Плани Кабінету Міністрів і Державної фіскальної служби встановити мінімальні ціни на цигарки не суперечать Угоді про асоціацію (УА) між Україною і Євросоюзом.
Про це в коментарі Апострофу заявив виконавчий директор МЦПД Сергій Кіщенко, коментуючи раніше поширену в ЗМІ інформацію про нібито невідповідність цієї норми європейському законодавству.
За його словами, рішення Європейського суду справедливості у справі C-197/08 "Комісія проти Франції", справі C-198/08 "Комісія проти Австрії" і справі 221/08 "Комісія проти Ірландії" демонструють, що суд не дозволяє встановлювати мінімальні ціни, коли це перешкоджає виробникам/імпортерам тютюнових виробів отримувати переваги від нижчих витрат на виробництво.
Директива 2011/64/EU від 21 червня 2011 року не забороняє державам-членам встановлювати мінімальні роздрібні ціни на тютюнові вироби.
Європейський суд справедливості заявив, що директива не перешкоджає державам-членам вживати заходів для боротьби з курінням з метою охорони здоров'я населення і що директива 95/59 не порушує цінову політику за умови, що вона не йде врозріз із завданнями зазначеної директиви, зокрема із забезпеченням того, щоб не спотворювалася конкуренція між різними категоріями тютюнових виробів, що належать до однієї групи ("Комісія проти Франції", пункт 47).
"Кабінет Міністрів України, згідно з чинним законодавством, мав установити рівень мінімальних гуртово-відпускних і роздрібних цін на тютюнові вироби до 1 березня 2016 року, але досі не зробив цього. Радше за все, працюють якісь лобістські механізми, на уряд тиснуть виробники дешевих цигарок, які не зацікавлені в підвищенні цін.
Але введення мінімальної роздрібної ціни зробило б неможливим реалізацію тютюнових виробів дешевше від собівартості, чим зараз грішать усі виробники, відстоюючи свою частку ринку, оскільки покривало б не тільки непрямі податки, а й мінімальну собівартість продукції разом з витратами на її реалізацію. Саме так розраховують мінімальні ціни на алкогольні напої", - зазначає він.
За словами експерта, заходи, якими встановлюють мінімальні ціни, ґрунтуються на собівартості виробництва + обов'язкові податки / платежі (тобто заходи, які запобігають продажу зі збитками), можуть бути дозволені відповідно до директиви за умови, що вони не перешкоджають конкуренції.
"Навіть після підняття ставок акцизного податку в січні 2016 року не спостерігається зростання цін у дешевому сегменті, в деяких випадках ціни продовжують знижуватися", - зазначає Кіщенко.