Для залучення інвестицій в електромережі необхідний зважений підхід до стимуляційного регулювання (RAB-тариф) у сфері розподілу електроенергії. Про це заявляє Міністерство енергетики. Водночас експерти ринку схиляються до того, що перехід на RAB-тариф у запропонованому НКРЕКП вигляді не сприятиме проведенню реформи і залученню інвестицій, пише zn.ua.
Міністерство енергетики стверджує, що обсяг необхідних інвестицій для оновлення електромереж на рік становить 11 млрд грн. За останні 3 роки інвестиції, згідно з виконаними інвестиційними програмами, становлять 4 млрд грн на рік. У міністерстві вбачають у переході на RAB-тариф безальтернативний спосіб збільшення вкладень у мережі.
"За існуючої моделі тарифоутворення обсяги фінансування робіт з оновлення мереж за інвестиційними програмами охоплюють незначний відсоток від потреби", - стверджують у Міністерстві енергетики.
Водночас варіант реформи, який пропонує НКРЕКП, не дозволить поліпшити інвестпривабливість електромереж. До такої думки схиляються Європейська Бізнес Асоціація, Energy Club, профільна спілка "Розумні електромережі України", Фонд держмайна, Міністерство енергетики, аудиторська компанія "Ernеst&Young", Українська вітроенергетична асоціація, громадська спілка "Всеукраїнська енергетична асамблея", Федерація роботодавців паливно-енергетичного комплексу.
Також свою позицію проти пропонованої методології висловили народні депутати Людмила Буймістер, Вікторія Гриб, Олексій Кучеренко та Олексій Гончаренко і експерт енергоринку Сергій Чех.
Зокрема, критикують пропозицію Регулятора розділяти всі активи операторів системи розподілу на 2 частини: стару та нову базу. І нарахування ставки повернення інвестицій в них на рівні 1% на стару базу і 15% на нову базу. Також сумніви викликає рішення щодо повернення інвестицій на 3-й рік після вкладення.
У громадській спілці "Розумні електромережі України", що об'єднує 14 операторів системи розподілу (ОСР), стверджують, що такий підхід неприйнятний для іноземних інвесторів і ставить під загрозу приватизацію належних державі пакетів акцій ОСР: "Ці параметри не покращують умов інвестування в Україні і ніяк не стосуються ставок ОВДП, кредитів, депозитів".
На думку "Ernеst&Young", економічно доцільно, щоб ставка прибутковості на нову базу дорівнювала середньозваженій вартості капіталу (WACC). Тоді цей об'єкт стає інвестиційно привабливим і зрозумілим для будь-якого інвестора, що важливо для Фонду держмайна, який чекає на RAB-тариф для запуску приватизації державних обленерго
На заміну таким пропозиціям Регулятора енергоексперти пропонують скористатися європейським досвідом: не розділяти бази активів обленерго, ставку прибутковості від інвестування визначати на рівні WACC, повертати норму прибутку поточного року інвестування. Відповідні пропозиції вони спрямували в НКРЕКП.
Міненерго закликає Регулятора під час впровадження RAB-тарифу спиратися на рекомендації учасників ринку: "Пропонуємо прислухатися до пропозицій всіх зацікавлених сторін щодо проєкту постанови з метою вирішення накопичених роками проблем розподільних компаній з метою забезпечення якісного та безперебійного електропостачання споживачів України".