ГоловнаКультура

Великі короткі: дебюти українських режисерів. 1980-ті

28 травня у всеукраїнський прокат виходить третій випуск альманаху "Великі короткі метри", де зібрані дипломні та короткометражні роботи відомих українських режисерів, знятих у 1980-ті.

LB.ua публікує невеликий гід цими фільмами, підготовлений Національним центром Олександра Довженка, організатором випуску "Великих коротких метрів" в прокат.

Кадр з фільму «Водозабір»
Фото: Національний центр Довженка
Кадр з фільму «Водозабір»

Серед авторів фільмів третьої серії – майстер тонкої психологічної драми Ігорь Мінаєв, представниця абхазької поетичної кіношколи Ада Квірая, яка кіноосвіту отримувала в Києві, режисер історично-патріотичних епіків Олесь Янчук цього разу з камерною історією, продюсер і телевізійник Олександр Роднянський, який розпочинав свою кар’єру як документаліст. А також російський режисер Владімір Кучінскій і оператор Олександр Шумович, які зняли візуально і формально вишукану замальовку з життя.

Ці рідкісні фільми, які навіть не завжди можна зустріти у фільмографіях режисерів, займають важливе місце у творчій біографії їх авторів, демонструють, як формувався їх кінематографічний почерк, разом із тим, дуже влучно передають загальний настрій епохи.

У 80-х роках уже частково привідкривається «залізна завіса» і радянські митці отримують доступ до величезного об’єму західної культури ХХ століття. За короткий час вони намагаються «одомашнити» це розмаїття форм, тем і жанрів.

Кінематографісти роблять спроби вписати свої роботи в європейський контекст, разом із тим відрефлексувавши тогочасну їм дійсність. Вони не тільки вдаються до формальних пошуків й експериментів, але й ставлять екзистенційні й гострі соціальні питання.

Як і фільми французької «нової хвилі», радянські 80-ті вивели на екран героя-аутсайдера, маленьку людину, яка перебуває в душевному сум’ятті й постійних пошуках сенсу буття. Герої цих стрічок намагаються віднайти якусь тверду опору й осмисленість: у стосунках з випадковими незнайомцями («Два пуделі», «Випадок у ресторані»), в законах світу природи («Водозабір»), в чіткій соціальній структурі і намаганні зробити все правильно («Вирішальний вік») і врешті-решт в епатажній поведінці і юродивстві («Срібна далина»).

Відчувається, що привид майбутніх змін уже блукає просторами радянського кінематографу. Героям фільмів тісно в рамках тогочасних соціальних умовностей і в замкнених просторах, вони шукають вихід у великий світ. Так само, як і кінематографістам стає тісно в межах «правильних» тем і реалізму, позбавленого зв’язку з життям.

«Вирішальний вік», 10 хв.

Кадр з фільму "Вирішальний вік"
Фото: Національний центр Довженка
Кадр з фільму "Вирішальний вік"

Київнаукфільм, 1983

Режисер Олександр Роднянський (продюсер «9 рота», «Пітер ФМ», «Левіафан» та інші)

Сценарист І. Максімов

Оператори І. Іванов, М. Кретов

Ця десятихвилинна стрічка документує, як у харківському дитячому садку ентузіасти-вихователі створюють умови для кращого розвитку творчих здібностей у дітей. Фільм цікавий не тільки педагогічними порадами, але й задокументованими деталями радянської повсякденності. Меблі, одяг, іграшки, навіть голоси і зачіски виховательок нагадують «народженим в СССР» їх власне дитинство й викликають непереборне бажання зазирнути у свій дитячий фотоальбом. Режисер фільму – засновник одного з провідних телевізійних каналів, а зараз відомий продюсер, який працює здебільшого в Голлівуді – розпочинав свою кар’єру як документаліст на студії «Київнаукфільм». Його фільми були відзначені призами міжнародних фестивалів. «Вирішальний вік» - дипломна робота Олександра Роднянського.

«Випадок у ресторані», 17 хв.

Кадр з фільму "Випадок у ресторані"
Фото: Національний центр Довженка
Кадр з фільму "Випадок у ресторані"

Одеська кіностудія, 1984

Режисер Олесь Янчук («Непідкорений», «Залізна сотня»)

Оператор Валерій Чумак

В ролях: Михайло Кокшенов («Девчата», «Золоте теля», «Спортлото-82», «Гараж», «Білі роси», «Женя, Женечка і Катюша»), Ернст Романов («Собака на сіні», «Декілька днів з життя Обломова»)

Дія фільму розгортається в дорогому ресторані, куди колишній вчитель малювання (Ернст Романов), приходить час від часу послухати юну співачку і залишити свою і так невелику пенсію. За чаркою коньяку в нього зав’язується розмова з молодим бригадиром з Уралу (Міхаіл Кокшенов). Діалог представників двох різних світів й епох закінчується тим, що герої вирішують їхати в Сибір. Фільм, сповнений сумних роздумів про змарновані роки, прихід нових «господарів життя» і зміну поколінь, водночас іронізує над побутом і бюрократією пізньорадянської доби.

«Водозабір», 16 хв.

Кадр з фільму "Водозабір"
Фото: Національний центр Довженка
Кадр з фільму "Водозабір"

Київський інститут ім. Карпенка-Карого, 1987

Режисер Ада Квірая («Анарха», «Дівчина на шарі. Втілення»)

Оператор Вернигора В.

В ролях: Баха Бекаурі, Сата Агухаа

Ручна камера проводить глядача закапелками абхазького міста, що стоїть на узбережжі моря, аж до кімнати та ліжка головного героя. Йому вже час іти на роботу і він з рушницею за спиною вирушає за межі міста, до невеличкої хатини лісника. Вдень він дбає про тишу і порядок у цих диких краях, слухає шепіт ріки, блукає гущавинами лісу, підставляє обличчя променям сонця... Якось вночі його увагу привертає стогін вовчиці, що потрапила у капкан. Чоловік рятує її, вона віддячує йому за послугу. Але неочікувано людські закони починають конфліктувати з законами природи. Фільм-притча, з її алегоризмом, рефлексією над природою людини і вишуканою візуальною поетикою, продовжує традицію грузинської школи поетичного кіно, найяскравішим представником якої був Тенґіз Абуладзе.

«Срібна далина», 29 хв.

Кадр з фільму "Срібна далина"
Фото: Національний центр Довженка
Кадр з фільму "Срібна далина"

Мосфільм, 1978

Режисер Ігор Мінаєв («Холодний березень», «Перший поверх», «Повінь», «Місячні галявини»)

Сценарист Едуард Володарський

Оператори Владімір Панков, Віктор Кабаченко

Композитор Володимир Губа

В ролях: Лілія Огієнко, Боріс Нєвзоров, Микола Токарь

В центрі сюжету вродлива, але самотня жінка Катерина (Лілія Огієнко). Вона з дочкою живе в сільській хаті без чоловіка. Одного зимового дня в дім до неї проситься сімейна пара, яка везе важко хвору дочку на лікування. В цей самий час біля її двору з танцями й піснями проходить весілля – це одружується на іншій її коханий чоловік. Режисер майстерно виводить психологічний портрет Катерини через нашарування різних емоцій – від співчуття до люті, від кохання до ненависті та врешті-решт примирення. Віртуозно зіграна історія, з епізодами, які перетікають з одного в інший, філігранно вибудуваними мізансценами, до того ж знята талановитою командою операторів (Панков, Кабаченко), яка згодом працюватиме разом над «Астенічним синдромом» Кіри Муратової. За тематикою і рясно використаними фольклорними елементами «Срібну далину» можна назвати найбільш українським фільмом Ігоря Мінаєва, який зараз живе і працює у Франції.

«Два пуделі», 27 хв.

Кадр з фільму "Два пуделі"
Фото: Національний центр Довженка
Кадр з фільму "Два пуделі"

Київський інститут ім. Карпенка-Карого, 1981

Режисер Володимир Кучинський

Оператор Олександр Шумович

В ролях: Борис Сморчков («Москва сльозам не вірить»), Олена Соловей («Вам і не снилося», «Шукайте жінку»), Дмитро Харатьян («Гардемарини, вперед!», «Серця трьох», «Королева Марго»)

Під час прогулянки осіннім парком знайомляться два пуделі, а разом з ними і їх господарі (Єлєна Соловєй, Боріс Сморчков). Їх невимушені розмови перериває тільки тенісист у виконанні юного Дмітрія Харатьяна. З перших хвилин фільму прозорою цитатою з «Фотозбільшення» Антоніоні глядачеві дають зрозуміти, що він потрапляє у світ кінематографічних умовностей. Це світ чорно-білих протилежностей, де дія розгортається неквапливо, немов шахова партія, де слова і речі означають більше, ніж це може здається на перший погляд. Можливо, тому фінальні кадри вікон панельних будинків сприймаються не як повернення додому, а як закінчення захоплюючої гри.

***

"Великі короткі метри. Vol. 3, 1980-ті" виходить в прокат з 28 травня у вибраних кінотеатрах Києва, Черкас, Запоріжжя, Одеси, Львова та Чернівців. Деталі - на сторінці події у Facebook

Джерело тексту: Національний центр Довженко.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram