Кому цікаво - повний текст пояснювальної записки:
Проект вносить народний депутат України Ляшко О. В.
Постанова Верховної Ради України
Про доручення Кабінету Міністрів України щодо звернення до Арбітражного інституту Торгової палати Стокгольму стосовно відміни кабальних контрактів НАК «Нафтогаз Україна» з ВАТ «Газпром» від 19.01.2009 року
19 січня 2009 голова правління НАК «Нафтогаз України» О.Дубина уклав з ВАТ «Газпром» контракт щодо купівлі-продажу природного газу в 2009-2019 роках. У передбаченій у цих контрактах формулі ціни на газ: до неї була закладену базова ціна на газ в 450 доларів за тисячу кубометрів, вона була прив'язана замість ринкових цін на вугілля до цін на нафтопродукти, була введена одностороння схема: «Бери, або плати» при відсутності симетричної схеми: «Качай, або плати». Внаслідок цього ВАТ «Газпром» було звільнено від відповідальності за не прокачування через газотранспортну систему України обумовленого договором обсягу газу, що збільшує витрати на її утримання НАК «Нафтогаз України».
Сьогодні склалася ситуація, коли ВАТ "Газпром" виставив НАК "Нафтогаз України" вимогу сплатити 7 мільярдів доларів штрафу за недобір природнього газу у 2012 році. Тож Україну змушують платити за фактично не спожитий газ. Такі дії російської сторони становлять реальну загрозу економічному суверенітету України та її національній безпеці.
Міжнародне право, і у першу чергу Віденська конвенція про право міжнародних договорів, передбачає право на денонсацію договорів. Тобто якщо ця угода укладалася під тиском, то згідно з міжнародним правом така угода є нечинною з моменту її підписання.
Відповідно до п. 8.2. Контракту купівлі-продажу природного газу в 2009-2019 роках усі спори чи претензії повинні розглядатися відповідно до регламенту Арбітражного інституту Торгової палати Стокгольму. Це означає, що підстави для визнання контрактів недійсними або для розірвання їх в односторонньому порядку визначаються правом саме Королівства Швеція.
Комерційний контракт, як передбачає Закон Королівства Швеція про контракти, може бути визнаний недійсним, зокрема, у випадках, коли він був укладений під тиском або по примусу, або в результаті шахрайського обману, або з використанням важкого положення другої сторони (у тому числі з метою одержання очевидно диспропорційної вигоди), або якщо стороні контракту не було відомо про певні обставини під час його висновку, враховуючи які несправедливо вимагати виконання такої угоди.
При представленні інтересів сторін при зверненні до Арбітражного інституту Торгової палати Стокгольму, стаття 36 зазначеного Закону також встановлює, що умова або положення контракту можуть бути змінені або виключені, якщо така умова або положення є зайво обтяжним; а якщо відповідна умова має таке значення для контракту, що було б нерозумно вимагати виконувати інші його умови, то в контракт можуть бути внесені інші зміни або він у цілому може бути припинений.
У зв’язку із тим, що Контракт купівлі-продажу природного газу в 2009-2019 роках та Контракт про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 року по 2019 рік між ВАТ «Газпром» та НАК «Нафтогаз України» були укладені останнім під тиском ВАТ «Газпром», з метою одержання очевидно диспропорційної вигоди з використанням важкого стану НАК «Нафтогаз України» та країн Західної Європи, які опинилися на межі замерзання, і були здійснені всупереч національним інтересам України,
Верховна Рада України постановляє:
1. Кабінету Міністрів України:
1. зобов’язати НАК «Нафтогаз України» та Міністерство юстиції України забезпечити невідкладне звернення до Арбітражного інституту Торгової палати Стокгольму з заявою про перегляд умов Контракту купівлі-продажу природного газу в 2009-2019 роках та Контракту про обсяги та умови транзиту природного газу через територію України на період з 2009 року по 2019 рік між НАК «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» ;
2. забезпечити направлення усього добутого на території України газу, а також газу, що є власністю українських підприємств, що знаходяться в повній чи частковій власності України, на використання виключно у комунальному секторі України для обслуговування населення, переглянувши угоди про передачу газових родовищ підприємствам, власники чи бенефіціари яких зареєстровані в офшорних зонах, а також тих, хто не забезпечить передачу здобутого газу державі;
3. розглянути питання щодо програми переорієнтації з використання газу на електроенергію і вугілля, у першу чергу, при наданні комунальних послуг населенню та введення заходів по мотивації на такий перехід;
4. зобов’язати суб'єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу та води на відповідній території, забезпечити встановлення лічильників газу у квартирах, у яких проживають особи, що отримують дотації на комунальні послуги – до червня 2013 року, а щодо обліку подачі тепла в будинки (під'їзди) - до вересня 2013 року;
5. внести зміни до Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» щодо встановлення газових лічильників для населення, що проживає у квартирах та приватних будинках;
6. надати дозвіл встановлення лічильників самим громадянам в рахунок оплати наданих їм комунальних послуг, що будуть обліковуватися цими лічильниками, у випадку, якщо постачальник послуг не підтвердив письмово зобов’язання забезпечити встановлення лічильників за свій кошт у встановлений строк;
7. розглянути питання про надання безвідсоткового кредиту на придбання лічильників газу, води і тепла громадянами, яким постачальник послуг виявляється нездатним забезпечити за свій кошт встановлення лічильників у визначений термін, із подальшим поверненням цим постачальником державі суми цього кредиту і відсотків по кредиту;
8. під час перегляду Державного бюджету на 2013 рік передбачити збільшення видатків на впровадження інноваційних енергозберігаючих технологій та видобуток вугілля і торфу.
ІІ. Прикінцеві положення.
1. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.