Об’єктивка або Що нам продають за наші податки №2

ГО «Публічний аудит» продовжує започатковану рубрику, в якій аналізуються результати діяльності Верховної Ради України та центральних органів виконавчої влади через призму ціни цих структур для Державного бюджету України, тобто для нас з Вами.

Фото: Макс Требухов

Кабінет Міністрів України

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 256 млн грн

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 0,7 млн грн

Ціна робочого тижня відомства – 4,9 млн грн

Результати роботи:

1) Офіційні документи:

— Прийнято Постанову № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій»

— Схвалено проект Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Словацької Республіки про внесення змін та доповнень до Угоди між Урядом України і Урядом Словацької Республіки про залізничне сполучення через державний кордон від 15 червня 1995 року.

— 9 кадрових розпоряджень: призначено п’ять заступників міністрів (регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України; економічного розвитку і торгівлі; юстиції; інформаційної політики); першого заступника Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення; першого заступника Голови Українського інституту національної пам’яті; заступника Голови Українського інституту національної пам’яті; присвоєно IV ранг державного службовця заступнику начальника Управління соціальної політики.

Аналіз та оцінка

Встановлено додаткові винагороди військовослужбовцям за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду в розмірі 100 % від посадового окладу, але не менше 3000 грн.

Крім цього, за успішне виконання бойового завдання, визначеного розпорядчим документом вищого органу військового управління (виплачується на з’єднання, окрему військову частину, установу) визначено винагороду від 121 800 грн (100 мінімальних заробітних плат) до 365 400 грн (300 мінімальних заробітних плат).

2) Анонси:

— 02.02.15 Прем’єр-міністр України відвідав модульне містечко в м. Запоріжжя для тимчасово переміщених осіб та пообіцяв дати вказівку провести інвентаризацію «всього недобудованого житла, всіх гуртожитків, всіх об’єктів нерухомості по країні, готовність яких – вище 80%. Після цього – знайти кошти з Державного бюджету і добудувати таке житло, щоб розмістити на постійній основі людей, які виїхали через російських терористів».

Аналіз та оцінка

Наведені обіцянки носять неконкретний характер: зокрема, дати доручення та провести інвентаризацію — просто. Складніше виглядає зовсім інше: об’єкти, що збудовані на 80 %, комусь належать, і питання в їх добудові не основне – спочатку потрібно знайти кошти для придбання того, що вже збудовано, визначити стан його готовності, вартість. Однак наміри благородні.

— 02.02.15 Прем’єр-міністр України доручив розробити комплекс заходів щодо сповіщення населення у випадку надзвичайних ситуацій.

Аналіз та оцінка

В Україні діє Кодекс цивільного захисту України, в якому ці заходи, порядок та відповідальні особи вже визначені.

— Прем’єр-міністр України доручив Міністерству внутрішніх справ України провести розмову з представниками приватних охоронних підприємств щодо необхідності делегування їх працівників для охорони найбільш важливих об’єктів.

Аналіз та оцінка

Питання в тому, яким чином та за чий рахунок здійснюватиметься оплата роботи таких працівників, яким чином вона тарифікуватиметься та яка ступінь відповідальності делегатів.

— Підписано постанову «Про зупинення дії окремих положень Угоди між Урядом України і Урядом Російської Федерації про безвізові поїздки громадян України і Російської Федерації». Зі слів очільника уряду, «президент РФ просив перейти на перетин державного кордону виключно за закордонними паспортами. Що ж, ми його прохання почули. Тепер необхідно, щоб російські громадяни, користувалися виключно закордонними паспортами».

Аналіз та оцінка

Відверто кажучи, важко припустити, що ті громадяни Російської Федерації, які несуть потенційну загрозу безпеці України, перетинають державний кордон в офіційний спосіб.

— Голова антикризового енергетичного штабу надав доручення Мінфіну, ДФС, Мінекономрозвитку, Мінінфраструктури, Мін’юсту та СБУ в дводенний строк підготувати та подати Кабінету Міністрів узгоджені пропозиції щодо шляхів вивезення вугілля, що видобувається в Донецькому басейні.

