Володимир Ващенко - партнер і співзасновник юридичної компанії VB PARTNERS. За версією професійних рейтингів Best Lawyers, Who is Who Legal, Володимира Ващенка було визнано одним із провідних фахівців України в сфері податкового права та судової практики. Спеціально для нашого видання Володимир Ващенко поділився експертною думкою з приводу законопроекту про нульове декларування.
Ідея нульового декларування була озвучена ще Кабінетом Арсенія Яценюка наприкінці 2014 року. Тоді в одному пакеті з податковими змінами пропонувалися умови податкової амністії. Всі декларують майно й активи на 1 жовтня, суми понад 200 тис. грн вносяться на банківські рахунки, з незадекларованих доходів сплачують 3%.
На думку Володимира Ващенка, банківський зорепад, який тривав, поховав такий підхід. Окрім того, ідея загнати накопичення громадян у банки є неспроможною в принципі, оскільки мирне позабанкове володіння грошовими знаками не порушує нічиїх конституційних прав і не несе загрози державі.
Другим бар'єром є неможливість загального декларування. Мільйони громадян не оштрафуєш за неподання декларації. Потрібна зміна декількох поколінь для сприйняття декларування доходів як природного процесу.
Володимир Ващенко з приводу законопроекту про нульове декларування.
За проектом 2016 року з подачею «нульової декларації» особа звільнялася від необхідності вказувати джерела походження, підстави набуття права власності та вартість активів. У разі неподання звіту декларованими пропонувалося вважати зареєстровані або задекларовані активи станом на 31 грудня 2015 року, а також кошти в розмірі 1 млн грн. Декларант отримував право сплатити податок з самостійно визначеного розміру доходу за ставкою 5%.
12 березня цього року на зустрічі Президента з бізнес-асоціаціями АСС, ЕВА і СУП тему нульового декларування знову було винесено на публічне обговорення. І зв'язали її з обіцянкою вільного переміщення капіталу. Так, голова парламентського комітету з питань податкової політики Ніна Южаніна посилалася на необхідність податкової амністії, а Президент прямо на зустрічі підписав законопроект «Про валюту».
19 березня президентський проект було зареєстровано в парламенті.
Володимир Ващенко: згідно з цим проектом, декларується можливість вільного, а не манівцями, інвестування коштів з України в нерухомість і акції, можливість розміщення коштів з джерелом з України на закордонних рахунках. Але ця можливість буде стосуватися тільки легальних доходів, з яких сплачено податки в Україні.
На думку Володимира Ващенка, доцільно робити акцент не на можливості транскордонного переміщення коштів з України, а на вибухових наслідках найближчої перспективи автоматичного обміну податковою інформацією між країнами.
Володимир Ващенко: Foreign Accounts Tax Compliance Act (FATCA) приходить в Україну.
Foreign Accounts Tax Compliance Act (FATCA) приходить в Україну. Минулого року Україна підписала міжурядову угоду, а цьогоріч Кабінет Міністрів вніс необхідні законопроекти в парламент. Практична реалізація очікується вже восени 2018 року.
Цей закон США 2010 року направлений на боротьбу з податковими ухиленнями самих американців. Але фактично створив умови для автоматичного обміну інформацією про будь-які рахунки і їх власників.
Американська модель лягла в основу стандарту автоматичного обміну інформацією про власників фінансових рахунків OECD. Тож банківський світ остаточно стає прозорим для фіскальних органів, а офшори йдуть у небуття.
Володимир Ващенко: в найближчому майбутньому фіскальній службі відкриється повністю добробут окремих громадян за межами України. І це буде стосуватися вже не тільки заводів, газет і літаків олігархів. Наприклад, нещодавно податкова служба Угорщини в односторонньому порядку вже інформувала ДФС України про іноземні рахунки і операції українців.
У 2018 році підхід до нульового декларування продовжує свій розвиток. Резидентам України може бути запропоновано задекларувати сірі доходи і сплатити податок у розмірі 1% з суми від 1 до 25 млн, 2% з суми від 25 до 50 млн, 3% з суми від 50 до 75 млн і т.д. до 5%.
Ці кошти не повинні бути здобуті злочинним шляхом, крім «чистого ухилення». Але юридично питання не тільки в ухилянні від сплати податків і некримінальному походженні коштів. Чи мала місце підробка документів? Чи були використані доходи в фінансових операціях і інвестиціях?
У 2015 році законодавець зарахував до злочинних коштів ті, які можуть бути предметом відмивання, а також несплачені в особливо великому розмірі податки. А за кримінальним законом легалізація коштів - це вже особливо тяжкий злочин з позбавленням волі до 12 років і з можливою конфіскацією майна...
Після податкової амністії 2014 року для бізнесу, який використав «майданчики», у суспільства залишилося неоднозначне відчуття. З одного боку, багато хто вийшов з податкових спорів і потенційних кримінальних справ з найменшими втратами. З іншого - силовики, використовуючи інформацію, що припливла в руки, тиснули на бізнес і бенефіціарів. Розслідуванням навкологрошових справ зайнялася низка відомств, тільки під різними приводами - службове підроблення, замах на заволодіння бюджетними коштами, фінансування тероризму і т.д.
Володимир Ващенко: ідея прощення старих податкових гріхів може вже і не така погана. Поки вона має нечіткі обриси, але без довіри суспільства до держави вона не спрацює. У європейських сусідів є не тільки позитивні, але й негативні приклади.
Зате дієвими виявилися заходи з обмеження готівкових розрахунків, здійснення фінансового моніторингу та перевірка банками джерел коштів. З минулого року громадяни з сірими доходами почали зазнавати труднощів у придбанні автомобілів і нерухомості, оформленні віз, а в деяких випадках навіть зі зняттям власних коштів у банках.