Міністерство економічного розвитку внесло на розгляд парламенту проект закону "Про внесення змін у деякі закони України щодо забезпечення ефективного функціонування Експортно-кредитного агентства" (8318 від 23.04.2018).
Про це повідомляє кореспондент LB.ua.
Ніна Южаніна, голова одного з комітетів ВР, провідних у розгляді законопроекту - з питань митної та податкової політики, в коментарі LB.ua зазначила, що законопроект ще не розглядали, але обов'язково вивчать. Не виключено, що зміни в закон ухвалять до літніх канікул для запуску роботи ЕКА.
Метою законопроекту є внесення змін у закон про ЕКА для підвищення ефективності його роботи і реагування на низку важливих зауважень, виявлених Мінекономрозвитку і робочою групою зі створення ЕКА у співпраці з низкою авторитетних міжнародних експертів.
Зокрема, напрацювання законопроекту включають вирішення таких питань: усунення ризику неконтрольованого навантаження на державний бюджет, розширення сфер підтримки українського експорту з метою включення в закон широкого переліку українських товарів з високою доданою вартістю, усунення невизначеностей або суперечностей нормам закону тощо.
Законопроектом, зокрема, запропоновано вирішити такі проблемні питання:
- Чинна редакція закону передбачає надання підтримки ЕКА у вигляді кредитів з державного бюджету для виплати страхових відшкодувань і державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов'язань. Оскільки кредити, згідно з чинним законом, можуть надаватися на оплату страхового відшкодування за договорами страхування, то є ризик, що фінансовий інструмент можуть використати з порушенням процедур забезпечення покриття страхових договорів через перестрахування або через державні гарантії, що призведе до надмірного фінансового навантаження державного бюджету. Запропоновано залишити тільки один вид державної допомоги - державні гарантії для забезпечення виконання боргових зобов'язань ЕКА.
- Гарантії, видані ЕКА, будуть прийматися міжнародними контрагентами, тільки коли ЕКА матиме власний міжнародний рейтинг, власний достатній капітал і сформовані резерви. Щоб забезпечити належний рівень надання цього виду послуг, положення про забезпечення слід реалізовувати після отримання ЕКА рейтингу міжнародного рейтингового агентства на рівні, що не нижчий від суверенного.
- Видалено такий інструмент, як сек'юритизаційна гарантія, тому що таке визначення відсутнє в чинному законодавстві України. Чинний закон передбачає, що кредит буде забезпечений ЕКА двічі: шляхом страхування, а потім додатково шляхом надання гарантії на застрахований кредит.
- Уточнено можливість страхування інвестицій тільки від некомерційних ризиків на підставі загальносвітової практики.
- Стаття 8 чинного закону визначає вичерпний перелік видів господарської діяльності, які підтримуються ЕКА. Так бюрократизується процес додавання й обмежується коло українських експортерів, діяльність яких не підпадає під зазначені в цій статті види діяльності. У пропонованому законопроекті розширюється сфера підтримки українського експорту з доданою вартістю, спрощується порядок реалізації завдань і основних напрямків діяльності ЕКА, який буде здійснюватися за узгодженням з державною політикою і експортною стратегією України.
- Пункт 3 статті 2 закону містить суперечності, через які є ризик втратити вплив держави на ЕКА. 50 відсотків статутного капіталу, плюс одна акція повинні належати державі на правах власності і не підпадати під приватизацію, а відчуження, відповідно до законодавства з питань приватизації, може здійснюватися відповідно до 50 відсотків статутного капіталу ЕКА, мінус одна акція.
- Кабінет Міністрів України як власник 50% акцій +1 має право контролювати фінансову діяльність ЕКА.
Нагадаємо, 7 лютого Кабмін прийняв рішення про створення акціонерного товариства "Експортно-кредитне агентство".