Повномасштабна війна в Україні чи не найбільше відома протистоянням дронів. Вони всюдисущі, несуть вибіркову смерть ворогам через скиди і масштабну через домінування в розвідці.
Бренд «Мавік» став зіркою ЗМІ першого року повномасштабки, але чи чули ви й про інших летючих розвідників? Вони не такі розкручені, мають інший вигляд, але ефективно працюють на нашу користь у протистоянні.
Розповімо про чудову польську розробку FlyEye (англ. «летюче око»). Це БпЛА типу «летюче крило», який стоїть на озброєнні 23 ОМБр.
Загалом FlyEye — перший безпілотний авіаційний комплекс, узятий на озброєння ЗСУ (у 2017 році). Відповідає стандартам НАТО, його використовують армії Польщі, Норвегії та України.
FlyEye розробили інженери польської компанії Flytronic (яка належить компанії WB Electronics). Уперше поляки представили дрон 2010 року. Державні структури України використовують його із 2015 року.
У 23 бригаді авіаційний комплекс FlyEye на озброєнні в батальйону безпілотних систем, з-поміж інших систем. Розвідник-невидимка передає зображення в реальному часі. Наші воїни ведуть ним розвідку, шукають вогневі позиції ворога, спостерігають за полем бою, коригують вогонь артилерії, використовують як ретранслятор.
Сильними сторонами польського безпілотника експерти називають захищений цифровий радіоканал; планерний політ (двигун працює тільки 25 % часу); можливість роботи під впливом РЕБ і в умовах шквальної погоди. Воїни хвалять комплекс за мобільність, швидкість, непомітність і вбивчу ефективність.
Експерти стверджують, що застосування цього дрона в артилерії збільшує її точність у 4–5 разів. Тобто FlyEye суттєво економить 23 бригаді снаряди.
Наші військові цінують апарат за те, що він компактний (довжина — 1,8 м), легкий (злітна маса — 12 кг), запускають його з рук. Пускових установок або пневматичних катапульт не потребує. Запуск FlyEye можна здійснити майже з будь-якого місця. Розгортають його за хвилини навіть під обстрілами під час бою. Примчав на авто — зібрав — запустив — перемістився.
Оператори здатні підготувати БпЛА до зльоту і скласти після посадки менше ніж за десять хвилин. Увесь комплекс можна транспортувати у двох похідних рюкзаках. Екіпаж FlyEye бере на лінію зіткнення наземну станцію управління, станцію аналізу даних, антену й сам безпілотник.
Дальність польоту FlyEye від точки старту — до 50 км. Тобто він залітає глибоко в тил ворога й до трьох годин веде там спостереження.
Диво-апарат обладнаний автономним режимом польоту, GPS-навігацією, автоматичним поверненням на базу, навіть у разі втрати сигналу. Має сучасну оптику з тепловізором, тобто наші воїни виявляють техніку і живу силу цілодобово.
FlyEye 3.0 (модифікація 2021 року) унікальний тим, що він є глайдером. Це означає, що літачок використовує двигун лише для набору висоти. Подальший політ триває завдяки великій площі крил та аеродинамічній підйомній силі. Коли БпЛА знижується нижче за задану висоту, його двигун вмикається на десять-двадцять секунд, щоб знову вийти на неї. Завдяки цій функції дрон витривалий і економить заряд батареї, наголошують експерти.
Чому він невидимка? FlyEye літає надзвичайно тихо, адже безпілотник більшість часу планує і має електричний двигун. Улітку, у розпал спеки, досвідчені екіпажі слідкують за тим, аби БпЛА планував у термальних потоках, щоб економити батарею. Тому наші розвідники й називають цей дрон літаком-невидимкою.
Аби FlyEye важко було виявити радарам і системам РЕБ, виготовляють дрон з композитних матеріалів. Тому він має мінімальну теплову сигнатуру (силует, який здатен вхопити ворожий тепловізор).