Аналіз та оцінка

До моменту прийняття та виконання регуляторного документа опалювальний сезон в Україні має всі шанси бути завершеним, оскільки починається не в лютому.

Міністерство інфраструктури України

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 2,8 млрд грн.

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 7,6 млн грн

Ціна робочого тижня відомства – 53, 2 млн грн.

Результати роботи

Набрав чинності наказ Міністерства інфраструктури України № 13 від 26.01.2015 «Про внесення змін до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги».

Відповідно до наказу тарифи на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України (внутрішнє, експортне, імпортне сполучення) проіндексовано на 30%, крім вугілля. Тарифи на перевезення вугілля – на 10 %, які в квітні буде проіндексовано ще на 18,2 %.

Проведення індексації тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом необхідне для часткової стабілізації фінансового стану галузі, у тому числі для підтримання в робочому стані рухомого складу й забезпечення безпеки руху, що потребує значних витрат.

Аналіз та оцінка

Подорожчання складових структури собівартості перевезення зрозуміле. Однак долати скорочення обсягів перевезення за рахунок індексації — підняття тарифів — це нововведення. Зазвичай стимулювальні заходи мають спрямовуватися на збільшення обсягів перевезення. Натомість стягнення додаткової плати з СПД, які використовують послуги залізниці, призведе до пропорційного подорожчання всіх товарних позицій, які містять у своїй структурі витрати на транспортування залізничним транспортом.

Міністерство аграрної політики та продовольства України

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 321,4 млн грн.

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 0,9 млн грн.

Ціна робочого тижня відомства – 6,3 млн грн.

Результати роботи

1) Ініційовано перед Урядом здійснення постачання борошна з Аграрного фонду в регіони для виготовлення хліба простих рецептур за цінами, значно нижчими, ніж ринкові.

На сьогодні запаси Аграрного фонду є достатніми для упередження стрімкого зростання цін на соціальні сорти хліба.

27 січня між міністерством та учасниками ринку (експортерами зерна) підписано Меморандум про взаєморозуміння на 2014/2015 маркетинговий рік. Цей Меморандум дозволяє забезпечити прогнозований режиму експорту зернових та запобігти виникненню дефіциту продовольчого зерна на внутрішньому ринку.

Обсяги експортованих та підготовлених до експорту зернових становлять: 22213 тис. тонн (пшениці – 8776 тис. тонн, ячменю – 3803 тис. тонн та кукурудзи – 9395 тис. тонн).

Аналіз та оцінка

У той час як обсяг експорту зернових зростає, ціни на ключовий продукт у товарному кошику кожного українця на внутрішньому ринку зростають. Так, за останні 12 місяців ціни на хліб у столиці зросли на 40 %.

Збільшення обсягу зернових не вплинуло позитивно на обсяг валютної виручки, що надійшла в Україну, а от на незахищені верстви населення у зв’язку з підняттям цін — відчутно.

2) За офіційним повідомленням міністерства, Саудівська Аравія готова інвестувати близько 1 млрд доларів у проекти зрошення в Україні.

Однак на даний момент реалізувати цей проект неможливо, оскільки потрібно визначитися з планом робіт за проектами зрошення і деякими юридичними питаннями. «Частина систем зрошення належить державі, частина перебуває у комунальній власності, ще частина – в приватній. Потрібно насамперед визначити, яка повинна бути форма (власності), в яку інвестувати», – зазначив глава аграрного відомства.

Аналіз та оцінка

Переговори з інвесторами доцільно розпочинати та проводити тоді, коли вже є розуміння і форми, і змісту того, у що ти пропонуєш їм вкладати кошти. Інвестори, які розглядають таку можливість, не повинні перейматися подібними питаннями — це робота профільного міністерства. Як бачимо, сприятливі умови для іноземних інвестицій у нас на стадії планування.

