Така ситуація стала можлива зокрема й тому, що сама система державного нагляду та контролю, яка має багато корупційних ризиків, заохочує підприємців обирати «темний бік» як той єдиний, що дає шанси на швидкий, але сумнівний з точки зору законодавства розвиток.
Показовою з цієї точки зору є ситуація на ринках, де чорно-біле єство обнажила обов’язкова фіскалізація товару. Чи видавали вам у ресторані 2 чека: один за смаколики (товарний), а інший (фіскальний) - за алкоголь? Звична картина, бо міцні напої за законодавством мають продаватися лише з фіскальним чеком, от й розбивають продавці рахунок на 2 частини: білу (алкоголь, з якого сплачують податки) та сіру, сумарну виручку якої проконтролювати майже неможливо, відповідно і податок сплачується необов’язково. А перевірити підприємця-власника елітного ресторану - який у нього справжній річний доход та на якій формі оподаткування відповідно доходу він має бути - важко, якщо б не сказати “неможливо”.
Не менш показовою є галузь побутової електроніки, де 60% занурена в тінь. Незважаючи на обов'язковість використання реєстраторів розрахункових операцій (РРО) при торгівлі технічно складною побутовою технікою з гарантією, моніторинг Центру незалежних споживчих експертиз "Тест" восени 2017 року показав, що 13 з 20 великих вітчизняних інтернет-магазинів (aks.ua, allo.ua, all-service.com.ua, citrus.ua, city.com.ua, deshevshe.net.ua, f.ua, repka.ua, rozetka.com.ua, skidka.ua, stylus.ua, telemart.ua и mobilluck.ua) продовжують видавати покупцям при покупці смартфонів товарні чеки замість фіскальних.
І схоже, що на проблему чорно-білих продавців звернули увагу в Міністерстві фінансів України та бачать спосіб її вирішення.
5 квітня в Мінфіні зробили історичний крок назустріч упорядкуванню ринку роздрібної торгівлі, що підлягає фіскалізації, представивши широкому загалу проект закону про «Кешбеки». Його суть полягає у докорінному перегляді системи державного контролю за законністю операцій. Проект пропонує, здавалося б, неможливе — при зменшенні прямої взаємодії контролюючих органів з підприємцями підвищити якість та ефективність нагляду держави за відповідальністю продавців.
Законопроект увібрав у себе напрацювання експертів та представників «білого» бізнесу та став продуктом активного та продуктивного діалогу між владою та громадянським суспільством.
Нововведення проекту полягають у тому, що влада надасть право перевірти - чи обліковує підприємець проданий товар - самим споживачам.
Кожен покупець, отримуючи розрахункові документи від продавця, який згідно чинного законодавства має надати фіскальний чек, зможе власноруч перевірити - чи є такий чек фіскальним, тобто чи облікував продавець дану операцію з продажу товару і чи він покаже це, коли звітуватиме перед податковою.
Якщо чек виявиться не фіскальним – покупець може повідомити про це контролюючі органи та, у разі підтвердження факту порушення, – отримати винагороду у розмірі 100% суми купленого без фіскального чеку товару, (якщо його вартість перевищує 850 гривень).
Даний законопроект має зацікавити УСІХ роздрібних торгівців - як он-лайн, так й офф-лайн-продавців видавати фіскальні касові чеки, якщо це передбачено законодавством. Прийняття законопроекту Мінфіну у майбутньому матиме позитивний вплив на конкуренцію на ринку роздрібної торгівлі.
Для підприємців, які працюють чесно – ситуація покращиться, непродуктивна конкуренція зменшиться, а тіньові підприємці змушені будуть декларувати справжній товарний обіг та не прикидатися “упрощенцями”, продаючи елітний алкоголь чи дороговартісні Apple.
Тобто, податки почнуть платити на однакових умовах усі, кого держава зобовязала це робити, виключивши зі списку “упрощенців”. Як наслідок, ті хто уникав сплати податків та, відповідно, мав значні конкурентні переваги на ринку, будуть вимушені грати за правилами. Бізнес стане більш прозорим, а отже — конкурентоздатним.
Крім того, підвищення прозорості розрахункових операцій, виведення значної кількості товарів з тіньового обігу сприятиме створенню сприятливих умов для залучення прямих іноземних інвестицій в Україну, ліквідації поширених схем оптимізації оподаткування, що дозволить збільшити доходи як державного, так і місцевих бюджетів.
І найголовніше - ухвалення даної ініціативи є однією з ключових умов економічного розвитку, який живить легальний бізнес, що створює робочі місця. Відтак, сподіваємось, що часи, коли ті, хто порушують закон - опиняються у кращих конкурентних умовах - нарешті минуть.
На сьогодні дану ініціативу підтримує бізнес, який працює легально, сплачуючи всі податки та реалізує легально завезені товари. А от хто виступить проти, той викриє себе як далеко не «мале» підприємство, як гравець по-крупному, як той, хто прикривається “спрощенкою”, одягаючи свої піприємства у «білий верх – чорний низ»?