ГоловнаЕкономікаБізнес

Дерегуляція в портах здешевить імпортні товари, - експедитори

Оформлення суден вже прискорилося

Дерегуляція в портах здешевить імпортні товари, - експедитори
Фото: ilport.com.ua

Дерегуляція в портах, ініційована Міністерством інфраструктури і закріплена постановами КМУ №491 і 492, вже дала перші результати. Такої думки дотримуються портові експедитори, опитані агентством РБК-Україна.

Так, за словами керівника транспортно-експедиторської компанії "Мітрідат" (Одеса) Ігоря Галева, менше простоювання суден незабаром вплине на вартість товарів, що імпортуються в Україну морським транспортом. "Оформлення прискорилося. Однак, процес перевірок можна прискорити ще більше. Зробити єдине вікно, де буде одна служба, і де буде менше людського фактору. В ідеалі - одна служба, яка не зачіпає ні клієнта, ні транспортно-експедиторську компанію. Це буде дуже швидко і полегшить також роботу органам перевірки", - пояснив експедитор.

Він висловив упевненість в тому, що першими позитивні зміни від дерегуляції відчують імпортери, а обсяги перевалки імпорту виростуть. Крім того, повернеться частина транзитних вантажів. "Можливо, Білорусь повернеться, Молдова збільшить транзитні потоки, Польща. Все залежить від сервісу і цін. Це теж гроші у країну без особливих зусиль. Нашим імпортерам це буде однозначно цікаво - це заощаджені гроші, які дозволять їм бути конкурентними", - підкреслив Галев.

Особливий акцент в портах роблять на впровадженні так званого принципу "мовчазної згоди", який переводить більшість перевірок в електронний режим. Якщо програма не знаходить помилок, чиновники від цілої низки служб - фітосанітарної, ветеринарної, екологічної, митної та інших обмежуються камеральною перевіркою.

"Раніше ця процедура займала близько 3 годин, теплохід відшвартовувався, і умовно кажучи, 3 години простоював, поки комісія проводила всі маніпуляції. Це додаткові витрати для судновласника і, як наслідок, подорожчання продукції, що відправляється. Система нововведень дозволяє виключити необґрунтовані перевірки безпосередньо на борту судна і заощадити час", - упевнений директор транспортно-експедиторської компанії "Атіс" (Южний) Максим Морозов.

За його словами, зміни, ініційовані Міністерством інфраструктури спрямовані на більш активне ведення бізнесу, оскільки тепер судна обробляються значно швидше, вантажовласники зазнають менше витрат. При цьому несподіваним для експедиторів стало скасування ручного радіологічного контролю, який тепер здійснюватиметься стаціонарними установками.

"Якщо раніше проходження радіологічного контролю коштувало грошей, то зараз платити не треба. Заміряти вручну весь вантаж дорого - це складна і трудомістка процедура. У нових умовах стаціонарні засоби вимірювання фону встановлять при в'їзді в порт, що дозволить швидко проводити виміри. У такому разі мова йде про установку "Янтар", яку вже сертифікували в Україні. В Одеському порту така установка вже працює, але це була ініціатива порту, а зараз такі установки стануть обов'язковими для всіх", - прокоментував нововведення представник однієї зі стивідорних компаній Геннадій Лупу.

Експерти впевнені, що дерегуляція у портах зробить Україну більш привабливою в очах міжнародних судновласників. "Спрощується алгоритм і система перевірки. Наші порти стануть більш привабливими, підвищиться їхня конкурентоспроможність в Чорноморському регіоні. 95% - що до старої системи ми вже не повернемося", - підсумував Морозов.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram