Житло для військових: недоліки існуючої системи закупівель та управління контрактами

Проблема забезпечення військовослужбовців житлом стоїть на порядку денному особливо гостро. Через ведення бойових дій на сході України відбувається передислокація багатьох військових частин, триває перехід на контрактну армію. Такої динаміки змін в Збройних Силах України ми не спостерігали з моменту розпаду Радянського Союзу.

Фото: Надано автором

Існуюча система забезпечення житлом та об’єктами військової інфраструктури не готова до таких швидких змін. Стан забезпечення ЗСУ об’єктами житлової та військової інфраструктури м’яко кажучи не найкращий. Особливо це стосується військових формувань, що були передислоковані з тимчасово окупованого Криму. Ці військові частини потрібно було оперативно розміщувати, а відповідна для цього інфраструктура належної якості відсутня.

Фото: Надано автором

Тому поспіхом ремонтувалися наявні об’єкти на території вивільнених військових містечок (містечка, на території яких не дислокуються військові частини).

На сьогоднішній день замовником та головним розпорядником коштів Державного бюджету на будівництво об’єктів загальновійськового призначення (казарми, штаби, їдальні, склади …), та об’єктів житлового призначення (службове житло та житло у власність як система соціального забезпечення військовослужбовців) виступає Головне квартирно-експлуатаційне управління Міністерства оборони України (далі – ГоловКЕУ).

Фото: Надано автором

Спробуємо розібратися в проблемах системи будівельних закупівель та в поточних контрактах, що реалізує ГоловКЕУ як замовник будівництва для Міністерства Оборони.

Умови залучення підрядників до виконання будівельних робіт та умови договорів викладені в тендерній документації, що є загальнодоступною інформацією завдяки системі електронних закупівель Prozorro.

Аналіз показує певний «розрив шаблону», або незрозуміле застосування певних підходів. Щоб було зрозуміло факти викладатимуться в такій послідовності: умови договору підряду - реальна ситуація чи обставини – наслідки некоректного застосування підходів.

1. Ціна договору підряду

Умови договору: динамічний об’єм робіт та динамічна ціна

Реалії: нерівномірне фінансування з державного бюджету

Наслідки: будь-які зміни обсягу та ціни договору підряду можуть бути обґрунтовані, що на практиці і відбувається досить часто. Для прикладу: місто Кропивницький, будівництво 14-поверхового 140-квартирного житлового будинку по вул. Космонавта Попова, 16/17. Вартість робіт збільшується з 27,41 млн.грн. до 31,57 млн.грн., тобто на 15%. (ID: f9349c3540cc4513ad8e608e8b144a86).

2. Гарантія оплати за договором

Умови договору: Умовами договору оплата не гарантується, навіть навпаки, є формулювання про те, що фінансування робіт залежить від реального надходження коштів з Державного бюджету України.

Також умовами договору передбачається щомісячна оплата вартості виконаних робіт

Реалії: Пустий бюджет країни на початку року, довготривала процедура розробки, погодження та затвердження річного плану закупівель та додатку до нього

Наслідки: від 2 до 6 місяців військове будівництво не ведеться, оплата не відбувається. Значна частина кошт повертається до Державного бюджету в кінці року через те, що їх не встигають використати.

3. Відповідальність підрядника

Умови договору: Відповідальність підрядника декларативна, лише загальні формулювання. Захистити свої права Міністерство оборони може лише в судовому порядку. Інші механізми захисту прав Міністерства оборони як замовника відсутні (банківські гарантії, страхування).

Реалії: Відповідальність Міністерства оборони перед військовослужбовцями – закон (про соціальний захист прав військовослужбовців).

Наслідки: Невиконання підрядниками взятих за договорами зобов’язань. 178 об’єктів незавершеного будівництва, судові позови до підрядників. Черга на житло в розмірі більше ніж 44 тис. сімей.

4. Відповідальність замовника (МО)

Умови договору: представник замовника договором не визначений

Реалії: Персональна відповідальність внутрішніми регламентами ГоловКЕУ також не визначена.

Наслідки: Незавершене будівництво, суди.

5. Інші правила гри

Умови договору: договір містить лише мінімальні положення, передбачені типовою формою. Інші умови – згідно чинного законодавства.

Реалії: законодавство не передбачає і не регламентує всі можливі випадки чи ситуації, що виникають під час реалізації договору. Тому, якщо законодавством прямо не регламентується певна норма, рішення приймається чиновником. В такій ситуації, при мінімальному викладені умов співпраці в контракті, чиновник вирішує, як діяти в тій чи іншій ситуації

Наслідки: З чиновником потрібно домовлятись. Корупція.

Постійна зміна умов договору, систематичне невиконання програми будівництва в перші місяці року, невиконання підрядниками своїх зобов’язань, черга на житло, незавершене будівництво, суди, корупція – ось що собою являє сьогодні система забезпечення військовослужбовців житлом та об’єктами загальновійськового призначення.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram