Зовнішньополітична служба Євросоюзу побоюється, що Кремль може вплинути на майбутні вибори. При цьому наголошують, що основною метою проросійської пропаганди досі була канцлер ФРН Анґела Меркель.
Про це пише Маркус Бекер у статті "Дипломати ЄС попереджають про путінську пропаганду", опублікованій на сайті видання Der Spiegel.
Як випливає з матеріалу, Росія вплинула на президентські вибори в США - такого одностайного висновку дійшла американська розвідка. Відтоді ЄС побоюється, що Кремль може зробити таку ж спробу в Європі. Навесні вибори пройдуть у Нідерландах і Франції, восени - в Німеччині. І на всіх виборах у правих популістських сил будуть сильніші позиції.
Команда East StratCom зовнішньополітичної служби ЄС (EEAS) попереджає про вплив Москви. Ймовірно, Росія спробує вплинути на вибори в Європі так само, як у США, сказав чиновник EEAS, знайомий з висновками East StratCom. Цільова група розпочала роботу у вересні 2015 року, її заснували за указом лідерів ЄС. У штаті команди всього 11 осіб, і в неї немає власного бюджету. Проте, за її власними даними, група зареєструвала близько 2500 прикладів дезінформації. "Відбуваються неймовірно масштабні, у кожному разі частково організовані дезінформаційні кампанії проти ЄС, його політики і його принципів", - вважає чиновник EEAS. Улюблена мета - Анґела Меркель. Канцлер піддалася справжнім "бомбардуванням", наприклад, через свою політику щодо біженців або її прихильність введенню санкцій проти Росії.
Пропаганда для Росії - "частина державної політики" та "військовий інструмент", кажуть чиновники EEAS. Це публічно підтвердили і високопоставлені російські військові. Кремль напряму керує ЗМІ і "щодня вказує їм, що можна писати, а що ні". Хорошу поведінку винагороджують. Журналістів нагороджували за повідомлення про те, що в Україні немає російських військ, або що Росія поодинці бореться з "Ісламською державою" в Сирії, і при цьому не вчиняє ніяких військових злочинів.
В інших випадках росіяни намагалися переписати історію Другої світової війни і поширювали теорії змови, в тому числі і про збитий літак MH17, а іноді і просто "сміховинну брехню", наприклад, про те, що в ЄС заборонені сніговики, тому що вони расистські.
Відзначають, що мета такої пропаганди завжди одна і та сама: посіяти плутанину і розколоти громадськість. Так, російські ЗМІ "дуже упереджено й оманливо" повідомляли про "Брекзит", президентські вибори в Австрії і вибори в США, сказав чиновник EEAS. Перед референдумом у Нідерландах щодо Угоди про асоціацію з Україною в мережі з'явилося фальшиве відео з погрозами здійснити теракти, якщо голландці проголосують за асоціацію. Як відомо, все було по-іншому: вони відкинули договір. На думку експертів, усе це свідчить, що в питанні російської пропаганди "все частіше йдеться про внутрішню загрозу, яку слід розглядати як таку".
Також наголошено, що деякі держави-члени почали серйозніше ставитися до цієї проблеми. Так, Чехія створила підрозділ боротьби з пропагандою в міністерстві внутрішніх справ, подібні сигнали є і в Німеччині. Кілька днів тому видання Der Spiegel опублікувало дані німецької розвідки, згідно з якими Росія протягом багатьох років намагається посіяти розбрат на Заході.
Пропаганда в російських ЗМІ не є нішевим явищем, вона присутня у всіх основних програмах, які виходять у прайм-тайм, кажуть в East StratCom. Важливу роль відіграють також міжнародні ЗМІ Sputnik News і Russia Today. Інші ЗМІ і веб-сайти копіюють дезінформацію цих відомих каналів і поширюють її. Навіть НПО, мозкові центри і так звані "фабрики тролів", які переповнюють коментарями соціальні медіа і новинні сайти, слугують інструментом для поширення дезінформації.
На своєму сайті цільова група East StratCom розміщує звіти про фальшиві новини, але в її обов'язки також входить координація програм різних інститутів ЄС, які, серед іншого, повинні зміцнити незалежні засоби масової інформації в Східній Європі. Критики скаржаться, що в такому випадку відповідні засоби масової інформації більше не будуть повністю незалежними - і ЄС безпосередньо втручається в медіа-ринок Східної Європи і Росії. Це заперечує і сама цільова група East StratCom. Вони концентруються винятково на спростуванні повідомлень, неправдивість яких дійсно можна довести. Вони не намагаються вказувати людям, що ті повинні думати. "У кожного є право на антиєвропейську позицію", - наголошують в EEAS.
Як повідомляли раніше, ЄС виділяє додатково €800 тис. для боротьби з пропагандою в Європі.