Якою була реакція на ваше інтерв’ю?
Після вивчення статті, яка була опублікована на сайті інтернет-видання «Лівий берег», голова Держкомзему України Кулініч О.М. замість того, щоб витребувати матеріали всіх вказаних у статті перевірок і згідно чинного законодавства притягнути до відповідальності чиновників, які використовують своє службове становище для прикриття корупційних схем незаконного відчуження землі, - 16 березня 2010 року дав письмове доручення начальнику Головного управління Держкомзему у Київській області негайно створити комісію і встановити, яким чином в редакцію інтернет-видання «Лівий берег» потрапили матеріали, що яскраво ілюструють схеми земельних афер, від наявності яких керівництво Держкомзему України так сумлінно намагається відхреститися.
Головою комісії «по з’ясуванню винних у викритті корупційних схем» був призначений заступник начальника Головного управління Держкомзему у Київській області Дубчак С.В., який, був призначений на цю посаду головою Держкомзему України на прохання народного депутата від БЮТ Міщенка С.Г. (до речі, Дубчака С.В. 12.03.2010р. урядовою телепрограмою привітав з Днем землевпорядника народний депутат України Міщенко С.Г.).
Комісії була поставлена конкретна задача: щоб позбутися будь-яких доказів існування «земельної мафії» в рядах Держкомзему України - звільнити всіх працівників Головного управління Держкомзему у Київській області , через яких проходили документи, оприлюднені в названій статті інтернет-видання «Лівий берег», та врешті-решт - знищити ці документи. Серед документів, що є «особливо небезпечними» для керівництва Держкомзему України є: лист на ім’я голови Держкомзему України від заступника Міністра Кабінету Міністрів України С.Чеботаря з проханням відкликати копію листа Держземінспекції у Київській області від 03.09.2009р. № 093968/обл., яку нібито помилково було надіслано як додаток до резолюції від 02.20.2010р. № 5772/1/1 разом зі зверненням народного депутата України Пашинського С.В.; резолюція голови Держкомзему України від 02.02.2010р. стосовно перевірки та підготовки проектів відповідей народному депутату України та Кабінету Міністрів України; резолюції С.В.Бєльчика від 04.02.2010р. стосовно врахування в підготовці відповіді та відповідного реагування; доручення О.Т.Фокіна своєму заступнику Бакірову Г.Р., в якому рукою загального відділу написано «Для опрацювання», а рукою пана Фокіна О.Т. доповнено «та врахування в підготовці відповіді».
Показовим є той факт, що на дорученні написано «До № 07-101-281 від 11.02.2010р.», що підтверджує, що дане доручення дійсно можна назвати «кримінальним», так як річ іде про приховування злочину, бо відноситься до листа Кабінету Міністрів України на ім’я голови Держкомзему України Кулініча О.М. за підписом заступника Міністра Кабінету Міністрів України С.Чеботаря, та зареєстроване в Держкомземі України за № 1372/1/360-10 від 04.02.2010р., та, відповідно, в Головному управлінні Держкомзему у Київській області – за № 07-101-281 від 11.02.2010р.
Заступники начальника Головного управління Держкомзему у Київській області доволі чітко виконали доручення щодо «приховання злочину»та ні в службовій записці на ім’я Бакірова Г.С. від Байденка Р.В., ні у відповіді Бакірова Г.С. на ім’я заступника голови Держкомзему України Бєльчика С.В. та начальнику Департаменту Держземінспекції Держкомзему України Олійнику Д.С. ніхто не побачив знайомих прізвищ, яким не законно видані державні акти на підставі відсутніх у Лісниківській сільській раді рішень, - Чеботар Оксана Сергіївна (донька екс-заступника міністра Кабінету Міністрів України), Крупко Володимир Петрович (син екс-міністра Кабінету Міністрів України) та Вишневська Раїса Володимирівна (сестра дружини екс-першого віце-прем’єр-міністра Турчинова О.В.).
В службовій записці Байденка Р.В. та листі Бакірова Г.С. сказано, що «про результати вищезазначеної перевірки Дерземінспекцією в Київській області поінформовано Міжрайонну природоохоронну прокуратуру Київської області».
В листі на Міжрайонну природоохоронну прокуратуру Київської області № 094325/1000 від 28.09.2009р. вказані «славнозвісні» прізвища, зазначені вище. Отут і виникає питання, куди вони могли щезнути зі службової записки Байденка Р.В. на ім’я Бакірова Г.С. та з відповіді Бакірова Г.С. на ім’я заступника голови Держкомзему України Бєльчика С.В. та начальнику Департаменту Держземінспекції Держкомзему України Олійнику Д.С.?
А також, виникає питання щодо проведення даної перевірки в лютому 2010р., так як лист про вжиття відповідних заходів датований 2009 роком.
Все вищевикладене на конкретних прикладах показує, як саме попередній Уряд криміналізував земельну галузь - вже ні для кого не секрет, що щоб отримати земельну ділянку під забудову, скажімо, посеред заповідника, потрібно лише домовитись з керівництвом Держкомзему України. Такий стан відносин посадових осіб Держкомзему України і «привілейованих громадян від влади» ганьбить принципи державного управління в нашій державі і викликає масові обурення населення, над правами якого чиновники просто насміхаються, штампуючи тисячі відписок на скарги селян.
Хто ще звертався до даному питанню?
Було звернення народного депутата Кармазина Ю.А. «Щодо можливих порушень вимог земельного законодавства при вилученні земель лісогосподарського призначення на території Лісниківської сільради Києво-Святошинського району Київської області».
Згідно депутатських звернень Головнним управлінням Держкомзему у Київській області був направлений лист № 07-09-3/3303 від 04.09.2009р. до Держземінспекції про проведення перевірки. Після закінчення перевірки листом № 094458 від 05.10.2009р. на Головне управління Держкомзему у Київській області начальник Держземінспекції повідомив про «виявлені обставини стосовно невідповідності вимогам земельного законодавства проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд громадянами України в с.Лісники Києво-Святошинського району Київської області та скасувати висновок державної експертизи землевпорядної документації по зазначеному проекту із землеустрою».
Також, на мій лист в Київське обласне управління лісового та мисливського господарства надійшла відповідь за № 01-04/1137 від 26.09.2009р., що «Київське обласне управління лісового та мисливського господарства повідомляє, що можливість вилучення та зміна цільового призначення земельної ділянки лісогосподарського призначення площею 9.8 га за рахунок земель лісогосподарського призначення Боярської лісодослідної станції (Хотівське лісництво) з Київським обласним управлінням лісового та мисливського господарства не погоджувалось».
За інформацією джерела з Кабінету Міністрів України, Кулініч О.М. за згодою з КПУ може заново очолити Держкомзем України, а також нібито саме він був ініціатором невиконання постанови Кабінету Міністрів України № 844, щоб як «лев» стати на захист тоді ще кандидата в президенти України Януковича В.Ф.
Як сказав Прем’єр-міністр України М.Я.Азаров: «Кожен міністр має розуміти, або він запам’ятається як ефективний менеджер і реформатор, або замість борони залишить за собою пил».
Я приведу деякі уривки з відкритого листа землевпорядних організацій на ім’я Президента України, Голови Ради національної безпеки і оборони України Ющенка В.А., копія: Голові Верховної Ради України Литвину В.М. та Прем´єр-міністру України Тимошенко Ю.В., про те, як прості люди запам’ятали період керування Держкомземом України О.М.Кулініча, і що «доброго» було зроблено ним для розвитку земельних відносин в державі:
«…призупинив реєстрацію та видачу державних актів громадянам України, керуючись наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 15.07.2008 № 168 «Про внесення змін до інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі», посилаючись на зміни, викладені в такій редакції: «Заповнення державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою покладається на ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» та його структурні підрозділи».
З чого слідує, що всі організації, які отримали державні акти в Головному управлінні Держкомзему у Київській області повинні повернути їх для заповнення в ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах».
«…питання щодо оплати послуг ДП«Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» щодо заповнення державних актів, адже це не було передбачено при укладанні договорів з громадянами - замовниками, що несе за собою додаткові витрати для наших організацій та громадян».
«…в результаті чого зростає невдоволення замовників. Щодня на наші адреси надходять скарги, звернення, погрози. Виникає питання, кому це вигідно, і чому тільки 03 липня 2009 року Державний комітет України із земельних ресурсів зобов´язує виконання вище вказаного наказу, який суперечить Закону України «Про захист економічної конкуренції».
«…позбавляють нас права здійснювати підприємницьку діяльність у сфері проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, право на здійснення якої нам надано законами України «Про ліцензування деяких видів підприємницької діяльності» та «Про землеустрій».
«…зобов’язали до 28 серпня 2009 року повернути в Головне управління не заповненні бланки державних актів форма яких затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2008 № 1019 «Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою». Крім того, в той же термін, провести перевірку вже роздрукованих державних актів на відповідність Інструкції про заповнення бланків державних актів, яка була зареєстрована в міністерстві юстиції України 6 серпня 2009р. № 735/16751».
«На сьогоднішній момент по Київській області в деяких районах судом було зобов’язано підписання та реєстрація державних актів, з чого слідує що в нашій державі немає єдиного законного управління і ми повинні оскаржувати нормативні документи в суді».
«…організації звернулись з колективною скаргою до Генеральної прокуратури України, яка була зареєстрована за № 15 від 16.07.2009 р. щодо внесення протесту на наказ Державного комітету України із земельних ресурсів від 15.07.2008р. № 168 «Про внесення змін до Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі». Внести припис ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України в Макарівському районі», яким зобов´язати ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України в Макарівському районі» проводити реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку, технічна документація на які розроблялась, розробляється нашими організаціями, та які були подані на реєстрацію до 03.07.2009р., і ті, що будуть подаватись в процесі виготовлення документів до ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України в Макарівському районі», відповіді ми не отримали».
«Надсилали звернення до голови Держкомзему України - Кулініча О.М., прем´єр міністра України - Тимошенко Ю.В., але відповіді ми не отримали і ніколи не отримаємо... напевно.
Державний комітет України із земельних ресурсів видає новий наказ від 26.10.2009р за № 558 «Про деякі питання обігу бланків державних актів на право власності на земельну ділянку».
«З чого слідує що наші організації, які отримали державні акти на право власності повинні повернути і вважати їх зіпсованими хоча ми отримали їх законно, згідно накладних від Головного управління Держкомзему у Київській області і роздруковані ще в травні 2009 року».
«Держкомзем України весь час розробляє нові інструкції, накази щоб блокувати підписання та реєстрацію вище вказаних державних актів на право власності. Хоча Постанова Кабінету Міністрів України від 27.05.2009 № 774 зазначає що бланки державних актів старого та нового зразка вважаються дійсними, а це суперечить всім наказам та інструкціям Держакомзему України. Кому це вигідно? Яка ціна установлена за одну пару держаних актів?»
«Всі землевпорядні організації Київської та інших областей задіяні у безкоштовній приватизації земельних ділянок громадянам України, ми обміряємо ділянки, готуємо ін.4, розписуємо угіддя, суміжників, а конкретніше - це 60 % по виготовленню державного акту на право власності БЕЗКОШТОВНО, кошти нам за виконану роботу не надходять. Так чому не допомогти нам, дайте нам можливість підписати бланки державних актів на право власності громадянам які чекають уже більше 1 року».
«… питання щодо введення наказу Держкомзему України від 27.08.2009 за № 119 «Про припинення здійснення державної експертизи землевпорядної документації у м. Києві та Київської області». «Проходження державної експертизи землевпорядної документації в Держкомзему вважаємо не можливим, що призводить до затримки проходження документації, потрапити в установу дуже важко: черги, люди скаржаться, штовхаються. Людина, яка хоче подарувати в садовому товаристві 0,06 га для ведення садівництва своїй дитині земельну ділянку, не може отримати технічну документацію по нормативній грошовій оцінці, так як повинна згідно законодавства проходити державну експертизу. Виникає питання -ЧОМУ? Відповідь - А ТОМУ ЩО ?????»
«Дайте нам можливість завершити нашу роботу, підписати роздруковані бланки державних актів, які ми отримали згідно чинного законодавства та віддати їх громадянам».
Цей відкритий лист підписано більш як 70-ма організаціями-ліцензіатами. Отож, як бачите, є дві «правди»: одна – голови Держкомзему України, а інша – народу.
Про постанову Кабінету Міністрів України № 844 можу сказати, що ще в жовтні 2009 року на сайті інтернет-видання інформаційного агентства «УНІАН» 10.11.2009р. був розміщений мій відкритий лист до
Президента України, Голови Ради національної безпеки і оборони України
Ющенка В.А., копія: Голові Верховної Ради України Литвину В.М. та Прем`єр-міністру України Тимошенко Ю.В., в якому мною був наведений ґрунтовний аналіз постанови Кабінету Міністрів України № 844 та наслідки її виконання.
Відповіді на цей лист я досі чекаю. Була тільки одна відповідь – від голови Держкомзему України – натяк на те, щоб я звільнився «за власним бажанням» за мою критику роботи керівництва Держкомзему України під пильним наглядом Кабінету Міністрів України.
Як Ви оцінюєте професійний рівень керівництва Держкомзему України на сьогоднішній день?
Непрофесійність сьогоднішнього керівництва Держкомзему України (сам голова і 4 його заступники не фахівці галузі) підтверджується підготовкою та реалізацією Постанови КМУ від 05.08.2009 року №844 «Про деякі питання реалізації права власності на землю громадянами України у 2009 році», до якої в подальшому чотири рази вносилися зміни (від 26 серпня 2009 р. N 901, від 9 вересня 2009 р. № 951, від 21.10.2009 р. № 1112, від 16 12 2009 р. N 1350) для можливості її реалізації. Кошти на її реалізацію було виділено із резервного фонду Кабінету Міністрів, із яких, як розповідають держслужбовці Держкомзему України, майже 32 млн.грн. використано на виготовлення та відправлення повідомлень Прем´єр-міністра Ю.В.Тимошенко громадянам України (так звані «листи щастя») щодо безоплатних оформлення та видачі державних актів на право власності на земельні ділянки. Цими постановами ліквідовано систему державного контролю за використанням та охороною земель в супереч закону України «Про державний контроль за використанням і охороною земель». Як показали час і практика, реалізація заходів постанови Кабінету Міністрів України № 844 із порушеннями чинного законодавства наносять більше моральної і правової шкоди людям, ніж начебто добрі наміри «добрих» високопосадовців.
Сучасні проблеми в галузі земельних відносин потребують негайного та суттєвого втручання у реформування земельної політики, відновлення законності операцій з землею, а отже професійно-кадрового реформування Держкомзему України.
В час, коли нові Президент України Янукович В.Ф. та Прем’єр-міністр України Азаров М.Я. роблять перші кроки, направлені на кардинальне поліпшення ситуації у сфері боротьби з корупцією в Україні, повернення довіри народу до влади через дотримання конституційних прав і свобод людини і громадянина, та зміцнення економіки для досягнення рівня розвинутих країн Європи, дуже важливим є питання кадрового зміцнення керівного складу Кабінету Міністрів України, Державних департаментів і комітетів, профільних відомств. Тому залишення на своїй посаді існуючого голови Держкомзему України Кулініча О.М., людини, що втратила будь-яку повагу серед населення через нечуваних розмірів бюрократизм та беззаконня в земельній сфері, на мій погляд, буде мати негативні наслідки не тільки для тисяч людей, які не зможуть отримати гарантовану їм законом землю, але й для економіки країни в цілому через нецільове, неефективне використання землі, та поступове знищення залишків землі, придатної для аграрного сектору економіки.
Ви не боїтеся так сміливо оцінювати роботу Держкомзему України, в той час, коли питання залишення на посаді голови Держкомзему України Кулініча О.М. ще не вирішено?
Ні. На сьогоднішній день, настав час змусити владу бути відповідальною, чесною. Тож, якщо влада продовжує уникати відповідальності, то потрібно її оновити, призначити більш прогресивних, кваліфікованих та порядних людей, які зуміють підвладну їм галузь спрямувати на виконання завдань, поставлених державою, а не на задоволення особистих примх своїх підлеглих. Щоб зміцнити державу, щоб, як сказано в романі Н.О.Островського «Як загартовувалася сталь»: «…чтобы не было мучительно стыдно за бесцельно прожитые годы, чтобы не жег позор за подленькое и мелочное прошлое и чтобы, умирая, мог сказать: вся жизнь и все силы отданы самому главному в мире: борьбе за освобождение человечества».
Чи піднімались в пресі та депутатських запитах проблемні питання, пов’язані з крупними земельними аферами?
Так, неодноразово, і стосовно територій в різних районах Київської області. Можу навести приклад останньої резонансної афери, що стосується незаконного привласнення лісу Коцюбинською селищною радою, тобто було змінено межі населеного пункту смт. Коцюбинське шляхом його збільшення за рахунок земель м.Київ, а потім передано у приватну власність більш ніж 500-стам громадянам України, та причетність до цієї афери окремих посадових осіб і народних депутатів України.
На сьогоднішній день жодних кроків, направлених на повернення цих земель громаді м.Києва, головою Держкомзему України не зроблено. Тож, про який професіоналізм керівництва Держкомзему можна говорити? Я також не здивуюся, якщо виявиться, що новоспечені господарі псевдо-коцюбинських земель теж є синами та доньками чиновників високого рівня, в яких своя «правда».
Цей факт був висвітлений в газеті «Київські відомості», від 09.02.2010р. в статті «Пограничный» конфлікт на окраине Києва», де автор статті влучно зазначив: «Тема вынуждает задуматься: а если завтра по сто гектаров заберут у столицы Софиевская Борщаговка, Козин или Княжичи? А что если этот «почин» подхватят и города Борисполь, Бровары? Ну тогда, возможно, территория стольного города может ужаться до Печерских холмов».