Олександр Гусєв, кінокритик
Результаты вполне предсказуемы и отражают вкусы и представления нашего киносообщества. По счастью, обошлось без откровенно стыдных решений, но и о том, что первое вручение наград киноакадемии задало какой-то более высокий стандарт, говорить не приходится.
Никаких проблем [с выполнением обязанностей киноакадемика] не возникало, система голосования и просмотра организована весьма удобно.
Относительно конфликтов интересов — безусловно, он может быть, однако не думаю, что это каким-то образом сказалось на результатах, учитывая общее количество голосующих. К тому же, я не представляю себе системы, благодаря которой удалось бы этого избежать.
Нашему кинопространству отчаянно не хватает обсуждений и аналитики, и «Золотая Дзиґа» является хорошим информационным поводом для активизации дискуссий. Вполне вероятно, награда приобретёт подлинный вес, станет подспорьем в карьере талантливых молодых кинематографистов и утешительным призом продюсерам, проекты которых постигла общая прокатная участь украинских фильмов.
Катерина Сліпченко, кінокритикиня
Я вважаю, що забагато нагород дісталося одному фільму. Не було настільки очевидного фаворита. Неправильним було, що в номінації «Найкращий фільм» не представлені документальні фільми, а також що в одній акторській номінації номінували роботи в короткому та повному метрі. Організаційно все було в порядку.
Чим більшою буде кількість фільмів у конкурсі та членів у кіноакадемії, тим об’єктивнішою буде картинка.
Будь-яке визнання, тим більше на батьківщині, стимулює кінопроцес. Хоча головне, звичайно, ідеї та можливість їх реалізовувати.
Алік Шпилюк, кінознавець, арт-директор Української Кіноакадемії
Як на мене, результат був очікуваний. Я поважаю думку спільноти академіків. Хоча особисто можу не погоджуватися з якимись рішеннями.
Це була перша церемонія. Тому, напевно, через брак часу і досвіду, були якісь технічні негаразди. Найголовніша проблема полягала в тому, що якась кількість академіків – комп’ютерно-неписьменна. Все відбувалося в режимі он-лайн: перегляд, голосування, реєстрація на церемонію. Доводилося в режимі ручного керування їх вчити, як себе працювати на комп’ютері, на які кнопочки натискати.
Конфлікту інтересів немає, бо є закон великих чисел. Якщо ми, умовно, маємо триста чоловік кіноакадеміків, то навіть, якщо авторів фільмів десять і вони проголосують за себе, то інші двісті дев’яносто – голосують так, як їм підказує художній смак чи їхня сумлінність. Дехто з номінантів вирішили, що вони не хочуть ставати членами академії до того часу, поки їхні фільми заявлені в конкурсі. Набір ми призупинили на час голосування, бо неможливо одночасно приймати нових членів, обробляти голосування і готувати церемонію.
Нам здається, що функція Національної кінопремії – виявляти найбільші досягнення в національному кінематографі і тим самим популяризувати його серед найширших кіл, привертати увагу до досягнень українського кінематографу і підштовхувати споживачів інформації до перегляду цих фільмів у кінотеатрах.
Сергій Буковський, режисер, переможець у номінації «Кращий документальний фільм»
Если говорить о документальном кино (премия ведь названа в честь Дзиґи Вертова, я так понимаю) — у меня очень смешанные ощущения. Победила наша «Главная роль». Но победить могла любая картина из пяти. Все фильмы сильные и глубокие. Объездили белый свет и достойно представляли страну в мире.
Сегодня много говорят о возрождении украинского кино и даже его «новой волне». Могу сказать ответственно – неигровое кино не нуждается в возрождении. В номинанты могли попасть еще несколько отличных картин.
Что касается игровых категорий, настоящего лидера не было – таково моё мнение. Честно говоря, не называю фильмы, которые меня ужаснули, потому что не хочу обижать людей – ведь они старались, не спали ночами, работали в меру своих сил и способностей. Приятнее говорить о тех фильмах, которые мне понравились. Вот, например, короткий метр порадовал яркими запоминающимися работами.
Не было особых проблем с организацией. Смотрел, голосовал. Мне странно, правда, почему такие преференции были отданы правлению. Почему именно оно должно определять короткий список. Так в Голливуде? Вот и ведущий всё время неудачно сравнивал «Дзиґу» с «Оскаром» во время церемонии. Как-то все это по-хуторянски опять получается.
Согласно уставу, я не голосовал за «Главную роль». И за Анатолия Химича, киноператора нашей картины, тоже не голосовал. Хотя очень хотелось. Он замечательно снял картину. Конфликт в другом. Что считать критерием отбора? Год производства? Фестивальное участие? Успех? Зрительско-прокатный? Так это не приз зрительских симпатий. Премия создана для оценки профессионалов! Предвижу конфликт человеческий. Люди, которые не снимали после 1991 года, - вне академии. А почему? Нет среди академиков ни Саши Коваля, ни Мурата Мамедова, ни Толи Сырых. Я говорю только о документалистах, и это далеко не полный список.
Если киноакадемия не превратится в очередной «междусобойчик», то она может сделать очень много. Понятно, что с первых шагов трудно все «смонтировать» перфектно. Но непрозрачность и скорость, с которой премия была создана, вызывает раздражение и непонимание многих моих коллег.
Валерія Сочивець, режисерка, продюсерка, одна із засновниць об’єднання СУК (Сучасне українське кіно)
Результати деякі порадували, деякі не дуже. Ми передбачали, що «Цвях», дипломний фільм Філіпа Сотниченко, не виграє у «Кров'янки» Аркадія Непиталюка, бо він дорослий і досвідчений режисер, викладач КНУТКіТ ім. Карпенка-Карого. Колись Філіп вступав до нього на режисуру і не потрапив, і нам дуже приємно бути в одній номінації.
Сайт проекту трохи спочатку погано працював, але організатори завжди вчасно відповідали на листи, запитання, одразу реагували на технічні помилки і швидко їх виправляли. Розумію, що це перший рік і всі зіштовхуються з різними проблемами, але це досвід.
В цілому, такі події дуже важливі. Сподіваюсь, наступного року буде більше молоді серед номінантів та переможців, бо вже час створювати сучасне українське кіно.
Золоті Дзиґи – це добре, але як кардинально це може допомогти в майбутньому, я не знаю. Грошові призи корисніші, режисер чи продюсер одразу можуть їх вкласти в наступний проект, для подальшої фестивальної дистрибуції, саме це має впливати на розвиток українського кіно.