“Відкату” до дореформенних часів в Нацполіції, якого остерігались представники громадськості, не сталось. Навпаки, керівництвом НПУ було реалізовано значну частину очікувань громадськості. Найбільше говорили про інститут поліцейських детективів і реформування освіти. В результаті, отримано позитивні проміжні підсумки першого пілотного проекту “детективів”, розгорнуто спільний з ГПУ пілот до 8 регіонів, і підтверджено необхідність подальшого реформування кримінального блоку.
Поліцейська академія перейшла з площини риторики у площину реалізації! Можливо, цьому посприяло наочне ознайомлення з поліцейською освітою у США ключових керівників МВС і НПУ. Вже зроблено перші управлінські кроки для реалізації проекту створення поліцейської академії. Нагадаю, що результатом має стати побудова ефективної системи професійної підготовки поліцейських.
Активізація протидії торгівлі людьми, спільно з МВС, дозволила залишитись у другому кошику “нормальних” країн. Це дає привід для стриманого оптимізму щодо перспектив подальшого реформування блоку.
Розпочато реформу ювенальної юстиції: замість існуючого відділу створено управління ювенальної превенції, що буде надалі займатися протидією та попередженням випадків сімейного насильства, роботою з дітьми, які порушили закон, дітьми, які залишилися без батьківського піклування, а також, розшуком дітей.
Анонсовано створення 20 зразкових відділків поліції у трьох областях, що були обрані за результатами соціологічних досліджень, які проводилися в регіонах з найбільш напруженою оперативною обстановкою. Співробітники таких відділків отримають покращені умови роботи, що, на думку європейських партнерів, має позитивно вплинути на результати роботи, та пройдуть спеціалізовані тренінги по взаємодії із суспільством.
Підрозділи кіберполіції пройшли першу перевірку вірусом Petya, це дало “бойовий” досвід і продемонструвало, в який бік треба далі розвиватись (наприклад, посилити превентивну публічну комунікацію). Кібербезпека виходить на провідні ролі в умовах гібридних воєн.
Без скандалів не обійшлось (резонансне Дніпро 9 травня, менш резонансний Печерський райвідділок), що прикро, і свідчить про дистанцію між реформами нагорі і станом справ внизу. Принаймні, реакція керівництва НПУ була рішучою. Крім того, зроблено висновки про перехід на нові стандарти забезпечення громадського порядку – час покаже, які зміни будуть.
Не запрацював проектний офіс, хоча і триває підготовча робота організаційного характеру; не запрацювала автофіксація, хоча й там відбулись певні підготовчі дії організаційного характеру. Одна з проблем полягає у необхідності зміни законодавства.
Майже не відбулось і змін законодавства, що регулює роботу поліції, найперше, в частині точкових змін до КУпАП. Не те що б це реально залежало від пана Князєва, але недоліки законодавства точно впливають (негативно) на роботу поліції.
Щодо статистики, то формально вона стала кращою. Мене, щоправда, бентежить, динаміка позитивних змін, адже попередній негатив пояснювався об’єктивними причинами – які навряд могли так швидко змінитись. Зокрема і по відчуттям, безпечніше не стало, на дорогах рекорди смертності, слідчі працюють “як завжди” (адвокатська думка), та й гучних розкриттів малувато (в тому числі того самого). Триває боротьба із керуванням авто у стані сп’яніння, і, хоча патрульна поліція складає протоколів на п’яних водіїв більше ніж раніше, за даними слідчих, кількість ДТП з причин керування напідпитку зменшилось вдвічі.
Багато уваги керівництвом НПУ приділяється рівню довіри населення, і це радує, проте, постанова Кабінету міністрів України, яка б регламентувала порядок та методику визначення цього рівня досі відсутня.
Підсумково, як мені здається, авторитетний Сергій Князєв ретельно розібрався у ввіреній йому структурі, зміг повернути баланс у роботу Нацполіції, з одночасним покращенням протидії злочинності і продовженням реформування. Цікаво, що при цьому обійшлося без суттєвих кадрових змін. Припускаю, вже згодом почнеться наступний етап радикальніших змін, в тому числі кадрових. Сподіваюсь також, триватиме конструктивна співпраця з громадськістю і парламентом.