Запорізький автомобільний завод не випустив 2015 року жодного автомобіля.
Про це і про те, що спричинило крах українського автопрому в інтерв'ю газеті "Факты" розповів голова правління ЗАЗ Микола Євдокименко.
За його словами, ринок автомобільних продажів в Україні впав у десятки разів.
"Якщо 2008 року в країні було продано 620 тисяч автомобілів, з яких 280 тисяч реалізував ЗАЗ, то 2014 року продано близько 90 тисяч легкових автомобілів, з них ЗАЗ реалізував близько 13 тисяч машин, у тому числі 9475 легкових, а решта - вантажівки і автобуси. Можете уявити, наскільки болісним для нас стало падіння продажів з 280 тисяч до 13 тисяч! Показники січня нинішнього року ще гірші: за місяць у країні всі оператори продали 2500 авто. Ситуація на ринку критична", - говорить Єдокименко.
Він стверджує, що через подорожчання долара ціни на автомобілі виросли до космічних розмірів і, відповідно, люди просто не можуть дозволити їх собі.
"ЗАЗ перебуває на шостому технологічному переділі. Ми даємо роботу металургам, хімікам, виробникам вузлів-агрегатів, підшипників, генераторів. Потім іде двигун, і лише після нього - автомобіль. Ми даємо роботу й іншим галузям економіки, які або ростуть разом із нами, або разом із нами падають", - зазначив Євдокименко.
"Якщо ситуація не зміниться, то може зникнути не тільки ЗАЗ, а й узагалі автомобільна промисловість України, а з нею не один десяток підприємств інших галузей, що виробляють матеріали і компоненти. Не стане сотень тисяч робочих місць, які забезпечують сьогодні підприємства, які працюють у машинобудуванні", - додав він.
У зв'язку із цим голова ЗАЗ звернувся в НБУ, в Мінекономіки і Мінфін з проханням надати кредитні канікули на 2-3 роки.
"Я дуже хочу, щоб мене правильно зрозуміли: ми не просимо для себе якихось особливих умов. Нам потрібні 2-3 роки відстрочки, потрібні кредитні канікули, щоб у цей період не доводилося платити кредитні відсотки і за це не нараховували штрафів. Якщо ж говорити про умови роботи, то ми просто просимо створити для промисловості справедливі умови. Не гірші, ніж у наших сусідів - Туреччини, країн ЄС, Росії, Білорусі чи Казахстану. Ми хочемо не преференцій, а рівних і адекватних умов. Якщо в Євросоюзі автомобілі виробляють у рамках вільної економічної зони, дайте можливість і нам у Запоріжжі створити таку зону", - говорить голова правління.
При цьому він наголошує, що без надходжень від промисловості бюджет України позбудеться мільйонів гривень.
"Довго на позичені в наших партнерів, у МВФ, гроші жити не можна. Адже 70% надходжень до бюджету - це кошти від великого бізнесу, від промисловості. У тому числі від машинобудування. Тільки ЗАЗ, без наших постачальників і без дилерської мережі, 2012 року заплатив до бюджету 700 мільйонів гривень, 2013-го - 450 мільйонів, а 2014-го - 350 мільйонів. Зараз ми змушені були зупинити виробництво, а отже, цих мільйонів бюджет не отримає", - пояснює експерт.
Тільки відповідні дії з боку влади допоможуть вижити вітчизняному автопрому, резюмує голова ЗАЗ.