Процес реформування "Укрзалізниці", розпочатий 2006 року, просувається вкрай повільно. Однак саме зараз необхідно прискорити перетворення адміністрації на акціонерне товариство.
Про це йдеться в листі аудиторської компанії EY, скерованому Кабміну, пише РБК-Україна.
"Реформа "Укрзалізниці" видається критично необхідною", - повідомив керуючий партнер українського представництва компанії Олексій Кредісов. У листі вказано, що впродовж останніх років спостерігається падіння доходів від реалізації послуг, які надає залізниця. Передусім спадають транзитні перевезення.
Серед причин аудитори вказують не тільки складну політичну ситуацію, а й поступову переорієнтацію Російської Федерації на власні порти замість українських. Загальне спадання економічної активності в Україні, складна ситуація в ключових для "Укрзалізниці" регіонах - Донецькій і Луганській областях - є додатковим чинником скорочення доходів, вказано в листі.
У EY зазначають, що грошовий потік, який генерує операційна діяльність "Укрзалізниці", оцінюють як недостатній для фінансування капітальних вкладень в обсязі, необхідному для забезпечення безперебійних перевезень у довгостроковій перспективі.
"Водночас рівень поточних зобов'язань за вже отриманими кредитами, з яких 60% становлять валютні запозичення, на тлі зростання валютних курсів і зменшення ліквідності може призвести до значних труднощів в обслуговуванні зобов'язань і ризику порушення кредитних умов (ковенант) ЄБРР", - пише Кредісов.
В аналізі, який додано до листа, EY вказує на три етапи реформування "Укрзалізниці". "Поступовість та поетапність реформи виглядає логічною і відповідає міжнародному досвіду. Наприклад, трансформація Deutsche Bahn і РЗ виконувалася поетапно і зайняла більш ніж 10 років", - вказують у EY.
На першому етапі слід створити єдине акціонерне товариство "Укрзалізниця". При цьому шість нинішніх залізниць і кілька окремих підприємств об'єднають у структуру, зрозумілу для учасників ринку та інвесторів. За рахунок цього скоротиться дублювання функцій управління, буде скорочено управлінський персонал, пройде реформа ціноутворення для виключення перехресного субсидування. "Централізація активів у рамках єдиної державної компанії, як перший крок трансформації, повною мірою відповідає досвіду реформування Deutsche Bahn (Німеччина), SNCF (Франція), РЗ (Росія), Ferrovie dello Stato (Італія) та інших", - вказує Кредісов.
На другому етапі відбудеться виокремлення певних видів діяльності за напрямами: пасажирський, логістично-вантажний, інфраструктурний. У цей час відбудеться виділення в окремі підрозділи далеких пасажирських перевезень, сервісних компаній. Приміські перевезення фінансуватимуться спільно з органами місцевої влади та приватними інвесторами. "Загальноприйнятним підходом на залізничному ринку ЄС і Російської Федерації можна вважати відмову від перехресного субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних", - вказують у EY.
На третьому етапі передбачається перехід до цільової моделі ринку. Вона передбачає окреме функціонування вантажних перевезень і логістики, спеціальних сервісних послуг і пасажирських перевезень.
Нагадаємо, реформа "Укрзалізниці" мала відбутися 2012 року. У лютому 2012 року ухвалили закон "Про особливості створення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування". Відповідно до закону, Кабмін мусив упродовж трьох місяців прийняти постанову про створення АТ "Укрзалізниця". Але з політичних і корупційних міркувань реформу так і не розпочали.
Уряду Арсенія Яценюка проект постанови про перетворення "Укрзалізниці" на акціонерне товариство подали ще у квітні 2014 року.