ГоловнаЕкономікаДержава

Концесія порту "Южний" створює небезпечний прецедент для всього держмайна, - StateWatch

Порт "Южний" щорічно приносить у державний бюджет близько півмільярда гривень прибутку, стверджує експерт.

Концесія порту "Южний" створює небезпечний прецедент для всього держмайна, - StateWatch

Плани Мінінфраструктури ліквідувати державний порт “Южний” після того, як його передадуть у концесію приватному власнику, загрожує всім держактивам, уже переданим чи підготовленим до передачі в концесійне управління, вважає голова експертної організації StateWatch Гліб Каневський. За його словами, після такого випадку концесія може стати відправною точкою для фактичного привласнення приватниками державних активів. "Така схема може призвести до того, що приватні партнери держави просто почнуть відмовлятися повертати підприємства назад із концесії або вимагатимуть продовження концесії вже на власних умовах. У випадку із "Южним" держава створює передумови для втрати цього державного об'єкту. Створює собі ж проблему, яку доведеться вирішувати через 15-20 років. Це якась навмисна недбалість: сьогодні хтось схвалює документ, який ліквідує державне підприємство, щоб через 15-20 років було складно повернути це підприємство державі", - вважає Каневський.

Експерт нагадав, що концесія державних підприємств - це не продаж, а передача в тимчасове користування, що передбачає повернення держоб'єктів по закінченню терміну концесії. Однак якщо підприємство ліквідують, його майно виявиться в підвішеному стані.

"Коли концесіонер муситиме повернути підприємство, неодмінно постане питання - а кому повертати? Якщо держпідприємство ліквідовано, для держави це ризик, що через наші українські суди концесіонер просто відмовиться повертати держмайно", - упевнений Каневський.

В експертному середовищі портової галузі ідея концесіонування прибуткових об'єктів не підтримується. На думку фахівців, віддавати рентабельний об'єкт приватнику - самообман або корупція. Порт "Южний" щорічно приносить у державний бюджет близько півмільярда гривень прибутку. Якщо ж порт опиниться в приватному управлінні, бюджет буде отримувати порівняно невеликий концесійний платіж.

За даними Мінінфраструктури, концесія в портовій галузі почнеться після того, як буде ухвалено новий Закон "Про концесії". На думку експертів, законопроект, швидше за все, буде відкинутий депутатами у другому читанні через скандальні норм, серед яких - передача держпідприємства передусім приватнику, який раніше вже використовував його потужності. У порту "Южний" на такий "бонус" може розраховувати компанія "Портінвест" Ріната Ахметова, яка вже майже 10 років користується активами ДП МТП "Южний".

"Сьогодні слід оприлюднити всі проекти концесійних угод для того, щоб експертне середовище, профспілки і журналісти могли бачити, на яких конкретно умовах передається державна власність у концесію. В Україні краще через публічність такої інформації запобігати корупції, ніж потім боротися з нею", - резюмував голова StateWatch.

За його словами, згідно з ТЕО для концесії держпідприємства, яке розробило Мінінфраструктури, в документі (розділ 10.2) йдеться, що підприємство буде ліквідовано після його передачі в концесію, а трудовий колектив звільнять.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram