У прикінцевих положеннях законопроекту про національну безпеку повинні передбачатися зміни в закон про державну таємницю, тому що без цього не вдасться розширити сферу державних закупівель.
Про це сказав аналітик Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО) Тарас Ємчура під час круглого столу, організованого в рамках інформаційного партнерства Реанімаційного пакета реформ та Інституту Горшеніна.
"Стратегічний оборонний бюлетень, який було затверджено декілька років тому, говорив про те, що оборонні закупівлі, закупівлі звичайних озброєнь, повинні бути виведені в площину публічних закупівель. Це мали зробити ще до кінця 2017 року. Зараз ми потрапили в ситуацію, коли ні парламент, ні Кабмін, ні Міноборони не виконують цей програмний документ. Там робота провалена. Я вважаю, що було б добре внести до прикінцевих положень норму, яка встановить чіткі дедлайни про внесення змін до закону про державне оборонне замовлення і низку інших законів. Також у прикінцевих положеннях повинні бути вказані зміни в закон про державну таємницю. Без них не вдасться ні розширити сферу державних закупівель, ні правильно налаштувати громадський цивільний контроль. Ми б рекомендували в прикінцевих положеннях поставити задачу Кабміну і СБУ розробити відповідний законопроект і подати до Верховної Ради", - сказав Ємчура.
Він також зазначив, що важливо грамотно виписати деякі норми законопроекту про нацбезпеку, оскільки наявні неточності можуть призвести до оскарження законопроекту в Конституційному суді.
"У тій версії, яку я бачив, написано, що комітет буде здійснювати контрольні функції. Це неможливо, оскільки комітет сприяє Верховній Раді в здійсненні контрольних функцій і не є самостійним суб'єктом контролю. Це дуже важливо врахувати у фінальній версії, оскільки так само в 2010 році в Конституційному суді були оскаржені такі речі", - підкреслив він.
За словами експерта, норму про створення Координаційного органу з питань розвідувальної діяльності необхідно виключити з законопроекту.
"Існує ризик, що такий підхід може внести дисбаланс у систему управління розвідувальними органами", - зазначив експерт.
Також Ємчура зазначив, що важливо докладніше виписати вимоги до цивільного міністра оборони. На думку фахівця, таку посаду може займати людина, яка п'ять років не займала посаду в військових або правоохоронних органах.