З якими труднощами команда зіткнулася в процесі розробки МІС?
Будь-яка розробка - це завжди труднощі: щонайменше ресурсні. На іншому рівні складності - створення продукту, що відповідає потребам замовника, про які він часто ще й не підозрює.
У продукті необхідно архітектурно передбачити можливість взаємодії з ним усіх суб'єктів клінічного процесу: від приватного лікаря до науково-дослідного інституту. Необхідно дотримати законодавства про облік медикаментів, вимоги МОЗ до оформлення і зберігання документації, врахувати бухгалтерські, фінансові та фіскальні вимоги. Оце все треба не тільки пам'ятати, а й зібрати так, щоб усі елементи працювали разом.
А які основні труднощі при впровадженні МІС в установах?
Основна проблема - тотальна відсутність інженерно-технічної інфраструктури в наших лікувальних установах. Друга - дуже невисокий рівень застосування інформаційних рішень у медицині загалом. Обидві ці проблеми призвели до того, що у співробітників медичних установ дуже невисокий рівень комп'ютерної грамотності.
На рівень нижчий - недостатній рівень законодавчого регулювання електронного документообігу у сфері охорони здоров'я.
У світлі активного впровадження медичної реформи які виклики і можливості з'явилися в системи EMCiMED?
Законодавче регулювання медичної реформи описало і легалізувало використання медичних інформаційний систем як інструментів підвищення якості охорони здоров'я в країні.
По суті, реформа дала старт широкій автоматизації лікувальних установ. Одним із перших кроків буде створення єдиної бази зареєстрованих медичних установ, єдиного списку зареєстрованих лікарів, після чого відбудеться підписання договору між пацієнтом і лікарем.
Багато хто явно не розуміє, наскільки це стратегічний крок, що викидає зі схеми велику кількість статистичних служб, відділів і цілі департаменти.
Так робиться перший крок до розуміння того, скільки в нас є лікувальних установ, хто ними керує, скільки є лікарів з різними рівнями знань і проходженням курсів підвищення кваліфікації, а найголовніше - до розуміння того, скільки пацієнтів обслуговує кожен лікар.
У світлі реформування одним з найбільш спірних питань є захист інформації користувача. Як вона захищена в медичній інформаційній системі, зокрема, в EMCiMED?
Це багаторівнева модель. Передусім мова про надійне логування входу в систему: реєстрація користувача з чіткими налаштуваннями прав доступу. У нас є маркери входу: налаштування прав адміністративним шляхом.
Другий рівень - захист інформації на рівні бази даних. Крім того, в нашій системі впроваджено електронний цифровий підпис.
Увесь комплекс захисту дозволив нашій системі пройти сертифікацію Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації.
Загалом наскільки конкурентний ринок медичних інформаційних технологій і хто його основні гравці?
До початку медичної реформи, по суті, ринку не було, як не було і конкуренції. Адже як визначається ринок? Сумою, яку замовники готові платити за товари або послуги. Раніше попиту як такого не було - були лише поодинокі запити, які особливої ролі не грали.
Тепер ситуація змінюється: і з погляду законодавства, і з погляду економічної вигоди. З'являється - і буде з'являтися - багато стартапів. Однак цю конкуренцію ще треба розвивати, оскільки ринок не сегментований.
З'являється багато стартапів - в основному це пацієнтські сервіси, які вирішують окремі проблеми. Вони ніяк не конкурують з повномасштабними МІС: не зберігають і не архівують даних, не дозволяють приймати управлінські рішення. Усе, що роблять стартапи, робимо і ми, але на вищому рівні.
Наша ідеологія в тому, щоб створити всі необхідні клієнтські сервіси та інтегрувати їх в єдину систему - EMCiMED. Ми робимо комплексні рішення, які супроводжують пацієнта від первинної медичної допомоги до стаціонару, третього рівня медичної допомоги. Протягом усього комплексу він має одну медичну карту, з даними якої - в зрозумілому, читабельному і структурованому вигляді - він може ознайомитися в мобільному додатку.
Крім того, існує і горизонтальна інтеграція. Наприклад, коли пацієнт змінює лікаря, новому фахівцеві не треба додумувати історію хвороби або шукати контакти попереднього лікаря, щоб уточнити щось. Усе є в електронній медичній карті, де дані відповідають вимогам законодавства.
У цьому випадку довідку в басейн можна отримати практично в додатку, якщо немає якихось складнощів або підозр з боку лікаря.
Які перспективи розвитку EMCiMED в коротко- і середньостроковій перспективі?
У короткостроковій перспективі ми інтегруємо інструменти eHealth в наш продукт, щоб лікар працював не з окремого додатка, який ми будемо надавати як безкоштовний продукт відповідно до взятих нами зобов'язань перед державою.
У разі інтеграції EMCiMED і eHealth фахівець зможе формувати статистику і користуватися всіма необхідними інструментами. Наприклад, усі результати аналізів, незалежно від організації, що дала висновок, будуть з'являтися в системі.
Крім того, ми працюємо над клієнтськими сервісами: результати аналізів у телефоні й укладення меморандуму з лікарем через мобільний телефон.
Текст опублікований на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International.