Знам'янка. Місто, яке з'явилося завдяки залізниці

Місто засноване у 1869 році, коли відкрився рух поїздів ділянкою Одеса-Харків. Назву взяли від села, що розташовувалося поруч. Зараз воно називається Знам’янка Друга та знаходиться за три кілометри.

Знам'янка - великий залізничний вузол, через який проходить більше 30 пар поїздів щодня. Місто розташоване за 40 кілометрів від Кропивницького і є районним центром, бальнеологічним курортом (як Миронівка) та містом обласного значення.

Місто Знам’янка засноване у 1869 році, коли відкрився рух поїздів ділянкою Одеса-Харків, тоді ж відкрили і однойменну залізничну станцію. Назву міста взяли від села, що розташовувалося поруч та було засноване у 1730 році старовірами-розкольниками. Зараз село називається Знам’янка Друга та знаходиться за три кілометри від міста.

У серпні 1873 року відкрито залізничну ділянку Знам'янка-Миколаїв, у 1875 році - Знам'янка-Фастів. Тоді ж почало функціонувати паровозне депо, нині - локомотивне. Внаслідок розвитку залізничної інфраструктури невелика залізнична станція перетворилася на великий залізничний вузол. Поруч з містом розкинувся Чорний ліс у якому ростуть тисячолітні дуби. Там воїни УПА у роки Другої світової війни мали свої криївки.

Під час Жовтневого перевороту і до радянської окупації Знам'янка перебувала під владою різних сил: меншовиків, більшовиків, Центральної ради, Директорії, військ та союзників гетьмана Скоропадського, Холодноярської республіки. Під час Другої світової війни на території району діяло підпілля ОУН.

До міста можна доїхати як приміськими, так і пасажирськими поїздами.

Будьте уважні, адже у місті є дві зупинки залізничного транспорту: зупинка Знам'янка-Сортувальна, де розташоване локомотивне депо і стара пожежна станція, та Знам'янка-Пасажирська, до якої прибувають пасажирські поїзди.

Із закладів харчування я б звернув увагу на місцеві супермаркети з зеленою вивіскою, там є можливість замовити піцу з собою. У центрі міста розташований готель. Знам’янку можна обійти пішки години за три, але можна і покататися на маршрутках, ціна проїзду - 4 гривні. Для гурманів транспорту є електричка, на якій можна проїхатись зі Знам'янки-Пасажирської до Знам'янки-Сортувальної. В місті також є краєзнавчий музей та музей в локомотивному депо.

Це був короткий історичний нарис з історії міста. Подивимось на цікавинки міста разом!

Мій поїзд прибуває до станції Знам'янка-Пасажирська, яка фактично знаходиться на околиці міста. Вокзал збудовано в 1969 році.

Фото: Александр Рудоманов

Біля залізничного вокзалу знаходиться пам'ятник паровозу ЕУ-683, який перший прибув на станцію Знам'янку після визволення міста від нацистської окупації. Сам паровоз збудований у 1916 році у Луганську.

Фото: Александр Рудоманов

Від залізничного вокзалу тягнеться симпатична алейка до траси Олександрія-Кропивницький, яка фактично є головною вулицею міста. Дорогу тут треба переходити обережно, бо на моїх очах людину на пішохідному переході ледь не збила маршрутка.

По дорозі до центру можна побачити церкву дивної конструкції. Зі слів місцевих жителів, колись тут був літній кінотеатр.

Фото: Александр Рудоманов

Цікавий плакат навпроти пам’ятника вічному вогню. Ходять чутки, що під час виборчої кампанії 2015 року, тут машина ледь не збила відомого журналіста, який нині є депутатом Верховної Ради.

Фото: Александр Рудоманов

Також я знайшов прибудинкову ділянку з сонячними батареями.

Фото: Александр Рудоманов

В центрі міста розташований комплекс споруд дільничної лікарні станції Знам'янка, яку почали будувати 16 квітня 1882 року, а у жовтні 1883 році її вже відкрили для обслуговування залізничників. Лікарня могла стаціонарно приймати 28 осіб. Статистика 1883 року виявилась сумною - з 35 хворих, які потрапили до цієї лікарні, 23 видужали, а 12 померло. Так нині виглядають корпуси лікарні, яка досі працює.

Фото: Александр Рудоманов

Фото: Александр Рудоманов

Поблизу лікарні розташовується будинок 1895 року побудови, де бував композитор Микола Лисенко та жив його брат - перший завідувач лікарні Андрій Лисенко. Місцеві жителі утеплюють даний будинок та жаліються, що в квартирах під час ремонту познімали стару підлогу та частину стін. Від цього будинок став куди більш холодний, ніж раніше.

Фото: Александр Рудоманов

На Шкільному проспекті увагу привертає ліцей №2, який збудували у 1898 році. У той час це було Знам’янське двокласне училище - двоповерхова споруда на міцному гранітному фундаменті голландської конструкції. В радянський час зробили надбудову з останнього поверху, але в цілому споруда залишилась аутентичною.

Фото: znam-nvk2.at.ua

Якщо йти проспектом в сторону залізничних колій, варто звернути уваги на житловий будинок ХІХ ст.

Фото: Александр Рудоманов

На станції Знам'янка-Сортувальна знаходиться локомотивне депо та музей, який під час мого приїзду був закритий. Трохи далі - стара пожежна станція, побудована ще в кінці ХІХ ст.

Фото: Александр Рудоманов
Любіть Україну та подорожуйте залізницею!

Фото: Александр Рудоманов

Карта: