Плани Державної фіскальної служби (ДФС) України встановити мінімальні ціни на цигарки суперечать Угоді про асоціацію (УА) між Україною і Євросоюзом. Про це заявив координатор Парламентської експертної групи з питань європейської інтеграції Денис Черніков, коментуючи проект постанови уряду про встановлення мінімальних цін на тютюнові вироби, опублікований для обговорення на сайті ДФС.
"Встановлення мінімальних цін не відповідає нормам права ЄС та міжнародним зобов'язанням України, передбаченим Угодою про асоціацію. У європейських країнах держоргани не втручаються в ціноутворення, а бюджетні надходження збільшуються шляхом регулювання акцизних ставок. Цю практику зобов'язалася впровадити Україна: Угода про асоціацію (ст. 353) передбачає імплементацію в законодавство норм Директиви 2011/64/ЄС, що визначає саме такий підхід", - цитує експерта РБК-Україна.
Черніков висловив здивування, що ДФС заявила про намір встановити мінімальні ціни вже після затвердження плану пріоритетних дій уряду на 2016 рік (розпорядження КМУ №418-р), де Кабмін ініціює скасування "суперечливої" норми про мінімальні ціни. Експерт констатував, що часу для внесення змін залишилося мало - Україна взяла на себе зобов'язання до 1 листопада ц.р. імплементувати в законодавство норми Директиви 2011/64/ЄС, не сумісні з мінімальними цінами.
"Ще в лютому цього року Представництво ЄС в Україні направило офіційну заяву уряду про неприпустимість введення мінімальних цін, і не зрозуміло, навіщо ДФС далі наполягає на цьому", - констатував експерт.
Він підкреслив, що в ЄС закон захищає принципи рівної конкуренції і можливість виробників вільно встановлювати ціни на кожен продукт у будь-якій галузі: свого часу були спроби встановити мінімальні ціни на сигарети і в деяких країнах ЄС, але Європейський суд справедливо визнав їх такими, що не відповідають законодавству ЄС (зокрема, рішення у справі C-197/08 Єврокомісії проти Франції, у справі C-198/08 ЄК проти Австрії, у справі C-198/08 ЄК проти Ірландії). Суд постановив, що введення мінімальних цін на будь-якому рівні обмежує право виробників вільно встановлювати ціни і, власне, конкуренцію на ринку.
Черніков звернув увагу, що Україна взяла на себе зобов'язання протидіяти контрабанді сигарет і мусить поступово наближати ставки податків до рівня європейських (ст. 352 Угоди про асоціацію). Він зазначив, що згідно з додатком XXVIII до Угоди, графік підвищення акцизного податку має бути визначений на рівні Ради асоціації Україна-ЄС. За словами експерта, логічно очікувати не встановлення мінімальних цін, а розробки графіка підвищення специфічної ставки акцизного податку на тютюнові вироби та мінімального акцизного зобов'язання на найближчі п'ять років. Це дозволило б впевнено прогнозувати доходи бюджету і планувати діяльність виробників.
Також планом пріоритетних дій КМУ передбачено розробку комплексної Стратегії протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів до 2021 року, що стало б першочерговим кроком у боротьбі з контрабандою.