ГоловнаКультура

Неукраїнський воєнний корабель: кілька нотаток до століття фільму «Панцерник "Потьомкін"»

Сьогодні виповнюється рівно сто років від дня офіційної прем'єри революційного епосу «Панцерник "Потьомкін"». Фільм Сергія Ейзенштейна вважають класикою світового кіно, що істотно вплинула на візуальне мислення ХХ століття. Він знятий в Одесі і розповідає про події, що відбулися в Одесі. Говорити про нього з української перспективи можна і треба.

Території культури

Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»
Фото: kinorium.com
Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»

Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»
Фото: kinorium.com
Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»

Звісно, фільм «Панцерник "Потьомкін"» робили винятково з пропагандистською метою. Сталін тоді ще утверджував свою владу, підважену внутрішньопартійною опозицією, і хотів улаштувати якесь гучне святкування. З усіх ідеологічно правильних річниць під рукою було тільки 20-ліття так званої Першої російської революції 1905 року. 

Фільм замовили молодому вихідцю з Риги Сергію Ейзенштейну, який цілком щиро вважав, що саме Жовтневий переворот зробив його художником. Спочатку планували показати колізії російсько-японської війни 1904 року, заворушення в Москві та Санкт-Петербурзі, Криваву неділю, але через брак часу й погодні умови вирішили зосередитися на одному сюжеті: повстанні на панцернику «Князь Потьомкін-Таврійський» у червні 1905-го. 

Щойно взялися до зйомок, зʼясували, що легендарний корабель уже майже розібрали на металобрухт. Тож як локації використали крейсер «Комінтерн» і панцерник «Дванадцять апостолів». Це була далеко не остання «корекція» оригінального розвитку подій. Просто в епіграфі — багатослівна цитата з Леніна (спочатку був Троцький), який не мав до бунту жодного стосунку. У матросів — чесні прості обличчя, в офіцерів — мармизи патентованих мерзотників. Матроси класово правильно розмовляють про солідарність з робочим класом. Знаменита сцена розстрілу на Одеських сходах придумана Ейзенштейном від першого до останнього кадру.

Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»
Фото: kinorium.com
Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»

Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»
Фото: kinorium.com
Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»

«Потьомкін» і увійшов у історію завдяки цим семи сфабрикованим хвилинам. Сьогодні в багатьох кіноуніверситетах на епізоді «Одеські сходи» вчаться монтажу: як стикувати абсолютно різні образи, щоб отримати новий сенс. Заради справедливості, це найменш ідеологізована сцена фільму: жодної партійної величі чи класової борні, лише кровожерливий монстр тиранії, втілений у шерензі безликих солдатів, що нищать усе живе на своєму шляху. Вкрай актуальна візія.

Але для нас це в будь-якому разі кіно, зняте окупантами й колонізаторами для утвердження власної правоти. До речі, навіть такий обдарований маніпулятор, як Ейзенштейн, не зміг приховати всієї правди. Провідників повстання звати Вакуленчук і Матюшенко, тоді як в офіцерів суцільно російські прізвища: Голіков, Гіляровський, Смірнов. Та на екрані, наприклад, не знайшлося місця для єдиного офіцера, який підтримав моряків — Олександра Коваленка, засновника Революційної Української Партії (РУП) і прихильника самостійності України. Поза плівкою лишилося й те, що не тільки провідники, а майже весь матроський склад — це були українці, які до спроб більшовиків очолити повстання поставилися вороже; саме тому, прийшовши до влади, вірні ленінці поквапилися утилізувати корабель.

Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»
Фото: kinorium.com
Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»

Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»
Фото: kinorium.com
Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»

Цікаво, що хоч багато світових режисерів, від Гічкока до Тарантіно, у різних формах цитували сцену на сходах, в Україні за часів незалежності зʼявилися тільки дві рефлексії на «Потьомкіна» — і обидві пародійні. У чорно-білому кліпі «Океану Ельзи» на пісню «Там, де нас нема» (1998) ошелешених містян зі сходів витісняє банда дівчат у драних колготках; художник Олександр Ройтбурд у відео «Психоделічне вторгнення панцерника "Потьомкін" у тавтологічний галюциноз Сергія Ейзенштейна» (теж 1998) відверто познущався з першоджерела, нарізавши якихось солдатів, що гризуть насіння, напівголого дядька в масці мавпи, ще одну мавпу зі скрипкою в руках. Жодного пієтету. Бо, варто повторити, це не наше кіно і про нас воно нічого не розказує.

То що ж з ним робити?

Памʼятати, хто насправді повстав на тому військовому кораблі і чому. Фільмувати своє, вивчати світове. І тримати в голові, що скоро на криваві сходи перетвориться вся Росія.

Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»
Фото: kinorium.com
Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»

Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»
Фото: kinorium.com
Кадр з фільму «Панцерник 'Потьомкін'»

Території культури