Закон "Про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях в Донецькій і Луганській областях", прийнятий Радою 18 лютого і підписаний Президентом 20 лютого, набув чинності.
Закон опублікований офіційною газетою Верховної Ради "Голос України" 23 лютого, а набирає чинності наступного дня після опублікування.
Його прийняттям Рада дала згоду на рішення Президента про використання Збройних сил та інших військових формувань для стримування і відсічі збройної агресії Росії на Донбасі і забезпечення державного суверенітету над окупованими територіями.
Правовою підставою для стримування і відсічі агресії та відновлення територіальної цілісності визначається українське законодавство і ст. 51 статуту Організації Об'єднаних Націй, згідно з якою визнається право держави на самооборону при збройному нападі на нього до прийняття Радою безпеки ООН необхідних для підтримання миру і безпеки заходів.
При цьому термін "держава-агресор" щодо Росії вживається в законі виключно в преамбулі, де також дається визначення окупаційної адміністрації РФ - державних органів та структур Росії, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями України; підконтрольних Росії самопроголошених органів, що узурпували виконання владних функцій на окупованих територіях.
Тимчасово окупованими територіями в Донецькій і Луганській визнані частини української території, в межах яких збройні формування Росії і окупаційна адміністрація встановили і здійснюють загальний контроль: сухопутна територія, її внутрішні води, надра під і повітряний простір над цими територіями.
Межі та перелік таких територій буде визначати Президент за поданням Міністерства оборони, підготовленого на підставі пропозицій Генерального штабу Збройних сил.
Відповідно до закону, тимчасова окупація Донбасу Росією, незалежно від її тривалості, є незаконною і не створює для РФ ніяких територіальних прав, а діяльність російських збройних формувань і окупаційної адміністрації - незаконна, і будь-який виданий у зв'язку з такою діяльністю акт - недійсний і не створює правових наслідків.
Україна, відповідно до закону, не несе відповідальності за незаконні дії Росії і її окупаційної адміністрації на тимчасово окупованих територіях Донбасу, а відповідальність за завдану Україні шкоду покладається на РФ.
Кабінет Міністрів відповідно до закону повинен буде вжити необхідних заходів для створення міжвідомчого координаційного органу з метою підготовки консолідованої претензії до Росії щодо реалізації міжнародно-правової відповідальності за збройну агресію проти України.
Законом передбачено створення об'єднаного оперативного штабу Збройних сил замість штабу АТО. Рішення командувача об'єднаних сил, що призначається Президентом, будуть обов'язковими для виконання всіма залученими до заходів щодо забезпечення безпеки й опору агресії.
Командувачу буде дозволено обмежувати в'їзд/виїзд осіб на окуповану територію в разі наявності загрози їхньому життю, а сам порядок в'їзду/виїзду і переміщення товарів буде визначатися Кабміном.
Факт остаточного виведення і повної відсутності всіх російських збройних формувань на Донбасі буде встановлюватися міністрами оборони і внутрішніх справ шляхом спільного подання Президенту, який виключно на цій підставі зможе прийняти відповідне рішення.