Міністерство фінансів України (витрати на апарат)

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 483,1 млн грн

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 1,32 млн грн

Ціна робочого тижня відомства – 9,24 млн грн

Результати роботи

03.02.15 розміщено ОВДП в іноземній валюті на суму $ 59,9 млн під 8,75 % річних та ОВДП у гривні на суму 23,7 млн грн під 16,7 % річних. До державного бюджету залучено 998 182 005,99 грн (за курсом НБУ – 16,26 грн/$).

05.02.15 розміщено ОВДП в іноземній валюті під 8,75 % річних $98,9 млн. До державного бюджету залучено 1,65 млрд грн (за курсом НБУ –16,72 грн/$).

Аналіз та оцінка

Тільки у зв’язку зі зміною політики НБУ в питанні визначення офіційного курсу менше ніж за тиждень бюджетна заборгованість у гривнях, за рахунок падіння курсу національної валюти, за цими цінними паперами зросла на 1, 2 млрд грн.

Міністерство енергетики та вугільної промисловості:

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 1,86 млрд грн.

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 5,1 млн грн.

Ціна робочого тижня відомства – 35,7 млн грн.

Результати роботи

1) Офіційне повідомлення представника Газпрому про зниження на 50 $ закупівельної ціни на газ у І кварталі 2015 року. Тепер ціна становитиме 329 $ за 1000 куб. м.

Заборгованість підприємств-боржників перед НАК «Нафтогаз України» за спожитий природний газ зменшилась на 0,8 млрд грн (4,5%) та становить 16,1 млрд грн.

Аналіз та оцінка

Зазначені вище зміни в ціні на газ не відобразяться на рівні тарифів для промислових споживачів та населення, оскільки повністю будуть поглинуті девальвацією гривні.

Крім цього, тенденція до зниження ціни на газ є позитивною та була б оптимістичною для України у випадку зрозумілих умов подальших поставок, Однак т.зв. «зимовий пакет» закінчується в квітні 2015 року. Поряд з цим очільник Уряду зазначає, що літом у ПГС потрібно закачати якомога більше газу з Європи – відповідно можна припустити, що, незважаючи на падіння ціни, Україна не планує імпортувати природний газ із РФ протягом весни-осені 2015 року.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 49,9 млн грн.

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 0,14 млн грн.

Ціна робочого тижня відомства – 1 млн грн.

Результати роботи

НКРЕКП ухвалила рішення на період дії надзвичайного стану в енергетиці, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №36-р «Про прийняття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії» та відповідно до листа Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 31.01.2015 №01/13-0216, зменшити встановлені «зелені» тарифи:

— для суб'єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання наземними об'єктами, введеними в експлуатацію по 31.03.2013 р. включно — на 20%;

— для суб'єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з

усіх інших альтернативних джерел енергії – на 10%.

Аналіз та оцінка

Стимулюючий тариф для об'єктів відновної енергетики, ухвалений Верховною Радою України, знижено рішенням НКРЕКП.

Зважаючи на незначну частку – 0,7%, в обсягах виробництва електроенергії в масштабах країни, на тарифах для промислових споживачів та населення це рішення не позначиться.

Національний банк України

Обсяги видатків на утримання передбачені бюджетом на 2015 рік

Відповідно до ст. 4, 5, 5-1 ЗУ «Про Національний банк України» фінансування за рахунок бюджету не здійснюється, НБУ — самостійний суб’єкт. Доходи та витрати затверджує Рада Нацбанку. На 2015 рік кошторис затверджено 17.09.14, документ у відкритому доступі відсутній.

Результати роботи

1) Національний банк України провів цього тижня три, сподіваємось останні в своїй історії, аукціони з продажу валюти для визначення індикативного курсу.

Аналіз та оцінка

Для того щоб зрозуміти безглуздість такого експерименту, НБУ витратив з міжнародних резервів $700 млн.

2) з 05.02.15 НБУ перейшов до ринкових механізмів визначення офіційного курсу гривні до інших валют.

Аналіз та оцінка

Як наслідок, якщо на початок тижня офіційний курс становив 16,14 грн/$, то на його завершення курс становить уже 24 грн/1$.

3) Повідомлення про припинення валютних інтервенцій, крім тих, що забезпечують потреби НАК «Нафтогаз України». Так, у січні з міжнародних резервів на ці цілі витрачено $464 млн.

Аналіз та оцінка

Уже в поточному році «Нафтогаз України» докапіталізовано на понад 30 млрд грн, валюту він купує з міжнародних резервів не за ринковими умовами. Економіка України стала заручником монополіста, який і не намагається шукати інші шляхи вирішення власних фінгосп питань, перекладаючи все на плечі Державного бюджету.

4) Оприлюднено попередні відомості щодо стану міжнародних резервів: на 1 лютого 2015 року вони становлять $6 млрд 420 млн в еквіваленті.

Аналіз та оцінка

Відмова від індикативного курсу, припустімо, пов’язана з тим, що просто відсутні ресурси для його подальшого визначення. Повідомлення про припинення валютних інтервенцій свідчить про те, що регулятор фактично відпускає курс національної грошової одиниці у «вільне плавання», оскільки важелів для навіть ситуативного впливу на валютний ринок, задоволення попиту уже не залишилось.

5) Прийнято постанову «Про регулювання грошово-кредитного ринку» від 4 лютого 2015 року №81, якою встановлено з 6 лютого 2015 року облікову ставку в розмірі 19,5%. Відбувся черговий кількісний тендер із рефінансування банків, за результатами якого задоволено заявки 11-ти банків у сумі 400,0 млн грн за процентною ставкою в розмірі 19,50 % річних.

Аналіз та оцінка

Якщо банки залучатимуть кошти в НБУ під вищий відсоток, відповідно і вартість кредитів у комерційних банках для населення пропорційно підвищиться, що зробить їх ще недоступнішими для населення та бізнесу.

6) 5 лютого 2015 року Правління Національного банку України прийняло постанову № 83 «Про віднесення ПАТ «КБ «НАДРА» до категорії неплатоспроможних». Загальний обсяг усіх виплат вкладникам ПАТ «КБ «НАДРА» становитиме понад 3,6 млрд грн.

Аналіз та оцінка

Схоже, що обсягу дотацій з Державного бюджету України на виконання Фондом гарантування вкладів своїх функцій в поточному році не вистачить. Можлива додаткова фінансова підтримка, що буде одним із факторів, які прискорять інфляційні процеси.

Верховна рада України

Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 746,8 млн грн

Ціна дня роботи відомства для платників податків – 2,05 млн грн

Ціна робочого тижня відомства – 14,3 млн грн

Результати роботи

Офіційні документи:

1) Прийнято постанову, якою заплановано проведення 11 березня 2015 року парламентських слухань на тему: «Роль, значення та вплив громадянського суспільства на формування етнонаціональної політики єдності в Україні».

Закон України «Про позбавлення В. Януковича звання Президента України».

Ратифіковано Угоду між Урядами Литовської Республіки, Республіки Польща та Кабінетом Міністрів України стосовно створення спільної військової частини.

Ратифіковано Угоду між Україною та Європейським Союзом щодо статусу Консультативної місії Європейського Союзу з реформування сектору цивільної безпеки України. Місія не займатиметься реформуванням у сфері оборони, оскільки цим напрямом опікується НАТО, однак для виконання функції координації діяльності секторів безпеки та оборони в місії ЄС працюватимуть радники з питань оборони.

Надано згоду на арешт трьох суддів.

Направлено до Конституційного Суду України законопроект про внесення змін до Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України та суддів) (№1776/П1) – за основу та в цілому.

Аналіз та оцінка

Основні нормативні документи перш за все оборонного характеру.

Складно сказати, яку мету переслідували народні обранці, крім морального задоволення.

Крім цього, варто привітати починання народних обранців бути ближче до народу та принаймні формально в рівному з ним становищі.

2) Прийнято за основу:

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування органів внутрішніх справ»

Закон України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексу України (щодо військових злочинів)»

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об'єктів для загального водокористування»

Закон про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб'єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації).

Андрій Вігірінський Андрій Вігірінський , Правник, аналітик
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram