ГоловнаЕкономікаДержава

Росія намагалася перешкодити доставці бурової вишки в Україну

У Туреччині скаржаться на тиск Росії під час транспортування в Україну бурової платформи "Петро Годованець".

Росія намагалася перешкодити доставці бурової вишки в Україну
Буровая платформа "Петр Годованец"
Фото: atn.ua

Росія намагалася блокувати проходження бурової платформи "Петро Годованець" через Босфор і Дарданелли.

Про це пише ісламське інформаційне агентство "УММА", посилаючись на турецьких експертів.

У зібраному вигляді платформа не змогла би подолати перехід із Середземного моря в Чорне. За словами Сертана Юлдіжа, співробітника турецької фірми "Арас", який відповідав за налагоджувальні роботи, протоки Босфор і Дарданелли мають жорсткі обмеження пропускної здатності суден і вантажів через відносно низький Босфорський міст.

"Щоб провести бурову платформу під мостом, потрібно було знизити загальну висоту платформи до 58 метрів. Складність полягала ще й у тому, що зустрічна течія у протоці дорівнює приблизно п'яти вузлам, а, крім того, Босфор сильно завантажений зустрічним транспортом", - говорить Юлдіж. Та й сам порт Гіресун було адаптовано, щоби прийняти українську СПБУ: поки платформа "йшла" з Сінгапуру, турецькі фахівці зміцнили дно бетонуванням, додатково проклавши сталеві плити. Потрібно було домогтися, щоб дно витримувало навантаження до 500 тонн на кв. м.

"Вододіл інтересів трьох найбільших держав, що мають вихід до Чорного моря, - Росії, Україні і Туреччині - вже намічений. Росія всіляко прагне встановити свою гегемонію на Чорному морі. Робить вона це, не тільки лобіюючи реалізацію власних проектів ("Південний потік"), а й намагаючись загальмувати чужі", - зазначено в матеріалі ісламського інформагентства.

Турецька сторона визнає: прохід бурової установки через Босфор і Дарданелли найбільший геополітичний гравець у регіоні - Росія - не вітала.

Аналогічна історія трапилася і перед транспортуванням бурової в Україну. Так, після завершення слідування в Гіресун плавуча бурова платформа "Петро Годованець" повинна була вирушити уздовж турецької, грузинської та російської берегової лінії в Україну. Такий маршрут було обрано з міркувань безпеки. Однак росіяни добро на проходження установки через свої територіальні води не дали. Тому було вирішено повернути на захід, до турецького порту Синоп, а звідти, із найвужчої точки, - перетнути Чорне море до Криму.

"Росія одна з найбільших енергетичних країн, добувач, великий транзитер і постійний продавець газових ресурсів. Немає нічого дивного в тому, що на цьому ринку вона намагається утримати позицію монополіста, використовуючи будь-які методи, - зазначає Ісмаіл Тогрул, доцент факультету міжнародних відносин Університету економіки та технологій Тоббі (Анкара), професор Стамбульського університету економіки. - Росія завжди намагатиметься прибрати все до своїх рук. Тим паче для неї в енергетичному сенсі сусідні країни - найвигідніші та найнеобхідніші для збуту газових ресурсів. Але занадто грубе втручання, яке відбулося в ситуації з транзитом українських бурових вишок, неприйнятне. Це застарілі та неактуальні методи, які більше підходять до періоду "холодної" війни. Росія повинна нарешті усвідомити, що на сьогодні геополітична ситуація кардинально змінилася, інші країни ростуть і розвиваються, вони мають право на незалежне існування. Якщо в Москві хочуть зберігати своє монопольне становище, то за це треба боротися сміливо і відкрито, вести гру за правилами".

Нагадаємо, нещодавно "Газпром" запропонував НАК "Нафтогаз Україна" активізувати роботу зі створення спільного підприємства для розробки структури Палласа на українській ділянці шельфу Чорного моря. При цьому російська монополія наголосила на безперспективності самостійних спроб України в розробці шельфу.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram