Проблема кримськотатарської культури - це проблема культури України в цілому, оскільки держава культурою не займається в принципі. І справа не у відсутності коштів, проблема лежить у законодавчій, інформаційній сфері, в бюрократичних перешкодах.
Таку думку висловила Дарія Бадьйор, редактор відділу "Культура" LB.ua під час круглого столу в Інституті Горшеніна.
"Кримськотатарська культура, природно, відчуває ті самі проблеми, що й українська. І один із виходів - це низові ініціативи, які витягають на собі весь культурний меседж. Джамала з'явилася не тому, що було замовлення. Вона сама по собі дуже щирий і талановитий художник, тільки тому вона виграла, перемогли її творчість, її душа, її талант", - зазначила Дарія.
При цьому вона прокоментувала тезу Євгена Курмашова, керівника політичних програм Інституту Горшеніна про необхідність існування замовника в особі держави Україна, який би підтримував актуальність кримського і українського питання на світовому рівні.
"У культурі з поняттям замовлення треба бути дуже обережними, тому що це призведе до монокультуризації в умовах України, оскільки у нас поки що дуже консервативне середовище, і небажаних практик. А кримськотатарська культура є якраз щепленням від цієї монокультуризації. Кримські татари показують, що в Україні є приголомшлива незвідана культура, яка відрізняється за релігійною, за мовною ознакою, але при цьому є частиною української ідентичності", - зазначила Дарія Бадьйор.
При цьому вона розповіла про молодого кримськотатарського режисера Нарімана Алієва, другого учасника спецпроекту LB.ua "Шорт-лист", одну з трьох стрічок якого буде опубліковано на сайті завтра, 18 травня.
"Третя стрічка з трилогії "Кримські історії" під назвою "Без тебе" брала участь у програмі Generation 66-го Берлінського кінофестивалю, який відбувся у лютому цього року, і викликала великий інтерес у публіки і критиків. Завтра в рамках спецпроекту на LB.ua ми покажемо перший фільм трилогії - "Повернутися на світанку". Усіх їх знято в Криму за участю кримськотатарських непрофесійних акторів, які є членами сім'ї Нарімана. Це дуже тонкі, душевні фільми. Вони не те щоб зачіпають проблеми кримських татар, теми універсальні, але у стрічках кримськотатарська культура, звичайно ж, присутня", - резюмувала редактор відділу "Культура" LB.ua.