Господарський суд Запорізької області 4 грудня порушив провадження про відновлення платоспроможності ПрАТ "Запорізький автомобілебудівний завод" (ЗАЗ), повідомили в прес-службі корпорації "УкрАВТО".
"Основними чинниками, що зумовили важке становище підприємства, стали драматичне падіння внутрішнього ринку нових автомобілів, втрата зовнішніх ринків збуту, агресивне кон'юнктурне середовище та боргові зобов'язання за валютними кредитами, які багаторазово зросли у зв'язку з різкою девальвацією гривні", - повідомили агентству Інтерфакс-Україна в прес-службі компанії "УкрАВТО", в яку входить ЗАЗ.
У прес-службі нагадують: незважаючи на скрутну фінансову ситуацію, завод працював, виробничі лінії підтримувалися на 100% у робочому стані. Усі поточні платежі - в тому числі виплата заробленого і податків, розрахунки з постачальниками і партнерами, комунальні платежі - здійснювалися вчасно і в повному обсязі.
"Кілька років "УкрАВТО" надавала ЗАЗ додаткове фінансування, щоб забезпечити операційну діяльність і виплатити банкам відсотки за кредитами. Станом на кінець листопада 2018 року сума виплат перевищила 420 млн грн", - зазначають у прес-службі.
За словами заступника голови правління корпорації з виробництва Олега Папашева, в останні роки ЗАЗ намагався адаптуватися до нових ринкових умов, практично не прийнятних для існування і розвитку виробництва.
"На жаль, системних зусиль менеджменту та материнської компанії для порятунку заводу виявилося недостатньо. У ситуації, коли "євробляхи" узаконено, а до їхніх власників влада прислухається значно уважніше, ніж до виробників, крах автомобілебудівних підприємств неминучий", - зазначає він.
О. Папашев підкреслює, що прийняті закони стимулюють імпорт, звільняючи його від податків, для виробників же податковий тягар тільки збільшується.
"У цьому контексті надій на відродження повномасштабного виробництва легкових автомобілів на ЗАЗ у доступному для огляду майбутньому стає все менше. Неможливість запустити конвеєр і відновити госпдіяльність не дає шансів задовольнити очікування кредиторів. Ми неодноразово, але безуспішно зверталися до влади з проханням звернути увагу на ситуацію в промисловому секторі, допомогти підприємствам впоратися з наслідками кризи і не руйнувати остаточно середовище, що дозволяє розвивати виробництво в Україні", - цитує прес-служба О. Папашева.
Прес-служба також зазначає, що ЗАЗ виявився неплатоспроможним унаслідок кризи 2014-2015 рр. Під час розпочатих у 2015 році переговорів з кредиторами вдалося досягти низки домовленостей про реструктуризацію заборгованості і відстрочення виплат. Однак в умовах стагнації ринку і практично повної зупинки виробництва ці заходи виявилися недостатніми для вирішення проблеми відновлення виробництва.
"Проблема ЗАЗ, який не в змозі обслуговувати довгострокові доларові кредити, не унікальна. Всі великі промпідприємства України потребували реновації, що вимагає серйозних капіталовкладень, але дозволити собі дорогі і короткі гривневі кредити не могли через високу капіталомісткість і низьку маржинальність промвиробництва", - пояснює заступник голови правління "УкрАВТО" з фінансів Наталія Бей.
За її словами, після 4-разового стрибка курсу долара у 2014 році всі підприємства, які брали валютні кредити для модернізації та розвитку виробництва, по суті, були кинуті напризволяще - на їхні плечі ліг тягар девальвації, що відбулася не з їхньої вини.
"Уряд же не пішов навіть на такий очевидний антикризовий захід, як скасування 18% податку на прибуток для списаних банками кредитів, що не дозволяє застосовувати цю практику в Україні. При цьому як показує міжнародний досвід, без часткового списання реструктуризація заборгованості, яка багаторазово виросла внаслідок девальвації, неможлива. Саме тому ми є свідками банкрутства цілої низки промислових підприємств України", - вважає Н. Бей.
Зі свого боку О. Папашев зазначає, що з технологічного погляду ЗАЗ і сьогодні готовий виробляти сучасну техніку будь-якого рівня складності, маючи необхідні технології, обладнання, фахівців, потрібні договори, ліцензії та дозволи.
"Проблеми ЗАЗ саме у фінансовій площині - завод потребує санації. Ми дуже сподіваємося, що протягом судової процедури кредитори ухвалять конструктивні рішення, і після відновлення платоспроможності ЗАЗ зможе продовжити виробничу діяльність", - зазначає він.
У прес-службі не уточнили ініціатора порушення провадження про відновлення платоспроможності. Раніше в корпорації зазначали, що найбільшими кредиторами є Укрексімбанк і Промінвестбанк (обидва - Київ).
Запорізький автозавод у 2017 році скоротив чистий дохід на 15% щодо попереднього року - до 434,62 млн грн, чистий збиток знизився в 2,1 разу - до 287,75 млн грн.
Завод випустив 1,674 тис. автотранспортних засобів, з яких 1,151 тис. легкових, 479 комерційних і 44 автобуси, тоді як за 2016 весь випуск склав 52.