По-перше, виконавчою владою використаний відомий принцип приховування якоїсь інформації – пропонується все звалити в єдину величезну купу, в якій розібратися вкрай складно. Саме за таким принципом планується оприлюднювати інформацію про використання публічних коштів. Інформація буде оприлюднюватися щоквартально, не пізніш як за 35 днів після закінчення звітного кварталу.
Щоби було зрозуміло, йдеться про десятки тисяч транзакцій, які проаналізувати буде не просто важко, а дуже важко. Це, до речі, ще без коштів суб’єктів господарювання державної і комунальної власності. З ними вал інформації взагалі буде непідйомним.
Очевидно, що можна забезпечити ефективний суспільний контроль за використанням бюджетних коштів, якби чітко визначений законом перелік інформації про проведені платежі в розмірі більше десять тисяч гривень за попередній операційний день щоденно оприлюднювався на сайті Державного казначейства (придбані товари та послуги, їх ціна, процедура закупівель, розпорядник бюджетних коштів, назва компанії-продавця товару та послуг).
В цьому випадку можна було би забезпечити реальний моніторинг за всіма бюджетними платежами. Причому, що дуже важливо, забезпечувався би контроль за послідовністю їх проведення.
По-друге, варто було би створити публічний реєстр компаній, що продають товари та послуги з використанням публічних коштів. Такий собі «Реєстр постачальників Двору Його Імператорської Величності». В реєстрі мають відображатися всі кінцеві власники компанії, що мають в ній істотну участь (більш 10 відсотків) або визначальний вплив на прийняття рішення.
На жаль, цього не передбачено, а значить і надалі можуть придбаватися за публічні кошти товари та послуги у компаній «роги і копита», за якими стоять можновладці чи представники олігархічних угруповань.
Ці тези я прогорював з громадськими активістами, і вони розуміють їх важливість. Але поки що їм, на жаль, вдалось пройти лише частину шляху.
Це не значить, що прийнятий законопроект шкідливий. Але завдання полягатиме в тому, щоби якомога швидше зламати опір можновладців та домогтися внесення змін в нього з урахуванням вказаних зауважень.