Державна регуляторна служба відмовила Міністерству інфраструктури відповідно наказу про підвищення тарифів на вантажні перевезення "Укрзалізниці". Відповідне рішення ухвалила голова ДРС Ксенія Ляпіна.
У документі зазначають, що проект наказу не враховує цілого ряду принципів державної регуляторної політики: прозорість, адекватність, збалансованість і передбачуваність.
Держрегуляторна служба підкреслює, що заплановане "Укрзалізницею" підвищення тарифів на 25% становить серйозні ризики для економіки України. Зокрема, зростання залізничних тарифів істотно знизить конкурентоспроможність промислових галузей та агропромислового комплексу на міжнародних ринках. Це негативно позначиться на потенціалі відновлення економічного зростання України. Зазначають, що 2016 року промислове виробництво зросло лише на 2,4%, темпи зростання ВВП склали 4%, інфляція - близько 14%.
"Природна монополія, якою є "Укрзалізниця", не повинна в умовах рецесії економіки підвищувати вартість своїх послуг. Тарифи на вантажні залізничні послуги в Україні повинні бути адекватними і відповідати ситуації у вітчизняній економіці", - йдеться в рішенні ДРС.
Найбільш вразливими в разі підвищення тарифів "Укрзалізниці" виявляться основні експортні галузі: гірничо-металургійний комплекс і аграрії.
"Основний збиток підвищення тарифів за нинішніх умов завдасть сировинним експортним галузям, зокрема підприємствам, основу перевезень яких становлять низькомаржинальні позакласні вантажі. Також слід узяти до уваги, що економічні наслідки від упровадження запропонованого нормативно-правового акта можуть негативно вплинути не тільки на різні галузі української економіки, а й безпосередньо на транспортну галузь, оскільки індексація тарифів неминуче призведе до відтоку вантажів", - зазначають у документі.
Державна регуляторна служба рекомендує Мінінфраструктури зосередитися на підвищенні ефективності роботи держпідприємства.
"Потребує оцінки питання ефективності роботи "Укрзалізниці" в оптимізації витрат підприємства, особливо в частині зниження собівартості вантажних перевезень. Зазначаємо, що "Укрзалізниця" отримала 3,8 млрд грн від попереднього підвищення залізничного тарифу на перевезення вантажів у 2016 році, однак на сьогодні немає аналізу ефективності використання додатково отриманих коштів", - підкреслили в ДРС.
Раніше "Укрзалізниця" заявила про намір підвищити у 2017 році тарифи на вантажоперевезення на 25%. Відповідний проект наказу було опубліковано на сайті Мінінфраструктури. Водночас міністр Володимир Омелян виступив проти підвищення тарифів транспортного монополіста.
Асоціації основних вантажовідправників звернулися до прем'єр-міністра Володимира Гройсмана і в Антимонопольний комітет України з проханням не допустити зростання тарифів УЗ. Також проти підвищення тарифів висловилися міжнародні бізнес-асоціації. Американська торгова палата заявила про неприпустимість зміни тарифної політики "Укрзалізниці" до створення незалежного органу, який зможе визначати ефективність тарифної політики транспортного монополіста. А Європейська бізнес асоціація зазначила, що підвищення тарифів "Укрзалізниці" на 25% зробить українську промисловість неконкурентоспроможною.