматизація управлінської діяльності всюди, де це можливо, може зменшити довільність рішень органів влади, а відтак і мінімізувати потенційну корупційну складову».

Ключові тези статті:

Орган влади: Міністерство соціальної політики України

Антикорупційний захід: Розроблення та впровадження механізмів громадського контролю під час розроблення та запуску Єдиної інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення, що включатиме централізовані взаємопов’язані між собою бази даних (реєстри) усіх категорій отримувачів соціальної допомоги від держави та реєстри надавачів соціальної допомоги.

Термін виконання: 30.12.2018 року

Статус виконання: 0%

Що має бути зроблено: розроблення та запуск Єдиної інформаційно-аналітичної системи соціального захисту населення.

Існуючі перешкоди: має місце опір системи змінам, що виражається зокрема в недостатній відкритості діяльності Мінсоцполітики для громадськості, недотримання термінів виконання запланованих заходів, неефективне витрачання кредитних та бюджетних коштів.

Механізми подолання перешкод: посилення тиску з боку громадських організацій, залучення ЗМІ до висвітлення антикорупційних реформ в Мінсоцполітики.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram