Але поведінка головних гравців на роздрібному паливному ринку тоді не набула наступального характеру. Незважаючи на чергове підвищення акцизів, ціни на усі види бензинів та скраплений автомобільний газ знову було відкоректовано в сторону зниження.
При цьому, варто відзначити, що здешевлення нафтопродуктів у роздробі відбулося фактично завдяки маркетинговій політиці найкрупнішого гравця паливного ринку країни – компаній-операторів, що входять до групи «Приват».
Нагадаємо, що на ринку група представлена заправниками, що працюють під брендами ANP, «Авіас», «Сентоза», «Укрнафта» й рядом дрібніших операторів. Саме зниження цін одразу на 10 коп./л на бензини усіх марок на початку минулого тижня саме на стелах АЗС даних мереж спричинило незначний, але все таки обвал роздрібного ринку.
При збереженні тенденцій до зростання цін у гуртових сегментах ринку нафтопродуктів подібна політика може видатися принаймні дивною. Однак, з огляду на нещодавні нормотворчі ініціативи Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, зниження роздрібних цін на паливо фактично єдиним продуцентом нафтопродуктів вітчизняного походження (група «Приват» фактично контролює єдиний український НПЗ, що працює на внутрішній ринок – кременчуцьку «Укртатнафту») є нічим іншим, як результатом взаємовигідних домовленостей, - таким собі кроком у відповідь.
Нагадаємо, що відповідно до наказу Мінекономрозвитку від 5 січня поточного року, в країні продовжено дію стандартів виробництва бензинів і дизпалива, яке відповідає вимогам Євро-2 і Євро-3, до 1 липня 2012 року.
На сьогодні в Україні діють два стандарти якості нафтопродуктів: ДСТУ 4063-2001 (аналог Євро-2) і ДСТУ 4839-2007 (відповідає Євро-4, -5). Ще у 2007 році було прийнято графік переходу на нові стандарти якості з паралельною відмовою від ДСТУ 4063-2001 з 1 січня 2011 року.
Проте наприкінці 2010 року тоді ще Державний комітет України з питань технічного регулювання і споживчої політики продовжив дію стандартів виробництва бензинів і дизпалива, які відповідають вимогам Євро-2 і Євро-3, до 1 липня 2011 року, а потім Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів продовжила дію старих стандартів на нафтопродукти до 31 грудня 2011 року. Таким чином вітчизняна переробка отримала чергову відстрочку, й ще мінімум півроку працюватиме без модернізації виробництва.
З першого погляду, подібні ініціативи урядовців – не що інше, як «камінь у город» компаній-імпортерів. Однак, як пам’ятаємо, перед самим Новим роком було оприлюднене офіційне рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі про те, що Україна припинила спеціальне розслідування відносно імпорту в країну окремих видів нафтопродуктів незалежно від країни походження без застосування спеціальних заходів.
Таким чином, високі державні мужі відіграли по класичному сценарію – як то кажуть, «і вашим, і нашим». Вітчизняний виробник отримав преференції на виробництво палива за морально застарілими стандартами, а компанії, що торгують паливом імпортного походження (як правило, - євро-стандартів) уникнули підвищення митного навантаження.
Таким чином, очікуваного суттєвого подорожчання бензинів та дизпалива в українських роздрібних мережах не відбулося й ринок залишається відносно «конкурентним». Сподіватимемося, що й надалі тут не спостерігатиметься різких коливань в сторону підвищення цін.