Розмах крил літачка — 3,6 м. Ці безпілотники можуть розвивати швидкість від 60 до 120 км/год. Висота польоту — до 3,5 кілометра (тобто збити його — нелегке завдання для ворожого ППО), триває політ FlyEye до 2,5 години.
Якщо ворог застосовує засоби РЕБ, безпілотник переходить у режим радіомовчання й виконує завдання за заздалегідь запрограмованим маршрутом. Якщо втрачено зв’язок з наземною станцією, FlyEye автоматично повертається на задану точку чи місце старту.
Оператори керують польотом вручну через пост управління, це в разі польоту FlyEye на дальність до 30 км. Є і другий варіант — автоматичний політ за заздалегідь запрограмованим маршрутом, з можливістю налаштувати вручну під час польоту.
Робота операторів батальйону безпілотних систем 23 ОМБр полягає в тому, що вони ретельно планують маршрути, уникають ворожих засобів РЕБ і зенітних систем. Пілоти бригади констатують, що обходять навіть найпотужнішу ППО окупантів. У рамках командної роботи вони передають дані, зокрема, для коригування арти. Так 23 бригада цілодобово очима, тобто FlyEye, виявляє цілі і вогнем, артилерією, знищує їх.
Камерою безпілотника оператори керують або повністю вручну з пульта управління (на відстані до 30 км), або вона працює автономно, згідно з підготовленою програмою. Лишається можливість ручного регулювання під час польоту.
Денна камера і тепловізор дають можливість FlyEye працювати будь-якої пори доби, а ще в умовах обмеженої видимості. Тепловізор дозволяє зручно коригувати артилерійський вогонь, адже чітко видно місця розриву боєприпасів. Лазерний далекомір допомагає визначити точну відстань до кожного об’єкта.
Найважливіші дані FlyEye передає вночі: його тепловізійні камери показують пересування техніки, склади боєприпасів і замасковані позиції, які важко виявити вдень.
При денному світлі безпілотник збирає дивовижно чіткі зображення місцевості й техніки, тому командири після отримання даних прицільно координують удари. У безпілотника є автоматизована система керування вогнем TOPAZ. Завдяки їй час між виявленням цілі і початком виконання вогневого завдання займає до хвилини.
Безпілотник використовує цифрові канали передачі даних, які відтворюють зображення з високою розподільчою здатністю. Тобто наші воїни не просто ідентифікують вид військової техніки, а й визначають її модифікацію. Аналітики 23 ОБМр за зображеннями з FlyEye ідентифікують об’єкти на відстані 5–7 км. І це о будь-якій годині та навіть за поганої погоди.
Як безпілотник повертається із завдання? Інженери передбачили посадку FlyEye у два етапи. Розвідувальна апаратура розміщена в центрі фюзеляжу. Безпосередньо перед приземленням, за декілька метрів до землі, підкорпусна частина планера з оглядовою головкою відокремлюється і м’яко приземляється на парашуті. Друга частина безпілотника сідає в іншому місці, визначеному оператором.
Якщо зв’язок втратили, FlyEye автоматично повертається до місця останнього успішного з’єднання з оператором або приземляється в заздалегідь визначеній точці.
Коли бачиш роботу операторів FlyEye у різний час доби, розумієш, наскільки вона різниться. Уночі це пошук спалахів теплових слідів серед темряви. Удень воїни 23 ОБМр уважно прочісують кожен метр землі в пошуках замаскованих пасток і переміщень ворога.
Це справжнє полювання наших бійців за окупантами. Якщо екіпаж FlyEye полює — десь у тилу ворога неодмінно стає гаряче.
Удень і вночі малопомітна для ворогів диво-машина стартує з рук операторів нашої бригади і надсилає українським воїнам надважливі дані. З кожним пострілом артилерії, наведеним летючим оком, ми наближаємо перемогу.








