ГоловнаЕкономікаДержава

У НАН України визнали новий законопроект "Про концесію" дискримінаційним

Законопроект виписаний так, щоб задовольняти апетити великого капіталу, вважає доктор економічних наук.

У НАН України визнали новий законопроект "Про концесію" дискримінаційним
Фото: Сегодня

В Інституті економіки та прогнозування НАН України вважають дискримінаційним новий урядовий законопроект “Про концесію”. Зокрема, його норму, що дозволяє надавати пріоритет учасникам концесійних конкурсів, які раніше користувалися держмайном. Про це заявила старший науковий співробітник Інституту економіки та прогнозування, доктор економічних наук Олена Никифорук. За її словами, це контрєвропейська урядова ідея, оскільки дискримінує інших учасників, які можуть запропонувати більш вигідні умови державі.

"За європейськими нормами - це дискримінація. Для розвитку конкуренції в європейському законодавстві всі директиви орієнтовані на недискримінаційний доступ до будь-якої інфраструктури", - пояснила експерт.

Вона додала, що законопроект "Про концесію" вкотре виписано так, щоб задовольняти апетити великого капіталу, який досі прагне заволодіти стратегічними держпідприємствами, зокрема морськими портами України.

"Усе робиться під державний олігархат. Ви ж бачите, що це стосується не тільки портів. Одеський припортовий завод також пропонують продати за ціною магазину. Це логічно в українських умовах, але абсолютно не логічно з точки зору нормальної економіки, з точки зору європейських норм і законодавства, до яких ми прагнемо", - наголосила Никифорук. 

У державному порту “Южний” багато років поспіль на поглиблених до 19,5 м причалах і тиловому просторі працює приватна компанія "Портінвест", що входить у холдинг СКМ Ріната Ахметова. Компанія поки що не висловлювала намірів узяти порт у концесію, однак, на думку експертів, якщо парламент затвердить новий законопроект "Про концесію", майно ДП МТП "Южний" автоматично перейде з формату користування в концесію на 49 років.

В Інституті економіки та прогнозування НАН України вважають, що такі великі порти, як "Південний" сьогодні і зовсім немає необхідності віддавати в концесію, оскільки підприємство щорічно приносить державі кількасот мільйонів гривень прямих відрахувань.

"З економічного погляду - це недоцільно. Але це все ж робиться - в інтересах конкретних олігархів", - вважає Никифорук.

Експерти галузі відзначають - якщо все ж віддавати таке підприємство приватному підприємцеві, то лише на умовах, що порт у приватному управлінні принесе державі більше вигоди, ніж сьогодні. Однак за нинішніх законодавчих правил приватний власник зможе сплачувати до бюджету невеликий концесійний платіж, механізм якого в новому законопроекті виписано нечітко, що дозволить чиновникам трактувати його величину.

3 квітня 2018 року Верховна Рада України прийняла в першому читанні новий законопроект "Про концесію", який передбачає не використовуваний досі механізм трансформації оренди в концесію. Раніше перший віце-прем'єр - міністр економрозвитку і торгівлі Степан Кубів заявляв, що пілотними проектами державно-приватного партнерства в формі концесії в Україні будуть проекти в інфраструктурі, а саме портові проекти.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram