За словами старшої інспекторки Управління з дотримання прав людини Оксани Санагурської, у таборі проживало близько 15 людей. Серед поранених - 30-річна жінка, 10-річний хлопчик та двоє 19-річних чоловіків. Частина постраждалих ромів перебуває у центрі тимчасового перебування, місцезнаходження якого нікому не повідомляється.
“Напали на житло, били мене, ніж у нього був і молоток. Нас було десь 10 людей, і тих, хто напав, десь також так. У таборі були діти. Вони нападали на нас з ножами. Я у цей табір приїхав у суботу, а ввечері сталось це. Нападники кричали забиратись геть звідти”, - розповів українській службі Радіо Свобода ще один постраждалий Радж Арпадом. Хлопець наразі знаходиться у лікарні - його кілька разів вдарили ножем у спину.
Однак чи не найбільше Львів сколихнула звістка про загибель 24-річного рома Давида Папа. Йому було 23 роки. Давід, як і більшість тих, хто проживав у розгромленому поселенні, був родом із Закарпаття. За словами ромського правозахисника, депутата Ужгородської міськради Мирослава Горбата, він мав сім’ю та дітей, на проживання заробляв збором металобрухту: “Ці люди приїхали на Львівщину з мирного села, щоб заробити хоч якусь копійку, - говорить нардеп. - Давид був звичайним молодим хлопцем, просто ромського походження. Сьогодні Давида вже немає. Його родичам та односельчанам страшно, вони не знають, що їм робити. Ще учора до них не було діла, а сьогодні - вже знає уся країна. Вони бояться, що завтра знову вони нікому не будуть потрібні”.
“У твоїй крові - сила раси”
Поліцейські майже одразу затримали сімох хлопців, які імовірно причетні до нападу. Пізніше у Департаменті комунікації національної поліції повідомили про встановлення 14 осіб, задіяних у погромі. Серед затриманих - 17-річний Данило та 16-річний Олег. Суд вже обрав запобіжний захід для них - їм призначили 60 днів перебування під вартою без права внесення застави, інкримінуючи 226 статтю Кримінального кодексу України - хуліганські дії з важкими наслідками. Ще трьом також призначили утримування під вартою без права на внесення застави. Їхні батьки такою ситуацією не задоволені: “Це все наклеп, - каже мати одного з затриманих. - Їх забрали просто з вулиці, не повідомили ні батьків, ні адвокатів. На місці злочину їх ніхто не затримував”.
Також у поліції зазначають, що нападники діяли не самостійно. Ними керував 20-річний ватажок. “Організатор нападу роздав неповнолітнім різні знаряддя, зокрема - комусь молоток, комусь трубу, та зазначив, що у них чотири хвилини на захоплення палаток ромського поселення”, - йдеться у повідомленні. Наразі львів’янину повідомили про підозру у скоєнні злочину - умисного вбивства, вчиненого групою осіб за попередньою змовою, п.12, ч.2, ст.115 Кримінального кодексу.
Неофіційні джерела пов’язують напад одразу з трьома організаціями. Перш за все - це незареєстрована організація “Твереза і зла молодь”. У своєму Telegram-каналі вони поширюють зображення нацистської символіки, цитати Гітлера, Мусоліні, Донцова. Окрім цього у каналі розповсюджують постулати організації, на кшталт: “Будь вірний Крові і Землі. У твоїй Крові - сила Раси, в твоїй Землі - прах Предків”. Наразі останнє повідомлення датується 4 червня. Причетність нападників до цієї організації підтвердила у коментарі hromadske.tv інспекторка Управління з додержання прав людини Національної поліції України Оксана Санагурська. Російськомовний телеграм-канал “Трезвая и злая молодежь” паралельно опублікував спростування своєї причетності до погрому.
Слід зазначити, що обидва канали використовують символіку організації “Misanthropic Division”, яка ще у 2016 році взяла на себе відповідальність за зрив Маршу рівності у Львові у 2016 році. Серед основних маркерів організації - автомати Калашникова з двома черепами, які дивляться в різні боки, хокейна маска і дві перехрещені бейсбольні битки.
“Твереза і зла молодь” також мала власний Youtube-канал під назвою Lemberg Jugend. За інформацією львівського порталу Zahid.net, канал з’явився лише 21 червня 2018 року і містив відео, на яких підлітки переслідували ромів на вулицях Львова. Наразі канал видалений з Youtube. У Telegram-каналі Lemberg Jugend поширювались переважно погрози членам організації лівого спрямування “Чорний стяг” та “Автономний опір”. Канал має обмежений доступ, а інформація у ньому не оновлюється.
Людське життя - це найбільша цінність
Загострення ситуації навколо ромів відбувається у Львові мало не щоліта. Саме у цей час роми з інших областей приїжджають у пошуках заробітку і стихійно розселяються в лісах та на околицях міста - поки на вулиці тепло, це стає можливим. У 2016 році у Львові дискутували щодо жебрацтва серед ромського населення, а у 2017 депутат ЛМР Любомир Босаневич пропонував вивезти всіх ромів з Львівщини на Закарпаття. У січні 2018 року ситуація отримала свій розвиток у публічній площині разом зі стверенням спільноти “Л.О.В.Ц.І”, метою якої стала фіксація правопорушень і допомога поліції. Однак добра справа зрештою переросла у те, що група поширювала мову ворожнечі та заклики до радикалізації. У травні 2018 року у Залізничному районі Львова невідомі підпалили ромський табір. Тоді жертв вдалося уникнути, але і винних не покарали.
Міський голова Львова Андрій Садовий закликав поліцію провести якісне розслідування, а львів’ян - бути терпимими: “Я прошу вас чітко усвідомити цю картину перш ніж писати коментарі в стилі "так їм і треба!". Історія показує, що відстань від цивілізованої людської істоти до бездушної бестії невелика”. Окрім цього у львівському Управліні освіти доручили провести батьківські збори у всіх місцевих загальноосвітніх закладах стосовно участі підлітків у погромі.
До терпимості та толерантності закликали також представники Української Греко-Католицької церкви, опублікувавши офіційну заяву. УГКЦ стала першою конфесією, яка відреагувала на погром ромського табору. Дехто негативно відгукнувся на заяву у коментарях, посилаючись на власний досвід взаємодії з ромами. Однак протоієрей УГКЦ, отець Ігор Яців, говорить, що метою заяви було не виправдати когось, а показати, що вбивство і насильство - це не християнські методи вирішення проблем. “Людське життя - це найбільша цінність, - говорить отець. - Ми мусили зробити цю заяву більше зважаючи не на публічний резонанс історії, а на усвідовлення такого явище як радикалізація суспільства. Це небезпечна для України тенденція. Церква мала висловити власне бачення проблеми, закликати тих людей, кому важлива наша думка, до толерантності, звернути увагу, що всі люди різні. Те, що розсварює між собою українців грає на руку зовнішньому ворогу”.
Громадські активісти та культурні діячі Львова відреагували на погром у ромському таборі досить однозначно. Наприклад, культуролог та україніст Радко Мокрик на сторінці у Facebook зазначив: “Коли справедливість вершить не держава, яка повинна тримати монополію на насильство, а хтось інший – така справедливість легко може перетворитися на «закон джунглів». Просто ти сам цього не помітиш, поки знаходишся на боці сильнішого”. Головна редакторка “Видавництва Старого Лева” Мар’яна Савка пише: “Мами хлопчиків можуть собі уявити цей горор, коли їхні діти, накачані ультраправими ідеями, ідуть свідомо убивати людей - байдуже, хто вони за національністю і стилем життя?” Співзасновник Освітнього центру з прав людини у Львові Володимир Бєглов водночас ставить не таке вже й риторичне питання: “Почекаємо ще вбивства під час якої-небудь лекції?”
Водночас у популярних львівських спільнотах реакція користувачів Facebook не така однозначна. Деякі львів’яни засуджують насильство, наголошуючи, що на їхньому місці міг би бути будь-хто. Дехто співчуває родичам загиблого, однак продовжує винуватити жертв, спираючись на негативний досвід - власний або опосередкований. Інші ж відверто засуджують і обурюються способом життя та поведінкою деяких представників ромської спільноти.
Ромська правозахисниця Земфіра Кондур каже, що негативна реакція та відкрита дискримінація стосовно ромів - не унікальна ситуація для Львова. Її слова підтверджують погром ромів на Одещині, напади на ромські поселення у Києві та Тернополі. Давид Пап став не першим убитим ромом - раніше у селі Ольшани на Харківщині був убитий старійшина місцевої ромської громади Микола Каспіцький. Єдина відмінність - цього разу ром загинув не випадково, під час вуличного конфлікту. Діти цілеспрямовано йшли вбивати.
“Для багатьох львівський випадок став шоком через вік нападників - це молоді люди, які йшли з метою вбити інших людей, - говорить Земфіра Кондур. - Було б добре, якби на оперативній роботі поліції та суду все закінчилося б. Однак радикальні групи тільки посилюють свою активність. Зараз вони поширюють фейкові повідомлення про інші напади, про те, що роми розповсюджують наркотики. Вони постійно апелюють до якихось "звичайних людей", які просять їх про допомогу. Але напади і погроми - це порушення прав людей.
З іншого боку потрібно працювати з українським суспільством. Якщо людина матиме належну освіту і роботу, то їй не потрібно буде поневірятися і жити в тих умовах, у яких зараз живуть роми. Роми також мають до цього долучитися, розповідати хто ми є, які ми є. Можливо, тоді усі дійсно стануть відкритими для світу”.